Är det rimligt med olika strategi för ett 5-10 årssparande och ett 25-30 årssparande/pension?

Hej!

Hur gör ni andra med detta? Kör ni allt på samma konto eller är det en idé att dela upp sina tillgångar utifrån risk/tidshorisont?

Är 35 år och har idag ca 2 mnkr fördelat ungefär som följande:

• 200 tkr på sparkonto/buffert (3,5% sparränta)
  • 600 tkr på sparkonto för ett lägenhetsköp nu i höst (3,5% sparränta)
  • 1 200 tkr ISK, merpart global indexfond

Jag är i tankarna kring att det som ligger på börsen skulle kunna delas upp i två konton:

• Konto A med 5-10 års sparhorisont med något lägre risk. Detta är för t.ex. större köp länge fram, t.ex. större lägenhet eller liknande. Tänker i princip 100% indexfond global. Förstås långt från riskfritt, men jag vet inte alls om jag kommer behöva pengarna då.
  • Konto B med 25-30 års horisont för pension med lite högre risk. Tänker här något i stil med 80% indexfond global, 10% tillväxtmarknad, 5% Sverige, 5% teknik indexfond

Fördelningen mellan konto A och B är jag inte säker på; kanske 30-70 (dvs pension utgör 70% av totalen på 1200 tkr)?
Tänker att tolererans för häftigare upp- och nedgångar är större för pensionen, så därför är lite mer risk okej. Men det kanske är små skillnader i längden? Skulle i sådana fall sätta upp auto månadssparanden utifrån denna fördelning. Sedan mot pensionen börja justera allt mot lägre risk (typ räntefonder) osv.

(Lever i övrigt sparsamt, inga lån, barn, bil eller dyra kostnader men ska som sagt köpa lägenhet i större stad, så det blir inte billigt.)

Tacksam för synpunkter! Inte den mest insatta i detta som det säkert märks.

Välkommen till forumet! :smiley:

Det finns flera som kör olika konton/portföljer till olika saker. Så länge det hjälper en att tänka så är det ju toppen.

Jag tycker det låter toppen. Gasa på lite extra, utan att göra nå’t dumt, när det kommer till den längre horisonten. Konto B känns dessutom som att du tänkt till lite extra, men ändå håller “satsningarna” på rimliga nivåer.
Konto A är en större risk men med den horisonten tycker jag ändå personligen att du gör rätt. Men vill du kunna ta ut om fem år så kan det vara onödigt riskabelt med altt i globalindex. Å andra sidan har du redan lägenhet då, så absolut, kör på säger jag.

Eftersom detta primärt är mental bokföring för din del är det inte så extremt noga, dessutom är det bara du som ser dina framtida planer, så dela så om det verkar vettigt för dig.

Det låter klokt. Med 100% globalindex i en och 80% i en annan så ska du nog inte förvänta extrema skillnader, men det är väl ändå det bäst. Hellre stadig utveckling än berg- och dalbana.

Jo, jag tycker du verkar ha tänkt mycket mer än de flesta. :smiley: :+1:

Surfa runt lite och se om du hittar fler tankar som redan finns i ämnet, eller vänta på fler (mer eller mindre) kloka inpass.

2 gillningar

Olika konton ser jag personligen mer som “mental bokföring” jämfört med om du justerar balansen för risk/tid och fortfarande använder ett enda konto.

3 gillningar

Du har fått bra svar redan.
Det som kan påverka är hur du är som person. Behöver du uppdelningen för att inte “hitta på något dumt” eller för att kunna följa upp mer noggrant hur det ser ut för dig så är det ett bra sätt.

Sen kan det vara så att dina prioriteringar förändras med dina relationer och ifall barn kommer in i bilden. Så vad som funkar bra idag behöver inte vara samma om fem eller tio år.

Har man inte samma syn på familjeekonomin i ett förhållande är ditt sätt att dela upp det bra. Blir tydligare hur man ser på pengarna och när de är tänkta att användas.
Är man själv eller har samma syn på familjens ekonomi då kan ett konto fungera bra om man balanserar för risk/tid som Erik nämner.

2 gillningar

Stort tack för input!

När du säger att Konto A är en “större risk”, syftar du helt enkelt på att globala indexfonder är riskabla generellt eller menar du att den till och med är mer riskfylld än Konto B? Tänker som sagt att Konto B ska kunna ha utrymme för lite mer risk.

Om man skulle vilja få ner risken på Konto A, vad brukar man tänka på för typer av fonder då? Dvs. vad är steget mellan global indexfond och en räntefond (vilket känns lite tidigt att hålla på med nu) i fråga om risk?

Nej, jag menar att fem år är en ganska kort tid och om det är viktigt för en att summan inte är mindre än idag om fem år, då är det lite för hög risk. Pratar vi tio år så är saken en annan. Detta pga fluktuationerna på börsen. Pengar du behöver i närtid bär balanseras med räntor i någon form.

Inget. :joy: Men vill man inte pilla med räntefonder (som jag kan förstå) så funkar fasträntekonto med insättningsgaranti också bra. Låser du en summa på 3,5-4% idag under en längre tid har du ju “räddat” undan dessa från svängningarna, men också från möjligheten till börsrusning.

Det är en balansgång och bara du, med insyn i din ekonomi, kan ta besluten. Man vet själv vad man tål och hur flexibla ens tidsperioder är.

Hoppas det klarnade. :smiley:

1 gillning