Vägled en förvirrad själ

Hej,

Jag har under den senaste tiden tänkt ta tag i min ekonomi. Under flera år har jag spenderat utan att bry mig men det är dags att bete sig lite mer vuxet… det jag söker vägledning inom är ifall mitt sparande är helt åt H, ifall fonderna jag valt är knasiga, samt hur jag kan bredda mitt sparande. Jag är inte så duktig på att skriva så jag dyker in direkt bara…

Nettolön: 32 000 kr
Månadsutgifter (inkl. 3 000 kr “ha-kul-pengar”): 16 900 kr
Kvar blir: ~15 000 kr

Nuvarande sparande:
Sparkonto: strax över 500 000 kr som just nu tickar på 4,1% ränta. Dessa pengar avser jag använda till att köpa bostad inom 1-2 år. Har läst på forumet att det är en mer säker strategi att behålla pengarna i ett sparkonto ifall de ska användas inom 3 år.

Vad gör jag med de pengar som blir kvar efter utgifter?
Just nu har jag satt upp ett månadssparande på autogiro hos Avanza där 2 000 kr används för att köpa fonder. De fonder jag investerar i är: 40% Länsförsäkringar Global Index, 30% Avanza Zero och 30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Detta sparande hade jag tänkt ha över en lång tid, kanske till och med som en “extra pensionspott”.

De 13 000 kr som blir kvar efter månadssparandet i fonder skickar jag till mitt sparkonto. Här finns det utrymme för förändring. Just nu överväger jag spara ytterligare 3-5 000 kr i fonder, men med en kortare sparhorisont på kanske 5-10 år. Vad jag ska med dessa pengar till vet jag inte i nuläget men kanske köpa en bil eller något. Resterande pengar som blir kvar, runt 8-10 000 kr hade jag tänkt fortsätta skyffla över till sparkontot tills att jag köpt bostad.

Frågor:

• Vad tycker ni om fonderna? Är dom bra långsiktigt? Tänker jag fel med en extra pensionspott?
  • Är det onödigt att ha så mycket pengar i ett sparkonto?
  • Vilka fonder hade ni rekommenderat för att spara 3-5 000 kr/mån i 5-10 år?
  • Hur hade ni gjort?

Tacksam för alla svar och hoppas att jag har gett tillräckligt med information.

Det gör du rätt i - välkommen till forumet! :smiley:

Klokt. Med den planen sitter de perfekt där. :+1:

Det låter defintivt som att du tänkt. Man kan absolut tänka annorlunda kring vad som är bäst eller “passar”, men det är absolut inga dåliga fonder du valt. De är billiga och passar en långsiktig portfölj. Avanza zero är kanske i smalaste laget, men det är ju en smaksak. Just nu har den nog inga problem att hålla jämna steg med resten heller.

Ja, det beror ju på vad planen är.

Med den relativt långa sparhorisonten och stora osäkerheten kring vad du vill göra med sparandet hade jag satt den i fonder. Personligen hade jag skyfflat över Avanza zero till LF global (gjorde själv det i våras) för att få mer bredd.

Bra och nej. Du tänker generellt jättebra. Mycket bättre än de flesta. :smiley:

Ja, jag anser det… och då har jag ändå hus, barn och så’n skit. Hitta en lagom buffert som täcker 3-6 månaders utgifter kanske.

Jag har matat min LF Global som vore den en hungrig drake. Men även Spiltan investmest är ju trevlig. Akta så att du inte överviktar Sverige för mycket bara, om det nu inte är din plan förstås (jag har en så’n plan).

Se ovan. Behåll pengarna till boendet på fasträntekontot. Sätt “slentriansparandet” i billiga globalfonder. Övervikta inte Sverige för hårt. Öppna nå’t gott och titta inte till siffrorna för ofta (det där sista har jag svårt att låta bli).

Det låter som att du är runt 25, som du beskriver läget. Stämmer det så gäller det ovan. Finns relation, familjeplaner, utbildningsplaner, reseönskningar etc så kan det finns andra “tweaks” att göra som tar hänsyn till detta.

3 gillningar

Några korta punkter då du fick ett kanonsvar ovan av angaudlinn.

1. Bygg på ditt köpa hus/BR konto tills du har ca 15-30% av de pengarna som du tänkt lägga på att köpa(t.ex nu så kan du köpa för 3MSEK med de pengar som du har om du tar en 15% insats, tänker du köpa för 3MSKE så skulle jag kika på att ha en summa på 800 000 - 1 000 000 på ditt konto). Du kan ha lite marginaler här och spara lite extra om det är just Hus som du vill köpa då det alltid behövs göra saker med hus.
    Personligen så gillar jag att gå in på 30% kontanter vid bostadsköp.

2. Spiltan och Avanza zero är mer eller mindre samma marknad. Vilket betyder att du ligger med ca 50-60% av ditt kapital på svenska marknaden. För väldigt långa placeringar kan det vara värt att lägga vikten i portföljen på globalfond. 70-80% är min rekommendation att du har i LF global.

I övrigt så har du en bra ekonomisk sits och alla möjligheter i världen att skapa dig själv en trygg framtid.
Tänk bara på att inte fastna i livsstilsinflationen allt som åren går och du får bättre lön och mer pengar på dina konton :slight_smile:

Allt gott!

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

tillägg: Just vad som avses med boende och ungefärlig prisklass på densamma kan ju påverka också förstås. Det är skillnad på lägenhet och hus etc.

Det gör du rätt i - välkommen till forumet! :smiley:

Tackar!

Med den relativt långa sparhorisonten och stora osäkerheten kring vad du vill göra med sparandet hade jag satt den i fonder. Personligen hade jag skyfflat över Avanza zero till LF global (gjorde själv det i våras) för att få mer bredd.

Så fördelningen istället blir 70% LF Global och 30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag?

Bra och nej. Du tänker generellt jättebra. Mycket bättre än de flesta. :smiley:

Pust!

Överlag ser det bra ut. Skulle personligen byta ut Zero mot Plus allabolag Sverige index som är bredare. Samt minska Sverigedelen från 60% till max 20-30%. Resten i globalfonden.

Om det behövs så är det väl inte onödigt :slight_smile:

Du kan använda samma fonder som ovan men lägga till lite räntefonder som t.ex Amf lång och Amf Mix. Tänk typ 50-60% aktiefonder och resten i räntefonderna.

Ja det är lite så jag tänkt. Vill helst gå in med så mycket som möjligt. Tänker att det är bäst att låna så lite som möjligt.

Jag överväger nu att fördela fonden 70% LFGlobal och 30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Får jag fråga vilka fonder du hade investerat i om sparhorisonten vore 5-10 år?

1 gillning

Klart du får fråga :slight_smile:

Jag har ingen ⁰direkt horizont med mitt sparande. Jag kör 100% globalfond. Det är bra nog över tid, jag kommer nog inte röra mitt ISK sparande innan pension. Har jag plannerade utgifter/inköp (bil/renovering/resa/lyx konsumptionsköp) så sparar jag till det på sparkontot och sedan köper.

Min allmänna rekomendation är 70-85% globalfond(Avanza/LF/dylikt) 30-15% i fonder på marknader som du är intresserad av och orkar tracka långsiktigt. Total avgift för portföljen bör inte överstiga 0,3-0,4.

I kort så försöker jag hålla livet simpelt kring beslut och saker som jag behöver ha koll på. KISS principen.

Tack igen. Härligt att det faktiskt kan vara så enkelt med 100% globalfond!