Hej! Jag är snart 60, har ça 1 miljon på ISK varav 40% i Global fonder. Jag har tänkt använda ça 500 000 till en investering inom 2 år. Borde jag plocka ut de snabbt minskande pengarna på Global fonder och sätta in de på ett räntebärande bankkonto?
Hej och välkommen till forumet!
Ja, allt som ska användas inom 0-3 år bör vara placerat på sparkonto
Sparkonton med insättningsgaranti.
Du kan binda dig för att få högre ränta.
Välkommen till forumet!
Du har alltså ungefär 400k i globalfonder, men ca 600k i annat. Jag skulle säga att det beror på vad resten ligger i. Är det t ex räntefonder så kan du ju använda dessa pengar när det är dags för investeringen. Räntor rör sig normalt mindre än de fallande knivar vi ser på börsen nu.
Är det enskilda aktier eller annat volatilt håller jag med de kloka tidigare i tråden.
Jag är helt nybörjare och jag har placerat i vad min bank rekommenderade. Index Global 400k, index Europa och index Sverige med ca 300k vardera, breda aktiefonder som jag förstår det. Jag gjorde så igår ( och hoppas att det inte störtdyker innan det går igenom) att jag har sålt i vardera, mest Global, så jag har 500k på ett bankkonto. Återstående är kvar med en horisont på ca 8 år. Hiss eller diss? Tänka annorlunda framåt ?
Utan att veta exakt vilka fonder det är så låter det ju förvånansvärt välvalt för att vara råd från banken. Ditt val att sälja var klokt och förmodligen klokt att ta det från just globalfonden med tanke på hur rörigt det är i USA just nu.
Jag hade låtit det övriga stå som det är då och mest troligt lugnar även den här stormen ner sig snart. Tänk bara på att med den tidshorisont du har så kan tiden gå utan att du märker det så se över läget åtminstone varje år och överväg om pengar ska “räddas” till räntefonder eller räntekonton så att det inte kommer en ny rörig period exakt när du vill ta ut om åtta år.
p.s. Vilken bank är det och vad heter fonderna?
Tack för återkoppling
Handelsbanken Europa/Global/Sverige Index (A1SEK). Aktuell fördelning på återstoden 470k är ca 33/20/47%. Europa har gått valdigt bra, men de andra helt ok också.
Räntefonder får jag läsa på om, kanske bra ju närmre pension jag kommer?
Känner ett större lugn nu när jag “säkrat” min investeringssumma. Har så mycket att lära, men kul!
Jag får ändå ge lite beröm till SHB som inte bara lurat på dig en massa aktivt förvaltade fonder med dyra avgifter, men kolla i fondinfon så att avgifterna är låga. Det finns så många olika Sverigeindexfonder i deras utbud att du nog lättare kollar det själv.
Normalt säger man att upp till 0,4% är rimligt. Tolkar jag det rätt kostar din Sverigefond 0,65%. Nu är det väl inte hela världen med en kortare sparhorisont och du kan ju ta eventuella bytesbeslut senare. Det är ganska vanligt att folk på forumet rusar in med sjutton olika tips och då blir det lätt fel. Det är inte ovanligt att nybörjare fått påsålt sig fonder för 1,5% i förvaltningsavgift.
Så, bra med uttaget och bra tänkt kring fördelningen i övrigt tycker jag. Med erfarenhet kommer kunskapen, så då är det ju extra positivt att du tycker det är kul. Det är lättare att ta sig genom turbulensen om man är intresserad.
Tack, eller snarare får jag vidarebefordra till min bankman Avgifter 0,2, 0,4 och 0,65 är rätt ok, men på sikt minska Sverigeindexfonden, det låter bra.
En fråga - kan förvaltningsavgiften ändras utan att jag informeras?
Ja, eller byta indexfond. Det finns ju fler än SHB där ute, men som sagt, bättre än jag skulle gissat.
Nej, det ska gå ut information till alla fondägare vid större förändringar av avgifter, index de följer etc. Så det är inte som att hålla koll på ett bolån.
Ja, jag menar att byta till en annan Sverigeindexfond med lämpligt innehåll och med lägre fondavgift.
Har det betydelse att gora sina respektive flyttar, sälj och köp innan det blir ett nytt kvartal? Alltså slutet av mars/juni/etc.
Nej, inte om du byter inom ditt ISK. Extra avgifter uppstår om du säljer och sedan köper igen. Det är då man försöker tajma kvartalsbytena om det är större summor.
Ditt uttag nyss t ex: Det var ju bättre att göra det på denna sidan första april än efter, då de skulle genererat en ny schablonkostnad om tre veckor.
Läste nåt om det, det var ju bra.
Tack för stöttning
Låter vettigt. Och som @angaudlinn en eloge till din bankperson. Det hör till ovanligheterna med låga avgifter och vettig allokering, åtminstone det vi ser här på forumet. Europa delen hade nog dissats tidigare men efter senaste månaden så var nog även det ett vettigt råd, om än kanske tursamt
Tumregeln är cirka 10% aktieandel per sparår, så egentligen typ 80% aktier och 20% ränta och sedan vikta om 10% per år till ränta. Om du orkar. Alternativt ta 20% vartannat år.
Eller ett sista alternativ, sätt det 50/50 aktier/räntor och låt det stå så i en 5 år eller så och sedan en 2-3 år före behovet uppstår att då ta ut kapitalet. I snitt följer det över de 8 åren ungefär tumregeln 10% per sparår men du slipper mecka med det.
Räntedelen
Här finns två olika huvudsakliga synsätt och en myriad varianter (som jag inte går in på)
-
Sparkonto, noll risk men förlorar lite varje år mot inflationen. Alternativt korträntefond om du vill ha det på samma konto. Också i det närmaste noll risk så länge korträntefonden har mycket hög kreditvärdighet. Tex AMF Kort
-
En standard svensk ”hela höstacken” (i Sverige) obligationsfond (längre räntor/lån) som på sikt levererar något över inflationen eftersom längre utställda lån typiskt ger högre ränta, samt att obligationer går upp i värde om räntan sänks (ännu mer) men som periodvis kan gå ner om räntorna går upp (igen). Alltså lite högre risk. Typiskt AMF Lång eller Storebrand Obligation.
Lycka till
@JFB tack för uttömmande svar (nu kan jag tagga också ) Antar att min bankman is a keeper
något yngre än jag så det blir bra det.
Nu är det där ännu så länge lite fikonspråk för mig, men jag ska försöka sätta mig in i det efter jobbet
Ha ha, ja ok, point taken
10% per år som kapitalet ska vara investerat (sparår)
Så 10 år eller mer, 100% aktier
9 år, 90% aktier, 10% räntor
8 år, 80% aktier, 20% räntor
… osv …
4 år, 40% aktier, 60% räntor
3 år, 30% aktier, 70% räntor
Under 3 år typiskt inget på börsen utan 100% räntor = i detta fallet alltid sparkonto för att inte ta risk inför användandet av kapitalet
Sen kan man följa detta slaviskt för varje år man räknar ner, fuska lite och ändra vartannat år
… eller som mitt sista förslag lägga sig mitt emellan vad det hade varit från år 8 (80% aktier) till år 3 (30% aktier) som i snitt över de åren blir ungefär 50/50 aktier/räntor. Så låter man det vara alla åren ner till år 2-3 och sedan tar ut kapitalet och sätter på sparkonto
Om nu det kanske blev tydligare?
Ahaaaa… nu fattar jag lite mer. Nu har jag 100% aktier med mina nuvarande val. Förvisso satte jag över hälften till bankkonto för att ha till investering inom 2 år, men det är ju lika mycket kvar. Tänker att man kanske ska vänta ut dipparna som kommer framöver med aktiemarknaden och sen när den hämtat sig en del (=som det var innan Trumps tillträde typ) börja titta mer på räntekonton.
Jag tittade på alternativa banker med insättningsgaranti och hittade en del som har 2,75-3% ränta, kan det vara nåt?
Alltså, så jäkla tacksam över att ni alla som jag mött på forumet är så ödmjuka och trevliga