Nybörjare med 900 tusen kronor på sparkonto - hjälp mig tänka!

Hej!

Jag är 28 år gammal, är singel och barnfri, bor i hyresrätt och har ett år kvar av min femåriga universitetsutbildning.

Jag har i dagsläget sparat ihop 900 tusen kr på ett sparkonto, men har inget på börsen utöver några aktier till ett blygsamt värde á 14 000 kr som jag har fått av en tidigare arbetsgivare.

Jag har i flera år vetat om att jag har alldeles för mycket pengar på sparkontot, men har tyckt att det har känts jobbigt och svårt att ta tag i det. Efter att ha läst boken Mer pengar för pengarna, artiklar av Jan & Caroline samt diverse trådar här på forumet har detta ändrats (tack och lov!). Givetvis är planen att hålla mig till en billig, global indexfond.

Jag velar dock bland annat kring hur mycket jag ska behålla på sparkontot och hur mycket jag ska placera i fonder. Jag vet nämligen inte hur de närmsta åren kommer se ut för mig. Mest troligt kommer jag behöva bo på annan ort under åtminstone ett års tid efter avslutade studier. Vad som händer efter det året vet jag inte.

Jag har som sagt ingen partner eller några barn i dagsläget, men hoppas att även det kommer ändras inom ett par år då den biologiska klockan tickar på. Det hade inte heller varit fy skam att äga en bostadsrätt… I någon stad, någon gång.

Som ni märker är det många frågetecken kring hur mitt liv kommer se ut inom de närmsta åren. Så med risk för att mina frågor ger ”beror på-svar”, är röriga eller redan har besvarats i trådar jag inte hittat till ännu:

• Hur hade ni valt att tänka kring placering av pengarna om ni var i min sits? Just nu lutar jag mot 50/50 sparkonto och indexfond som Småspararguiden rekommenderar för en sparhorisont mellan 2 och 10 år, men tar gärna emot synpunkter kring detta utifrån min situation!

• Hade ni pytsat in en klumpsumma direkt eller pö om pö? Själv tänker jag pö om pö under inte en alltför lång tid för att minska risken att bli nervös och orolig, men är nyfiken på hur ni hade gjort med en såpass (åtminstone för mig) stor summa.

• Är det rimligt att hålla sig till EN global indexfond, eller bör jag placera pengar i fler än en? De jag har kikat på är Avanza Global och LF Global, men vet inte om det är någon större skillnad dem emellan utöver antalet bolag och avgift.

• Har ännu inte hunnit läsa så mycket om fonder som riktar sig mot Sverige/Europa/tillväxtmarknader. Är detta något jag som nybörjare bör läsa mig in på och investera i?

Tackar för all input och guidning jag kan få!

4 gillningar

Det ekonomiskt rationella är att placera allt på en gång så brett som möjligt.

Det klokaste är att göra det man själv klarar av utan att bli alltför nervös.

Mitt tips skulle vara att öppna ett ISK på Lysa, Avanza eller Nordnet - det du tycker känns mest trivsamt - och sätta in 100 000. Vänta och se hur det känns några veckor. Sen tar du nytt beslut: ska nästa 100 000 in på samma ställe? Eller vill du ha en annan fond?

Hjälp dig själv att investera pengarna utan att noja för mycket, helt enkelt. Lycka till!

5 gillningar

Grattis till bra ekonomisk situation.

Bra tankar och frågor.

• Ta en rejäl funderare på framtiden. Har du planer att köpa hus/lägenhet eller bil eller resor osv de kommande åren? Så fall hur mycket vill du lägga undan för det?

• En buffert är bra. Tre månadsutgifter är en bra start.

Ovan två punkter bör placeras på sparkonto/räntefond.

Räkna ut hur stor andel det är av ditt totala kapital. Säg att det är 40%. Placera resterande på börsen i form av indexfonder. En global indexfond räcker. Lägg till lite Sverige om du vill det.

I dagens läge hade jag kört pö om pö. Men det teoretiskt bästa är all in direkt. Du skulle kunna köra ett månadssparande på 20 tkr tills allt är investerat.

Fortsätt sedan att månadsspara som vanligt. Månadssparande är jätteviktigt för att jämna ut utvecklingen på börsen. Fortsätt tillsvidare. Gärna minst 10% av din lön.

Det är väl klokt att ha 50% i en Global billig indexfond. Du har ändå 450 000 kr kvar till “vet inte riktigt ännu” grejer.

2 gillningar
4 gillningar

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A. Alternativet att sätta in allt på Lysa. Du kan välja en eller flera globala indexfonder.

1 gillning

Ett så stort sparande i din ålder är perfekt. Du behöver i stort sett inte oroa dig. Grattis!

Är 450 000 kr den summa du anser dig behöva för utgifter inom några år så ska du ha det på sparkonto. Jag tror dock att du skulle må bra av att pytsa in en större del på aktiemarknaden. Gör det stegvis om det känns bättre, men det rationella är att sätter in hela summan direkt på börsen.

Först och främst välkommen till forumet @cypher.

Hur mycket tror du att du behöver till kontantinsats och flytt till annan ort inom 0 - 3 år? Den summan hade jag haft på bankkonto.

Därefter hade jag funderat på sparhorisonten på resten av pengarna och placerat långsiktiga pengar i fondrobot / global indexfonder.

Se här:

Ja, det ger ingen större riskspridning att välja fler indexfonder än en.

Nej. Inte om du inte har ett specifikt intresse.

Kolla gärna även följande avsnitt:

Lycka till med sparandet! :slight_smile:

4 gillningar

Ett mycket bra råd som jag ska ta med mig, tack så mycket!

2 gillningar

Tack för ett utförligt svar!

Hänger helt med i resonemanget. Även om jag inte har några konkreta planer på bostad, bil eller resor just nu så kan jag ju försöka räkna på ett ungefär vad en rimlig summa att ha på kontot för detta skulle kunna vara.

Finns det någon särskild anledning till att du i dagens läge hade kört pö om pö? För att marknaden är svajig just nu eller av någon annan anledning?

Tack så mycket!

Ska erkänna att summan 450 tusen är ganska godtycklig då jag bara tänkte 50/50 utifrån Småspararguidens riktlinje. Ska följa råden jag har fått och försöka göra en mer genomtänkt beräkning av vad en rimlig summa för en kontantinsats kan tänkas vara för min del!

En viktig sak att kolla är att du får ‘vettig’ ränta på ditt sparkonto.
Så att du inte har 1.9% ränta hos någon storbank, utan har över 3%

Precis. Kan vara bra att ta höjd för de kommande årens utgifter särskilt i din ålder. Eller så kan du köra med en t.ex. 50/50 portfölj där du tar ut med samma fördelning vid större inköp.

Gällande pö om pö, så är detta väldigt subjektivt och beror mycket på ens riskaptit och hur tolerant man är för sväningingar. Köper du allt på en gång, så kan det gå minus i 10 år för sedan ligga på plus därefter. Kan vara utmanande. Historiskt har detta varit ett vinnande koncept, där tid i marknaden slår att timea marknaden. Men kan vara psykologiskt jobbigt!

Marknaden är på all time high just nu och det beror mycket på magnificent 7. Det är å andra sidan inget som säger att det inte ska fortsätta gå uppåt. Jag personligen hade spridit ut mina köp i dagens läge pga all time high, tecken på övervärdering med extrema p/e tal trots högt ränteläge. Finns altså tecken på bubbla. Men det är spekulationer.

Fråga till dig. Om du köper allt nu och börsen kraschar med 40% nästa vecka, där det tar 12 år innan det återhämtar sig. Hade du kunnat stå ut med det?

Månadssparande och att sprida ut sina inköp är ett väldigt kraftfullt sätt att minimera svägningarna. Men också ett bra sätt att “lära känna sig själv på börsen”.

Ett förslag kan vara att månadsspara t.ex. 10 tkr i månaden. Och se hur det känns för dig. Du är ju ung, så du kommer få mycket tid i marknaden oavsett hur du investerar, allt på en gång eller månadssparande. Säg att du har 40 års sparhorisont. Om du är fullinvesterad idag eller om 2 år gör troligen ingen större skillnad på 40 år.

1 gillning

Tack @janbolmeson!

Har hunnit läsa igenom det mesta nu och det var en del matnyttig information där som jag inte stött på tidigare, så tackar för det. Intressant tråd om LSI och DCA också. Att sprida ut investeringen över tid kanske inte är det bästa rent rationellt, men har landat i att det nog ändå är bäst för mig som har vissa neurotiska tendenser :sweat_smile:

1 gillning

Jag har i dagsläget 2.25% ränta hos min bank, så det kanske vore på sin plats att kika på alternativ då!

3 gillningar

Hos dom flesta banker kan ganska mycket bättre ränta om du binder 3mån.
Jag kör 3.6% på 3mån hos Avanza.
Det ät inte bäst med det är smidigt.

Intressant resonemang! Skulle säga att jag inte alls är riskbenägen. Enda anledningen till att jag nu har tagit tag i detta är för att det känns som en större risk att låta pengarna ligga kvar på sparkonto och ätas upp av inflationen. Därmed är det nog också ytterst tveksamt om jag skulle tåla en stor nedgång efter att ha investerat en klumpsumma.

Min plan nu är att börja månadsspara 20 000 kr, se hur det känns och eventuellt justera därefter. Tusen tack för bra poänger och input!

2 gillningar