Hej! Jag är snart 60, har ça 1 miljon på ISK varav 40% i Global fonder. Jag har tänkt använda ça 500 000 till en investering inom 2 år. Borde jag plocka ut de snabbt minskande pengarna på Global fonder och sätta in de på ett räntebärande bankkonto?
Hej och välkommen till forumet!
Ja, allt som ska användas inom 0-3 år bör vara placerat på sparkonto
Sparkonton med insättningsgaranti.
Du kan binda dig för att få högre ränta.
Välkommen till forumet!
Du har alltså ungefär 400k i globalfonder, men ca 600k i annat. Jag skulle säga att det beror på vad resten ligger i. Är det t ex räntefonder så kan du ju använda dessa pengar när det är dags för investeringen. Räntor rör sig normalt mindre än de fallande knivar vi ser på börsen nu.
Är det enskilda aktier eller annat volatilt håller jag med de kloka tidigare i tråden.
Jag är helt nybörjare och jag har placerat i vad min bank rekommenderade. Index Global 400k, index Europa och index Sverige med ca 300k vardera, breda aktiefonder som jag förstår det. Jag gjorde så igår ( och hoppas att det inte störtdyker innan det går igenom) att jag har sålt i vardera, mest Global, så jag har 500k på ett bankkonto. Återstående är kvar med en horisont på ca 8 år. Hiss eller diss? Tänka annorlunda framåt ?
Utan att veta exakt vilka fonder det är så låter det ju förvånansvärt välvalt för att vara råd från banken. Ditt val att sälja var klokt och förmodligen klokt att ta det från just globalfonden med tanke på hur rörigt det är i USA just nu.
Jag hade låtit det övriga stå som det är då och mest troligt lugnar även den här stormen ner sig snart. Tänk bara på att med den tidshorisont du har så kan tiden gå utan att du märker det så se över läget åtminstone varje år och överväg om pengar ska “räddas” till räntefonder eller räntekonton så att det inte kommer en ny rörig period exakt när du vill ta ut om åtta år.
p.s. Vilken bank är det och vad heter fonderna?
Tack för återkoppling