27år, vill lära mig spara. Byta Bostad?

Tack för ditt svar.

Ja, mycket sker ju också på sociala medier. Men för mig tycker jag det är mer deprimerande p.g.a att man idag kan boskatvligen ljuga framför en kamera kring produkter man inte vet något om eller göra något annat meningslöst som lurar tittare och på det tjäna så pass bra att man varken behöver jobb eller annat. Folk har förändrats och har blivit så giriga och penga hungriga att jag slutat umgås med vissa vänner. Så lite tävlingsinstikt har det nog blivit för min del också, ska visa dom att en annan kan göra mycket bättre ifrån sig.

Hej igen.

Det där materialet var mycket bra att läsa igenom kände jag. Skapade en bra bild av det hela.

Men, nu har jag lite frågor kring detta så nu ska jag forksa i forumen för svar på frågor.

Tack igen!

1 gillning

Efter har läst igenom “börja spara och invenstera” så måste jag försöka klargöra lite.

Alltså, att lägga undan in princip alla de pengar man spara varje månad i en global indexfond är vad som rekommenderas enligt texten, sålänge man tänkt att spara dom pengarna över en längre tid minst 4år? Typ swedbank robur eller LYSA?
Övriga pengar lägger man på ISK-konto som man kan ha på kortare sikt, reperation av bil, nöjen som en resa man vill göra om ett år?

Just nu har jag endel på ett ISK-konto, samt det största delen på något på handelsbanken. Har även något på swedbank som är något högrisk fond med som haft en utveckling av 69% sedan jag skaffade den så den verkar flyta på nu när jag kollar så den får vara.

Det jag tänker då är att jag tar en del av pengarna på ISK-kontot och lägger på någon global indexfond eller en “robot” (LYSA?)

De på handelsbanken vet jag inte vad jag ska göra med, de har inte legat på någon fond någonsin föurtom att banken hjälpte mig att lägga över hälften på något sålänge för ett tag sedan. Den andra hälften funderar jag då att flytta till swedbank och lägga över på någon global indexfond för ett sparande på en tid av ca 5 år minimum?

Så lyckas jag spara typ 12.000kr varje månad så kan jag ta 10.000kr på en global indexfond. 2000kr på ISK-kontot?
Just nu var planen att häva allt på ISK-kontot och låta det vara där tills jag sparat dit jag vill. Men det kanske inte funkar så bra, speciellt inte nu när jag ser att ena fonden på swedbank gått +69%.

“Övriga pengar lägger man på ISK-konto som man kan ha på kortare sikt, reperation av bil, nöjen som en resa man vill göra om ett år?”

Kanske har det råkat bli en felskrivning att du har skrivit ISK och inte sparkonto här. Om inte det är fallet, är det inte att rekommendera att ha pengar (som ska användas som buffert och på kortare sikt) på ett ISK eftersom pengarna där beskattas. Dessa pengar bör du ha på ett sparkonto, helst med så bra ränta som möjligt.

Bra att du frågar. Som @Rimma skriver ska du bara ha pengar som är investerade/på väg att bli investerade på ett ISK-konto, annars kostar det lite grann i automatisk skatt.

Det verkar lite stökigt med flera banker och olika fonder. Ett sätt att börja strukturera upp det kan vara att ha sparkontot för din buffert på samma bank som du får din lön (låter som Swedbank?). Öppna ett nytt sparkonto i internetbanken så att du har det separat från lönekontot.

Sen hade jag personligen öppnat ett ISK på Avanza för vidare investeringar. En fördel är att Avanza är transparenta med total avgift på alla fonder, vilket de traditionella bankerna ofta är/har varit dåliga på att tydligt visa. Jag har ingen egen erfarenhet av Nordnet, men förstår att det är väsentligen likvärdigt med Avanza.

En vanlig rekommendation är att satsa på fonder med låg avgift, det finns några med 0 % men under 0,3 % i total avgift kan vara ett bra riktmärke. Hur hög avgift har fonderna du äger idag? Är avgiften väldigt låg är det inte säkert att du måste kasta dig på att sälja av dem. En bred globalfond med låg avgift som ofta rekommenderas är LF Global Indexnära, den kan du använda som referensfond när du kikar på dina egna.

Jag håller med tidigare svar angående boendet, det viktiga är att du bor där du trivs. Hyran är i mina ögon rimlig för det du verkar värdesätta i läget och lägenhetens skick.

1 gillning

Tack snälla.

Ja, jag har ett konto där lönen kommer in på, senda för jag över dessa till ett sparkonto (Ej ISK, sorry).

Mina fonder på swedbank har en avgift på 1.25% tydligen :confused: så får nog flytta dom. Dom har dock gått +69% så är väl ändå bättre än inget.

ok!

Tja, det är ju en avgift som märks i längden, förstås. Sen kanske den fonden du har ändå kommer överprestera på sikt, det är det ingen som vet. +69 % kan vara fantastiskt eller uselt, helt beroende på hur länge pengarna har legat där. Du får inte gå ifrån den här tråden med tolkningen att konceptet “indexfond med låg avgift” är det enda rätta sättet att få pengar att växa, men det råkar vara ett enkelt sätt som i många fall presterar bättre än vad snittinvesteraren lyckas med.

Hade jag pangat in alla besparingar i bitcoin för tio år sedan hade jag lallat runt med hundratals miljoner idag, och det finns en lika bra placering någonstans idag och imorgon också. Problemet är att de flesta som försöker hitta de där guldkornen och slå index inte gör det, varför ett säkrare bet är att helt enkelt följa index - så billigt som möjligt.

Lycka till med investeringarna!

2 gillningar

Innan du gör det hoppas jag du har koll på skattereglerna vid kapitalvinst, ifall du har fonden i en vanlig depå (dvs ej ISK, ej kapitalförsäkring). Bra att komma ihåg!

4 gillningar