Kapitalplacering och risk efter pensionering

Jag och min fru har sparat aktivt i mer än 50 år, och investerat på börsen de senaste 30 åren. Vi har provat det mesta, med varierande framgång. Vår utveckling kan beskrivas i ett antal faser:

Fas 1: Extremt försiktiga. Sparade våra pengar på bankkonton. Efter några år investerade vi i ett eget boende och ett fritidshus. Tjugo år senare hade vi betalat våra studielån, amorterat av våra bolån och fått ihop en halv miljon genom hårt arbete och idogt sparande.

Fas 2: Blev övertalade av vår ”rådgivare” på banken att börja spara i aktier. Nu är vi i mitten av 90-talet och börsen gick som tåget. Det var investering i enskilda aktier som gällde. Ericson, Nokia och Astra Zeneca var hetast, men IT- och dot.com-bolag kom starkt. Vi litade helt på vår rådgivare och gick all in i den nya ekonomin. Det gick väldigt bra och vi fördubblade vårt kapital inom loppet av några år.

Fas 3: Men så kom den stora nedgången en bit in på 2000-talet. Vi tappade mer än hälften av vårt sparkapital. Ändrade strategi. Sålde alla våra aktier och satte allt i en blandfond. Det gick väl så där. Fonden tuffade på och ökade i värde helt OK när börsen återhämtade sig.

Fas 4: Så fick vi ett hyfsat arv och hade själva sparat ihop drygt två miljoner. Började fundera över hur vi skulle placera våra pengar och fick rådet att bli Privat Banking-kunder. Som sådana blev vi rekommenderade att ha en bas i några aktivt förvaltade Nordeafonder med många Morningstar-stjärnor. Dessutom borde vi ha minst 10% i en hedgefond som skulle gå bra om allt annat gick åt skogen. På toppen borde vi ha någon av Nordeas ”produkter” – ofta mycket svårbegripliga och spekulativa placeringar. Om vi ville kunde vi också ha en egen liten portfölj med aktier.

Portföljen gick ganska bra, men produkterna gick inget vidare och fonderna presterade under index. Enligt vår Privat Banking-rådgivare var detta helt normalt – resultatet var till och med bra – nu skulle vi bara göra lite justeringar i portföljen så skulle allting lyfta. Så blev det förstås inte.

Fas 5: För femton år sedan läste jag en artikel i Aftonbladet om aktiesparande i fonder. Artikeln rekommenderade att man skulle spara regelbundet, ha en globalfond, en tillväxtmarknadsfond, en småbolagsfond, en sverigefond och en räntefond – cirka 20 procent i varje – och ombalansera en gång per år. Artikeln lyfte fram stora fördelar med en sådan strategi. Efter en del diskussioner med vår rådgivare strukturerade vi om portföljen enligt Aftonbladets råd. Naturligtvis med Nordeas fonder som bas. Portföljen gick bra, men det berodde mest på att marknaden gick bra.

Några år senare gick jag i pension, fick tid över och blev alltmer intresserad av kapitalförvaltning. Vid ett besök på Powells City of Books i Portland (världens största oberoende bokhandel) köpta jag ett antal böcker om investeringsstrategier som jag läste med stor behållning. Det gav mig en teoretisk förståelse för hur börsen fungerar, och även ett kritiskt förhållningssätt till många vanliga föreställningar om hur man blir rik genom aktieplaceringar. I den vevan hittade jag också till Småspararguiden och Rika Tillsammans – båda fantastiska fora vars grundvärderingar jag till fullo delar.

Fas 6: Jag lade upp interaktiva sammanställningar över våra fonder så att vi kunde följa utvecklingen i realtid. Lade även in ett antal alternativa fonder för att se om våra fonder gick bättre eller sämre än andra. Kollade utvecklingen varje vecka, ibland varje dag. Gjorde en sammanställning av den totala utvecklingen varje månad.

Insåg att vissa fonder gick upp medan andra gick ner och att situationen kunde vara omvänd i ett senare skede. Slutsumman rörde sig för det mesta i ungefär samma riktning och takt som den globala indexfonden. Lyssnade och tog till mig råden från Rika Tillsammans om att ha den globala indexfonden som bas (70%) och kompletterade med tillväxtmarknader (10%), småbolag (10%) och en sverigefond (10%). En mycket bra portfölj som ligger i linje med internationell forskning (möjligtvis med undantag för sverigefonden). Ombalanserade då och då genom att köpa mer av det som gått sämre så att procentsatserna förblev desamma. Skippade helt räntefonden och placerade min buffert på vanligt räntebärande konto med insättningsgaranti.

Fas 7: Till viss del inspirerad av Småspararguidens bok ”Mer pengar för pengarna” och insikten från Rika Tillsammans att specifika fondval inte har så stor betydelse för den totala avkastningen började jag efter en tid fundera på att göra något radikalt: att placera allt vårt sparkapital i en enda bred global indexfond med låg avgift.

För fem år gjorde vi slag i saken, sålde tillväxtmarknadsfonden, småbolagsfonden och sverigefonden och lade allt kapital i den globala indexfonden. Fördelarna är många: om man behöver pengar vet man varifrån de ska tas, om man får pengar över vet man var de ska sättas in och man behöver aldrig ombalansera portföljen. Det är också superenkelt att följa portföljens utveckling, och om fonden har låg avgift och följer index tillräckligt väl behöver man aldrig mer fundera över fondval och fondbyten. Och viktigast av allt: man sover gott om natten. Och får tid över till annat.

Fas 8: Den stora frågan för oss nu är hur mycket pengar vi bör (vågar) placera i globalfonden och hur mycket vi bör placera mer säkert och lättillgängligt. Fram till nu har det mesta av vårt kapital investerats i aktier och aktiefonder. Har hunnit bli ett antal miljoner över åren. Vore förstås surt om ett plötsligt börsras skulle göra att vi tappade hälften av kapitalet (igen), även om det inte skulle vara en katastrof. Det är pengar som vi egentligen inte behöver. Bör kanske nämna att vi har bra pensioner och att vi också bedriver enskild näringsverksamhet som ger en fast månadsvis avkastning. Dessutom äger vi vår bostadsrätt och har ett fritidshus utan belåning.

Fråga: Tycker ni att vi ska ligga kvar med vår höga aktieexponering – för närvarande har vi en 90/10-portfölj – eller tycker ni att vi ska gå ner till en 50/50-portfölj? Hur ska vi i så fall placera det räntebärande kapitalet (det handlar om flera miljoner)?

P. S. Vi ser vårt sparande främst som något som våra barn så småningom ska ärva. Vi har inga framtidsplaner som kräver stora investeringar och vår cash-flow ger utrymme för att leva ett gott liv i vardagen – vi har allt vi behöver och vi kan unna oss både god mat, resor och annat som vi tycker om att göra.

När det gäller sparhorisont tänker vi att den kan vara längre än tio år, även om vi själva inte lever så länge. Våra barn får ju ärva vår portfölj, och de behöver inte realisera kapitalet om börsen har gått dåligt (de bor bra, har bra jobb och hög lön). Rätta oss gärna om vi tänker fel. D. S.

8 gillningar

superintressant så tackför att ni delar!
Om jag hade varit i er situation hade jag gjort såhär:
X% = sättavi lågrisk buffert OM detbehövs. Kanvara 0 om pemnsion mm räcker
Y% kan också vara 0 = “Lekhink” om ni vill försöka vara smarta och tycker det är kul (jag försöker exempelvis skapa en allvädersportfölj så i min lekhink finns lite guld, investmetbolag, lång ränta, realränta mm)
100-X-Y= Låt ligga i Globalt idx: Rörelse upp/ned spelar inge roll omdet ändå skall ärvas av barnen så tillfälliga nedgångar gör inget- pengarna skall ju inte användasförrän om 20? 30? + år (OBS - nu kommer vi till en grej som jaginte kan: hur fungerar det när de ärver? Jag antar att de ärver era fonder, inte att fonderna säljs och de får cash. Det slår mig nu attjag inte vet hur detta fungerar. Om ni inte vet så kolla det)

Tack för kloka synpunkter.

För 10 år sedan byggde vi ett nytt garage vid vårt fritidshus. I samband med det tog vi ett så kallat byggnadskreditiv, som innebär att vi kan låna pengar med fördelaktig ränta direkt – utan låneansökan – upp till ett belopp om 400 000 kr. Så länge vi inte utnyttjar krediten innebär det inte några kostnader för oss.

Vi har behållit kreditivet trots att vi inte utnyttjat det under de senaste åtta åren. Vi betraktar dessa 400 000 kr som vår buffert, samtidigt som vi kan placera pengarna i fonder och därigenom få hög avkastning på kapitalet. Så, ser egentligen inte något behov av att avsätta kapital för buffert. X=0 i din ekvation.

När det gäller lekhink så har vi som tidigare nämnts provat det mesta. Det har varit både roligt och spännande, men ibland också ganska stressigt. Sedan visar ju forskningen ganska tydligt att ”stock-picking”, aktiv ”trading” och ”timing the market” alltid innebär en sämre riskjusterad avkastning jämfört med placering i en bred global indexfond med låg avgift. Vi sätter nog också Y=0 i din ekvation.

Så, summa summarum: 100 – 0 – 0 = 100 procent kan ligga kvar i global indexfond om jag uppfattat dig rätt. Ska fundera vidare på detta.

Jag är nyfiken på att höra om det är något ni skulle vilja använda pengarna till? (Det låter som att ni inte behöver de sparade pengarna till era förväntade utgifter kommande 10 åren?).

under alla år som ni har sparat - vad har ni tänkt att de ska användas till?

Finns det någon dröm som ni inte uppfyllt än som pengarna kan användas till?

Är er barn i behov av ett tidigt arv?

Skänka till välgörenhet?

Förslag:

x summa på sparkonto för oförutsedda underhållskostnader/sjukdom så att ni känner er trygga

x summa i indexfonder (blir arv)

x summa till dröm/välgörenhet

2 gillningar

Vi har under många år funderat över ett boende i Frankrike eller Spanien, men det har av olika anledningar inte blivit av. Vi har rest och bott en del i Provence och på den spanska solkusten, men inte hittat riktigt rätt. Nu tänker vi mer att vi kanske ska långtidshyra i stället, så blir vi mer fria att välja både tid och plats för våra höst- och vinterresor. Även om vi är pigga och fräscha idag så kan ju förutsättningarna snabbt förändras i vår ålder och då kan det vara skönt att inte äga något som man måste ta ansvar för.

När det gäller andra materiella ting har vi inga saker som vi drömmer om idag. Vi har levt ett ganska enkelt liv, men samtidigt unnat oss saker som vi verkligen velat ha. Pengar har de senaste tjugo åren inte varit något hinder.

Anledningen till att vi började spara var att vi ville ha ett eget boende och ett fritidshus. Sedan sparade vi till resor och upplevelser. Efter det handlade det mycket om att bygga upp ett kapital för framtiden. Nu har sparandet nästan blivit ett självändamål, det går av bara farten.

Våra barn (tre söner mellan fyrtio och femtio år) är inte direkt i behov av pengar, även om de säkert gärna fyller på i sina förråd. Vi har också vid två tillfällen delat ut en större summa pengar till dom i förtida arv.

Välgörenhet är inte något som vi reflekterat särskilt mycket över ännu, men det är inte en helt främmande tanke. Vi har tidigare bott och arbetat med bistånd i södra Afrika under ett antal år, vilket kändes givande på många sätt. Vi får fundera vidare på detta.

Att säkra en större summa pengar på ett sparkonto för oförutsedda kostnader och behov av hjälp vid sjukdom och annat känns som en god idé. Det ska vi absolut göra.

I övrigt förstår jag det som att du tycker att det är OK att placera alla pengar som ska gå till framtida arv i en global indexfond trots att vi är äldre (vi börjar närma oss åttio) och inte vet hur många år vi har kvar att leva.

Tack för alla goda råd.

4 gillningar

Hög riskexponering mot aktier kan tyckas men å andra sidan behöver man ta risken för att göra kapitalvinster?

Tycker 4 Hinkar modellen är mycket attraktivt sätt att spara på

NI befinner er i stay rich fasen eller get rich fasen?

I vår ålder fokus på mellanriskhinken runt 50/50 om man kan leva på avkastningen.

En annan aspekt kring arv, bättre att ge det nu än sedan när man ligger i jorden.

Helt enig. I er situation har ni egentligen 100 års horisont som en kompis utryckte det. Pengarna går till barnen (som inte behöver det) dvs egentligen till barnbarnen.

Jag hade funderat på

1. Ta ut pengar OM det är något ni vill göra som kostar mycket (tex boende i södra europa) och sätt det i något med lägre risk tex 50/50. Vill ni göra det och det varit en krasch (börs / fastighet) så ska ni ju kunna göra det oavsett klimat
  2. Fundera på att skifta ut pengar till barn / barnbarn om det är behov som uppstår. De ska ju få pengarna ändå

Tack Eternus för kloka tankar.

Vi är definitivt i stay rich-fasen – eller borde kanske vara – men för närvarande sparar faktiskt 24 tkr/månad i vår globalfond, mest av gammal vana och för att vi får pengar över varje månad.

Vi känner precis som du påpekar att vår riskexponering kanske är väl hög. Därav till denna tråd. Vi överväger att sänka den totala risken genom att förändra vår strategi till en 50/50-portfölj (gäller endast placeringsbart kapital, inte kapital investerat i boende, fritidshus och näringsverksamhet).

Om vi bestämmer oss för den strategin uppstår ett antal frågor: (1) När är bästa tillfället att påbörja omstruktureringen? (2) Hur och hur snabbt ska vi genomföra den? (3) Var ska vi placera det räntebärande kapitalet (det handlar om flera miljoner)?

En enkel lösning vore förstås att öppna ett 50/50-konto på Lysa och flytta över hela vårt sparande dit, men av olika skäl är vi inte så intresserade av en sådan lösning. Vi är inte heller så pigga på att placera flera miljoner i en räntefond. Dels brukar avkastningen knappt skydda mot inflation, dels har det visat sig att även räntefonderna backar en hel del vid en stor börsnedgång. Erfarenheterna från börsnedgången under pandemin var inte så upplyftande.

Det vi överväger i nuläget är att öppna var sitt sparkonto med bra ränta och successivt fylla på dessa upp till maxtaket för insättningsgarantin. På så sätt skulle vi sänka vår risk till en 80/20 portfölj, samtidigt som vi har åtminstone två mkr säkrade för oförutsedda utgifter och behov av hjälp vid sjukdom och annat.

Vore intressant att få lite synpunkter på detta.

Tack JFB för dina synpunkter. Vi har nu i princip bestämt att följa ditt första råd och säkra upp två mkr i någon form av ränteplacering – kanske helt enkelt på två sparkonton med bra ränta och insättningsgaranti. Vi får se hur vi löser det. Kanske delar vi upp placeringen i olika delar med bunden ränta som löper över olika tidsperioder.

När det gäller ditt andra råd så delar vi också helt din inställning. Vi brukar säga som GW Persson: Det är roligare att ge med varm hand än med kall. Saken är bara den att vi redan gett våra tre söner ganska stora belopp vid två tidigare tillfällen. Sammanlagt handlar det om rätt mycket pengar (mer än sex mkr) och vi känner att vi inte i nuläget vill öka på det – både för vår och för deras skull.

2 gillningar

Denna känsla kan vara nog så viktigt att ta på allvar. Även om det låter som att varken ni eller era barn egentligen är speciellt beroende av dessa pengar. Så trots att man kan se det som att ni har en (mycket) lång sparhosrisont så verkar det som ni helst vill undvika att pengarna minskar i värde, även om det i efterhand skulle visa sig att nedgången bara var tillfällig.

Det alternativ som tydligast minskar riskexponeringen och undviker att pengarna minskar i värde är, som ni redan konstaterat, sparkonton med insättningsgaranti. Givet er långa sparhorisont och er önskan att slå inflationen så kan ni fundera på fasträntekonton som ett alternativ (eller komplement) till rörliga sparkonton. T ex kan en uppsättning fasträntekonton med olika slutdatum vara ett sätt att kombinera hög ränta med hanterbar likviditet.

Varför inte passa på att tänka tanken fullt ut, nu när ni ändå funderar :slight_smile: Hur skulle det t ex kännas om ni två tillsammans med säkerhet visste att alla de aktuella pengarna växte på en rad sparkonton med olika löptider? T ex före skatt med 3,2% under 36 månader på Multitude Bank, 3,15% under 24 månader på Zaver, 2,9% under 12 månader på Northmill bank, 2,65% under 6 månader på fedelta, och 2,71% under 3 månader på Bluestep bank?

1 gillning

@Clas tack för ett trevligt och intressant inlägg. Min historia påminner mycket om din.

Jag och min fru placerar också på “100 års sikt” som någon nämnde och således är det mycket aktier eller mer precist indexfonder.

När börsen står högt flyttar vi över en del till fasträntekonton. Står börsen lågt flyttar vi i motsatt riktning.

De här flyttarna följer vissa trösklar jag valt. Jag gör, precis som du, en sammanställning varje månad men ombalansering sker typ en gång om året.

Vår andel indexfond varierar mellan 70% och 100%. Vi har ingen lekhink. Det här blir tillräckligt kul ändå. Lite av en hobby. :slight_smile:

3 gillningar

Den stora frågan när närmar sig pension gällande risker.

För hög risk sent i livet
För låg risk → urholkas av inflation

60/40 med kapital I ISK är väl det mest optimala.

Det jag hade gjort, ta lån med låg ränta skaffa realla tillgångar med fastigheter. Som du kan ha nytta av samtidigt som lånet ger avkastning med en bra hävarm.

Jag gillar även att ha likvida tillgångar så jag kan slå till på rätt objekt när tillfället ges

De senaste inläggen har gett oss en hel del att fundera över. Precis som ”Kanske” påpekar så är själva känslan viktig. Känns det fel så är det fel, och vi vill naturligtvis undvika att pengarna minskar i värde. Vi bör således säkra upp en del av vårt kapital i någon form av ränteplacering. Mycket intressant med dina konkreta förslag på fasträntekonton med hög ränta och olika löptider. Vi är dock något äldre och har inte någon erfarenhet av att placera pengar i olika nischbanker. Det verkar också som om en sådan lösning kräver en hel del bevakning och aktivt arbete. Om vi väljer att gå på den linjen behöver vi nog hjälp av någon i vår närhet som är mer kunnig och alert i dessa frågor.

Ett alternativ som jag har funderat på är att placera det räntebärande kapitalet i Lysa 100 % räntor och behålla globalfonden för aktiedelen. Vore tacksam för synpunkter på detta. En central fråga blir ju då om man kan placera pengar i Lysa utan att ha ett ISK (för att slippa ISK-skatten, som inte är fördelaktig vid ränteplaceringar)?

Jag brukar vara mycket sparsam med att dela ut hjärtan, men jag tycker att ”Bempa62” ’s inlägg verkligen förtjänade ett hjärta. Så enkel och så smart strategi för någon som är i vår situation, Den köper jag direkt. Blir förstås nyfiken på vilka trösklar du valt?

P. S. Som ni märker är jag inte så forumvan. Vet inte hur man refererar till olika skribenter. Kan man bara skriva @Kanske och @Bempa62, eller måste man göra på något annat sätt? D. S.

Det är roligt att lära sig något nytt varje dag. Nu har jag lärt mig hur man refererat till olika skribenter :slightly_smiling_face: .

2 gillningar

@Clas , jag fick hjälp här på RT att göra grafen nedan. På y-axeln har du reell avkastning. Den taggiga linjen är OMXS30GI normerad med KPIF för att rensa bort inflationen.

Jag ligger helt och hållet på stockholmsbörsen, vilket inte är helt standard här på forumet. Men jag tror ärligt och uppriktigt långsiktigt mer på Sverige, men det är liksom en annan debatt.

För att göra en bedömning om OMXS30GI ligger högt eller lågt så jämför jag den med en trend, som är en minsta kvadratanpassning till en exponentiell tillväxt. Anpassningen görs till värden från de senaste tio åren. Trenden är den blå, streckade kurvan i mitten. Nu till trösklarna.

I kurvskaran ser du också linjer som ligger 8% respektive 16% över och under trenden i mitten. Om index (dvs OMXS30GI/KPIF) ligger mer än 16% över trend så trimmar jag fondinnehavet till 70%. Om index ligger mer än 8% över trend så sätts fondinnehavet till 80%. Om index ligger 8% under så blir fondinnehavet 90% och är index 16% under trend så läggs 100% i fondinnehavet.

Jag kollar läget beträffande trösklarna en gång per månad. Ibland väntar jag tills tröskeln är passerad mer än en månad. Det beror på lite. Det finns ingen automatik här.

Hoppas detta förklarar mina trösklar. Om inte, är det bara att du frågar. :slight_smile:

1 gillning

Jag vill vara varna de kraftigaste mot denna metod.

Studerar man långa serier av börsdata är den term som krävs för att denna värderingsmetod ska fungera väldigt nära 1. Alltså det nästan ingen signal här utan det är bara brus.

Den metoden du använder är en första ordningens autoregressionsmodell (AR-1). Med en regressionsterm får man denna “reversion to mean” som är nödvändig för att din modell ska hjälpa dig. Är samma term ett så blir modellen samma som en random walk och din metod fallerar helt då det bara är slumpmässigt brus du anpassar dig efter.

Anpassar man en första ordningen regressionsmodell till börsdata så blir regressionstermen nära 1. Då finns det väldigt väldigt lite till ingenting att casha in med denna metod.

Se här när herr Schiller demonstrerar detta i denna del av en föreläsning:

3 gillningar

@Nightowl Tack! Jätteintressant föresläsning.

Jag har gjort bakåtsimuleringar på min metod och med de simuleringarna gav den 0,5% bättre årlig avkastning, inte mer än så.

Ingen kan räkna ut vart börsen tar vägen. Men jag har behövt en metod för att bestämma lämplig andel indexfond och lämpligt andel fasträntekonto och då valde jag kurvorna i mitt inlägg ovan.

Fördelen för mig har varit att jag känt mig lagom exponerad mot börsen, vilket skapat ett visst lugn. Man ska ju vara trogen sin strategi och detta har varit min. Men om du har en alternativ metod, så är jag idel öra.

Om vi tänker att Schiller har rätt i att regressionstermen är väldigt nära 1 (att den i praktiken är 1). Då blir AR-1 modellen den samma som random walk.

Utgår vi från det så blir ju den enkla lösningen en fast procentuell fördelning. D.v.s. t.ex. 60/40 med ombalansering då och då. Helt enkelt fast fördelning på x procent aktiefond och 1-x sparkonto. Det är också väl beprövat och metoden jag skulle säga de allra flesta experter rekommenderar.

Vad andelen (x) ska vara brukar vara baserat på tidshorisont (och riskvilja). Vilket är väldigt logiskt om vi tänker att risk → kräver högre diskonteringsränta.

“Känns bra” är bland det farligaste som finns på börsen…

1 gillning

Get rich: JA :white_check_mark:
Stay rich: Njae, inte alltid… :slightly_smiling_face:

Din rekommendation är att jag sätter mina besparingar i t ex Skandia Mix 60 Exponering som är en 40/60 fond?

Jag valde bort den för avgiften var 0,5% mot 0,25% för Skandia Sverige Exponering. Så jag valde en kombo av sverigefonden och fasträntekonto.

Dessutom vill jag någon gång per år variera andelen fond över tid och jag vill göra de ombalanseringarna själv.