Jag blir ofta förvånad över att forumets linje är 100% Globalfond är bäst enligt forskningen, angående den riskjusterade avkastningen för aktiedelen i portföljen, men 95 % följer inte rekommendationen. Därför tycker inte jag att, kritiken av den linjen är förvånande. Inte ens de som förespråkar Globalindex, följer det ju. Mig själv inkluderad , därför avviker 95% från Globalt index.
(95% är taget ur luften och bara ett exempel.)
Det är enskilda aktier, branschfonder, Gemensamma investeringar via patreon, lekhinkar m.m, därför tror jag att det är svårt som ny, att hoppa på tåget, kring globalfonder/indexfonder, för det är så mycket väsen från bägge håll om portföljallokeringar, portföljsammansättningar, aktier, lekhinkar, home bias, faktorinvestering m.m
Speciellt när de som hjälper till och förespråkar globalt index, oftast inte följer det själv.
Det är väl ändå inte sant? Att lägga till en del räntor (eller sparkonto eller guld) beroende på sparhorisont är ju något i princip alla håller med om?
Det är ju också vad rikatillsammans förespråkar, och för att inte tala om de olika allvädersportföljer som diskuteras.
Men lekhinken som koncept är ju för att hantera den mentala biten av investerande och rekommenderas till max 10% av kapitalet. Jag förstår inte riktigt din kritik eftersom syftet är ett rationellt sätt att hantera känslor.
Du missförstår mig. Jag kritiserar inte upplägget. Det jag säger är att många som är nya antagligen blir förvirrade. Jag förstår precis. Men om du har 10% av kapitalet i en lekhink, avviker du från index med 10%. En risk som man inte får betalt för enligt forskningen.
Vad var&en vill göra är upp till dom, jag belyser bara ”problemet”. Jag själv går min egen väg också, precis som de med lekhink. Eftersom man avviker från index, är det högst relevant att medlemmar kritiserar upplägget, eftersom de flesta avviker ifrån det rekommenderade.
Men jag upplever att de som väljer att inte följa rekommendationen, som diskuterar gällande indexfonder och andra strategier pekas ut av forumet lite väl mycket ibland.
Hur är 10% lekhink bevisat bra enligt forskning? Det är ju ett personligt val. Vem kommer rekommendationen från? Varför skulle det vara bäst? Förklara gärna, när jag inte förstår.
Ingenstans. Det är ingen som har sagt att det är det.
@janbolmeson delvis, se hans avsnitt om 4 hinkar. Samma modell finns till viss del i Claes Hembergs gamla bok Spara mindre få mer.
Sen forumets hivemind.
Definera “bäst” och enligt vem.
Forskningen som refereras till tar bara hänsyn till kvantitativa mätetal. Därmed kan den per definition inte ta hänsyn till en enskilds individs personliga sinne.
Poängen med lekhinjen är för att ge något åt de med klåfingrar att pilla på så de inte sabbar hela portföljen. Detta är alltså lekpengar, att likställa med att spela på hästar. Ingen hävdar att lekhinken är optimal för avkastningen, förutom då att den avleder klåfingrarna.
Att vara ointresserad och skippa lekhinken är bättre.
Det tycker jag med. Men om man är ny här, borde rekommendationen isåfall alltid vara 100% globalt index, om vi bortser från räntor för åldern och en stabil buffert. Ingenting annat.
Det är väl som när folk ska försöka gå ner i vikt och hälsocoachen säger att det är okej att ha en “fuskdag” då och då, så länge man följer strategin 90% av dagarna.
Teoretiskt talat skulle det vara optimalt att följa strategin till 100%, men människor är människor och de flesta av oss kan inte följa något till 100%, så av mentala/känslomässiga skäl så introducerar man “fuskdagen”/“lekhinken”.
Bättre att misslyckas till 10% än att ge upp helt och hållet.
Ja, men för min del ser jag det snarare som att en överviktig person ger mig kostråd. De vet vad de bör göra och rekommendera andra, men följer det inte själv=svårt att ta på allvar. (Inget emot överviktiga, var ett exempel).
Nej, så är det, men tycker ändå att rekommendationen utifrån forskningen bör var det som jag skrev. Ingen lekhink. Tror att de som inte är nybörjare, går sin egen väg ändå. Jag har själv inte följt rekommendationen och kommer inte göra heller.