27år, vill lära mig spara. Byta Bostad?

Hej.

27år och precis tagit examen. Jag behöver lite råd och tips kring sparande och bostad. Just nu sparar jag minst 10.000kr/mån (ska utöka till 13.000kr om jag klarar detta.
Har nu hyresrätt där i hyran allt ingår, även bredband på ca 6500kr, nära till jobbet(5min), affär, strand o ja allt annat.

Men nu behöver jag spara lite pengar, iallafall till en kontantinsats kanske för en villa. Hur ska jag tänka för att kunna spara mer, samt vart ska jag börja för att lära mig lite om vart jag ska spara pengarna på?

Nu har jag noterat alla utgifter och har egentligen 1 större och det är hyran.

Alternativ 1: Jag kan komma åt en billigare lägenhet med de sparade pengarna jag har nu men då blir det pendelavstånd på 25min med bilen.

Eller ett mindre/enklare hus på 30min-1h bort. Skulle det vara mer lönsamt att köpa en bostadsrätt ett tag eller ett litet hus och då få lägre hyra och kunna spara mer genom detta? Samt att värset på bostad förhoppningvis ökar vilket ger mig en form av sparande? Eller ska jag fortsätta spara och bo kvar i min fina hyresrätt där jag har gångavstånd till allt även till jobb, samt däf både el, värme, internet och allt annat ingår?
Vid köp av lägenhet så blir hyran lägre men då tillkommer avgifter i form av lite mer bensin, internet, el/värme.
Hus? Ja där blir det väl lite utgifter till allt möjligt.

Hur gör jag? Bättre att köpa en billigare enklare bostad nu direkt och spara på sen. Eller bo kvar i hyresrätten?

Lite små panik över att jag inte har sparat något vidare, vill helst nolla utgifter i form av hyran. Hade kunnat bo i bilen ett år eller 2 för att spara dom pengarna som läggs på hyror.

Jag har ingen att dela tankar med, och vågar inte riktigt ta något steg just nu. Har tagit fel steg innan och tänker nu försöka göra något rätt för nu har jag bestämt mig att spara maximalt ett tag framöver.

Tillägg: är det avanza som gäller? Vad ska jag titta på däf isåfall? Just nu sparas det på swedbank.
Tidigare spenderat mhcket pengar på idrotten och en hobby och har exremt ångest över detta så behövwr få ordning på livet asap.

Tack.

1 gillning

Du sparar jättemycket för att vara 27 år.

Jag hade bott kvar i hyreslägenheten. Att ha nära till arbetet sparar tid och pengar.

Kolla nedanstående avsnitt för hjälp med att komma igång med investerandet.

4 gillningar

Och du, ta det lugnt. Ser ingen anledning till ångest och panik. Du är ung har jobb, sparar jättemycket. Lev livet och må bra

9 gillningar

Hej Fredrik och välkommen till forumet! Ännu en 27-åring här… Här är mina tankar :slight_smile:

Låter som en dröm! Förutsatt att den inte är 25-30 kvm eller så! :wink:

OK! Det är ju ett vanligt livsmål för många men ett varningens finger måste jag ändå höja för om du verkligen vill det innerst inne, eller om du känner att det förväntas av dig? :thinking: Särskilt villor är ju ett lite större beslut då det är förenat med fler transaktionskostnader och risker än t.e.x bostadsrätter.

Lagfart, eventuella pantbrev, avsättningar för underhåll, m.m.

Precis :wink:

Det kan jag säga direkt att jag inte hade gjort! Jag har pendlat allt ifrån 1 timme, 30 minuter och numera 10 minuter på cykel.

Det jag kommit fram till är att färdmedlet är en viktig del i ekvationen. Såväl ekonomiskt som psykiskt. Bilen ligger inte på topplistan där :grimacing: Det har även studier kommit fram till. Att pendla runt 30 minuter och bortåt med bil är inte särskilt bra för hälsan, tyvärr…

När du redan har ett guldläge skulle jag inte överge det!

Oj. Ja då har du drabbats av ett svårt case av smålänning, skulle jag säga :sweat_smile:

Skämt åsido låter det en smula maniskt. Det låter faktiskt som att det absolut senaste avsnittet här på bloggen skulle passa dig? https://rikatillsammans.se/die-with-zero-del1/

Jag och många andra här vore de sista att fördöma sparande, så för all del. Det låter sunt. Speciellt i vår ålder! :smiley: Men det låter spontant som att du känner dig “efter” och vill överkompensera. Det blir aldrig bra… Du ska precis som du redan gjort leva i nuet också! :+1:

5 gillningar

Kan du länka till studien om pendlingen och skadligheten?

Det finns en hel del.

Men exempelvis: How commuting affects subjective wellbeing | Transportation

It is found that longer commute times are associated with lower job and leisure time satisfaction, increased strain and poorer mental health. The strongest association is found for leisure time satisfaction.

With respect to mode of transport, walking to work is associated with increased leisure time satisfaction and reduced strain. The absence of the commute, via working from home, is associated with increased job satisfaction and leisure time satisfaction. Overall, the study indicates that shorter commute times and walkable commutes can contribute to improved SWB—particularly through the release of leisure time. But life satisfaction overall will only be maintained if the benefits of undertaking the commute (earnings and satisfactory housing/employment) are not compromised.

Eller Commute well-being differences by mode: Evidence from Portland, Oregon, USA - ScienceDirect

With some modifications from previous research, this research confirms that the commute well-being scale reliably measures commute satisfaction. A multiple linear regression model shows that along with travel mode, traffic congestion, travel time, income, general health, attitudes about travel, job satisfaction and residential satisfaction also play important individual roles in shaping commute well-being.

Results in this study add further evidence that people who bike and walk to work are happier with their commutes and are relatively unaffected by traffic congestion compared to bus and car commuters. The findings suggest opportunities for policymakers to more effectively market active transportation policies.

1 gillning

Är detta ditt mål? Låter lite konstigt i mina öron om du kan tänka dig ge upp en lägenhet du trivs i för att bo i bilen nått år för att ”kanske” köpa ett hus…

Du sparat redan mycket! Men innan du planerar en massa, Vad är ditt mål?
När du vet det kan du sätta upp en vettig plan.

(Jag själv tex har inget konkret mål, kanske tidig pension, kanske för att det är skoj med aktier, men det är ju knappast nått jag skulle bosätta mig i bilen för…)

1 gillning

Makes ju sense. Jag tar en promenad på 15 min sen en tågresa på lika lång tid. Åkte buss till tåget innan men känner att jag mår bra mycket bättre att gå till tåget.

Har en arbetskollega som kör 1.5h en väg… han verkar stressad också.

1 gillning

Gällande tanken om bostadsrätt/annat hus. Tänk även på att om du köper något så vet du inte i dessa nya tider om boendet går upp eller ner i pris samt att du kommer behöva betala mäklararvode vid försäljning. Om inte hyran är mycket billigare så behöver du bo rätt många månader för att ens vara ±0.

1 gillning

Bo kvar i hyresrätten, bättre att ta ett par extra övertidstimmar istället för att pendla. Om det inte är cykelpendling och du får träning genom pendlingen.

Om du kan tänka dig att bo i bilen, kan du inte då hyra ut sovrummet i lägenheten för ett par 1000kr och således ha en inneboende? Om du hittar någon du trivs med.

2 gillningar

Välkommen hit!

Ha inte panik :slight_smile: Du har en fantastisk situation!

Jag är fullständigt enig med @KaptenZoom råd ovan.

Rekommenderar verkligen att du går igenom ”Börja spara och investera” materialet med tillhörande avsnitt. Ta lite tid och se det som en utbildning. Jag önskar att detta hade funnits när jag en gång började spara/investera så jag sluppit göra alla misstag :slight_smile:

Eftersom du verkar helt ny på området så är en ”sneak peak” att du - efter att ha gått igenom materialet - mycket väl kan landa i att använda en fondrobot som LYSA om du vill lägga minimalt med tid och få ett bra robust investering. Alternativt om du vill göra mer själv så landar det ofta i Avanza eller Nordnet med ISK konto och en enkel portfölj med indexfonder. Såklart ska du även ha ett buffert konto för oförutsedda utgifter på sparkonto med ränta. Hur mycket det ska vara kommer du också fram till genom att gå igenom materialet.

Ta nu detta för mina gissningar på vad du kan behöva och lova gå igenom materialet. Ok?

Och du, ingen panik :slight_smile:

5 gillningar

Jag brukar säga att ”arbetstiden” vid jämförelser olika jobb ska räknas från dörr till dörr.

Dvs den lön du får ska spridas ut på tiden dörr till dörr om du jämför olika alternativ.

Sen till det kan man börja lägga kostnaden för själva resandet i första hand.

Boendet tycker jag mer ska styras av fler parametrar typ, var/hur VILL jag bo ”allt annat lika”.

3 gillningar

Tack för dina svar, sänkte nästan en tår om jag ska vara ärlig. Varit totalt slut av all hets kring att man inte ska bo i hyresrätt, man måste spara så och så mycket. Tjatats hål i mina öron av vänner. Känns ändå rimligt med hyresrätt för mig ett tag framöver nör jag trivs bra och har nära till allt för en ok hyra.

Målet är i sikte med mitt sparmål ändå. Men ska försöka njuta mer av min nuvarande sitation med mitt nya jobb so jag kämpat för att få i några år, nya stad och lägenheten som jag hade tur att hitta så bra, istället för att gå runt varje dag med panik/ångest tankar varje dag och gå miste om de fina dagarna.

Stort tack för tips också!!!

2 gillningar

Tack för svaren. Låter väldigt rimligt det du säger, känns bättre nu när man får höra andras tankar kring det hela!

Jag Ska kolla avsnitter du tipsa om och ja du träffar mig rätt när du säger att jag har en tedens att överkompensera. Har gjort det innan och kanske gör det nu med.
Tack igen.

Tack. Ja, jag var i dem tankarna också.
yttrepårverkan som sa att man måste ha hus och hyresrätt är helt fel att bo i, så började bli stressad och smått förvirrad hur man ska leva sitt liv för allt var tydligen bara fel.

1 gillning

Tack. Helt rätt det du säger!

Nej, hyresvärdn tillåter endast 1 inneboende. Annars har tanken slagit mig, haha…

Tack!!

Jätte stort tack för tipsen. Ska absolut ta del av dessa, jag älskar att grotta ner mig och lära mig nya saker så jag ska absolut gå igenom materialet. Har ingen i min närhet att ta hjälp utav, så är väldigt tacksam.

Nej, jag mådde redan bättre idag av era svar och kände mer som mig själv igen. Behövde synpunkter, tips, tankar, en spark i röven för att vakna till i den grottan jag hamnat i de senaste 6-12 månander av paniken kring detta.

1 gillning

Tack.

Ja, det har du faktiskt rätt i det du säger!

Det behöver vi alla då och då! :joy:

Tyvärr är det inte helt lätt att prata om pengar i Sverige ens med närstående. Det känns som det är lite av ett tabu. Kanske inte så lite heller.

Just därför kan ett forum som RT hjälpa en att få idéer, välja inriktning och hitta rätt själv därefter. Som du säger, man behöver ibland bara en spark där bak.

När jag var i din ålder så hade jag fått mitt första uselt betalda jobb, sparade noll, lånade konstant pengar av kompisar i slutet av månaden, hade stora skulder och bodde i 3e hand. Gått bra ändå! :grinning:

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Insåg efter att ha läst tråden att det finns beröringspunkter mellan oss. Jag tog masterexamen i juni 2022 och har nyligen köpt min första bostad på Lidingö, med inflytt i skiftet september/oktober 22. Bor nu i ett studentrummet på Gärdet, Sthlm.

Har bestämt mig för att halvåret fram till 31/12 22 är min period då jag sätter en ny ekonomisk grund för framtiden. Typ sätter en bra budget för mat etc. Detta lär jag gynnas av i framtiden. Då jag har en tidsbegränsad anställning till 31/3 2023, så känns detta som en väldigt bra lösning.

Min poäng var nog att känn ingen stress och njut av den nuvarande situationen och tiden som nyexad och ung. Men tycker själv att det är svårt när du ser jämnåriga på sociala medier som kanske “ligger steget före” andra.

2 gillningar