Är Nordeakund sedan många år tillbaka, bland annat eftersom jag driver enskild näringsverksamhet där jag nyttjar Nordeas tjänster.
Har också erfarenhet av Nordea Privat Banking. Känner väl igen Nordeas strategier, bland annat att de rekommenderar dyra fonder med fancy namn, till exempel med ordet ”Stars”i. Ska väl leda tankarna till Morningstars rankingsystem där aktier och fonder tilldelas stjärnor baserat på deras historiska utveckling, som egentligen inte säger något om hur fonderna kommer att gå i framtiden.
Känner också igen trenden att pusha för diskretionär förvaltning. Den fallgropen ska du absolut inte gå i. Inte nog med att din förvaltning kommer att bli väsentligt mycket dyrare, den kommer också med stor sannolikhet att ge ett sämre resultat jämfört med om du sätter allt ditt kapital i en bred global indexfond med låg avgift.
Ett annat trick som Nordea kör med är att fråga om du som kund tycker att miljöfrågor är viktiga, en fråga som särskilt riktas till kvinnliga sparare (min fru). Om du säger att du tycker det, vilket i och för sig är rimligt, försöker de sälja på dig någon dyr fond med miljöfokus. Problemet är bara att det finns så många andra och mycket bättre sätt att verka för en bättre miljö än att placera sitt kapital i en dyr miljöfond. Finns särskilda trådar om det på detta forum.
I övrigt instämmer jag med övriga talare: Sälj allt nu och köp Nordeas billigaste och bredaste globalfond – Nordea Global Passiv – för hela slanten. Det är en mycket bra globalfond. I min värld är den minst lika bra – om inte bättre – än andra globala indexfonder som rekommenderas på detta forum. (Redan när den var dyr, kostade tidigare 0,40%, gick den ganska jämnt med Länsförsäkringar Global Indexnära som kostar 0,20%. Nu sedan priset halverats går den faktiskt något bättre, men det kan förstås helt och hållet bero på slumpen. Fonderna är sannolikt ganska likvärdiga i det långa loppet.)
När det gäller lämplig tidpunkt för bytet så spelar det inte så stor roll om försäljning och köp av ny fond sker samtidigt. Det är ju någon dags fördröjning beroende på den tid det tar att genomföra affärerna, så du riskerar att förlora (eller vinna) någon procent på den tid som du ligger utanför marknaden. Det är under alla omständigheter helt försumbart i det längre perspektivet.
Affärerna kan du göra helt själv via din dator. Det är inte alls svårt.
P. S. Man undrar ju litet vad du har haft för rådgivare på Nordea som låtit dig ha en räntefond på ditt ISK? Räntefonder ska alltid ligga utanför ISK, så att du slipper betala ISK-skatt på ett kapital som avkastar mindre än vad skatten kostar. D. S.
Edit: Med “sälj allt och köp Global Passiv för hela slanten” menar jag förstås att du ska byta dina dyra aktiefonder mot Global Passiv, inte att du nödvändigtvis ska ersätta din räntefond med en aktiefond, I din situation måste du noga överväga hur stor del av ditt kapital som du bör placera i aktier (global indexfond) och hur stor del som bör placeras i räntor (bankkonto, räntefond etc.) Det finns flera inslag och trådar på Rika Tillsammans som tar upp denna problematik. Hur som helst bör du inte låta din räntefond ligga kvar på ISK-kontot.