Vad göra med mina ISK-fonder med höga avgifter?

Hej. Jag är född 1946 och jag sparar sen många år i ISK via Nordea. Totalt har jag där ca 1.8 miljoner. Slutade göra månatliga överföringar på 10.000 kr i början av 2025. Var för en månad sen hos en bankrådgivare på Nordea för att få råd om vad göra med de 4 fonder som under året bara stått på ISK (byta till andra fonder med lägre avgifter) men bankrådgivaren körde sitt eget race och föreslog diskretionär förvaltning där jag ju inte väljer fonder själv! Jag nappade inte på det men tog själv ställning till att påbörja ett sparande på 7000kr på en Global indexfond och sätter in resterande pengar jag inte behöver på ett bankkonto med hyfsad ränta.

Mina frågor, vill gärna ha synpunkter och vinklingar, är fortfarande:

1. Vad jag ska göra med de andra 4 fonderna som finns kvar på ISK.Avgifterna varierar mellan O.69 och 2.01. Fonderna är Global Enhanced, Global Sustainable Stars, Stratega Ränta Och Swdish Sustainable Stars.

1. Är det fel tillfälle att byta fonder? Kriget i Iran har just brutit ut.
  2. . Kanske finns en massa andra saker som jag inte tänkt på. Jag är ganska okunnig och tycker detta med sparande är tråkigt.

Hej och välkommen hit!

Nordea erbjuder bra och billiga fonder med, så det du betalar idag är onödigt dyrt. Finns bland annat Nordea Global passiv som kostar 0.2% i avgift.

Finns troligen också en svensk motsvarighet om du önskar lite home bias. Kika bara så avgiften är under 0.4%, helst ännu lägre.

Jag skulle bytt idag, bytte själv under oroligheterna 2022. Men det är bra att veta att man kan missa både lite uppgång och nergång. Men dina fonder idag kommer fortsätta vara onödigt dyra, för alltid.

Så det är en avvägning du får göra. Irankrisen kan gå över på ett par år, eller på 20+ år. Det vet ingen. Så utgå från hur du vill spara och försök bortse från brus.

Skönt att höra att du nobbade banksäljaren! :raising_hands:

3 gillningar

Sälj dem och sätt det i din billiga globalfond.

Vad som händer i omvärlden bör inte alls påverka dina investeringsbeslut. Det finns inga dåliga tillfällen för att sälja dyra fonder och köpa billigare.

Nej, det är bara att sälja. Hade de legat på ett depåkonto så hade man kunnat prata om skattekonsekvenser, men på ett ISK finns ingen anledning att tveka. Sälj och köp billigare indexfonder.

4 gillningar

Instämmer med ovan. Lite off topic men Nordea verkar driva diskretionär förvaltning ganska hårt nu? Jag har fått rätt många erbjudanden om det och då har jag inga fantasisummor att förvalta om man säger så.

1 gillning

Du är i nästan identisk ålder och sits som min moster var i fram till i höstas. Då hade hon samlat mod länge nog och lyssnat på mitt tjat under några år och ville ha hjälp att byta.

Hon har inte ångrat sig en sekund, men bankkontakten på Nordea hatar nog hennes systerson. :smiling_face_with_horns:

2 gillningar