@Bempa
Som jag sa i min kommentar till ditt första inlägg tycker jag att din metod vid en första anblick verkar intressant.
Jag är förstås väl bekant med tankar kring allokering, ombalansering och olika momentumstrategier, men just den här varianten har jag inte stött på tidigare. Har du utvecklat metoden själv eller finns den beskriven i någon artikel eller bok?
Två konkreta frågor som jag har är:
· Kan man på något enkelt sätt generera en motsvarande figur som den du bifogade, men där OMXS30GI byts ut mot MSCI World Index Net?
· Är tröskelvärdena (8% respektive 16% över och under trenden) godtyckligt valda för att de ”verkar lämpliga”, eller är de valda utifrån teoretiska överväganden (kopplade till risk/standardavvikelse)?
Anledningen till att jag frågar är naturligtvis att jag funderar på hur din metod skulle kunna fungera på en global indexfond och vilka gränsvärden som i så fall skulle vara lämpliga.
När man överväger att tillämpa en ny metod för sparande brukar man ställa tre kontrollfrågor:
· Har metoden/strategin gett bättre avkastning över tid jämfört med andra strategier?
· Finns det en bra teoretisk förklaring till detta?
· Hur troligt är det att den teoretiska förklaringen kommer att gälla även i framtiden?
Av dina bakåtanalyser kan man kanske svara ja på den första kontrollfrågan, även om dina siffror inte pekar på någon större ökning av avkastningen (0,34% per år i snitt under en 10-årsperiod).
När det gäller teoretiska överväganden, så konstaterar Malkiel (2020) att ”fördelningen av den månatliga avkastningen för väldiversifierade portföljer över tid är rimligt symmetriskt fördelad kring ett (positivt) medelvärde” (sidan 189 f.f., min översättning och tolkning). Detta är viktigt för det innebär att teorin om ”regression mot medelvärdet” kan vara tillämplig, åtminstone över längre tidsperioder.
Om denna förutsättning gäller är det rimligt att anta att din metod kan fungera också i praktiken, eftersom den innebär att fondandelar köps när de är billiga och säljs när de är dyra. Till detta med att köpa billigt och sälja dyrt kommer ytterligare en effekt som beror på att man under tider då börsen förväntas stiga har en större andel av sitt kapital placerat på börsen, medan man under tider då börsen förväntas falla har en mindre andel av kapitalet på börsen. Det är en effekt som man inte får om man till exempel har en vanlig standardfördelning (60/40 portfölj) som ombalanseras årligen eller vid större kursförändringar.
Knäckfrågan här är om metoden verkligen ger en ökad riskjusterad avkastning, eller om den ökade avkastningen bara beror på att man tar högre risk. Är detta bara en mer sofistikerad variant av att försöka tajma marknaden?
Om man tror fullt ut på teorin om den effektiva marknaden kan man säga att alla aktier och därmed alla aktiefonder alltid är korrekt prissatta, eftersom det vid varje given tidpunkt finns lika många köpare som det finns säljare. Detta talar emot att metoden skulle fungera eftersom det då inte finns bra och dåliga köptillfällen. Men det förutsätter som sagt att man tror fullt ut på teorin om den effektiva marknaden och att de flesta som agerar på den har tillgång till alla fakta och är kunniga och agerar rationellt.
De flesta forskare idag tror inte att marknaden är effektiv till 100 procent, men många har samma uppfattning som Schiller, att den stämmer ”förvånansvärt bra”. Om vi utgår från denna ståndpunkt för att besvara den tredje av våra kontrollfrågor (Hur troligt är det att den teoretiska förklaringen kommer att gälla även i framtiden?) kommer åtminstone jag fram till att metoden mycket väl kan fungera i framtiden, men för att den med framgång ska kunna hantera ”otur” vid köp- och säljtillfällen och kraftiga svängningar på marknaden krävs långa tidsserier. Enligt Schiller kan det ta tio till tjugo år att säkra hem riktig otur och vinsten är som sagt troligtvis ganska marginell.
I sin analys av olika momentum-strategier – särskilt de som brukar benämnas ”filter systems” – diskuterar Malkiel (2020) möjligheten att utnyttja uppåtgående och nedåtgående trender på marknaden för att öka avkastningen. Han konstaterar att sådana strategier kan ge marginellt högre avkastning, men att den högre avkastningen ofta äts upp av ökade transaktionskostnader. Han sammanfattar med att konstatera att sådana strategier bör undvikas och att en traditionell ”buy and hold”-strategi är att föredra.
Har inte blivit jättemycket klokare av denna analys, men det lutar nog mot att jag avstår – främst för att metoden kräver en del arbete och att mitt tidsperspektiv är begränsat.