Ja, kanske är jag dum som inte fattar och med en dåres envishet fortsätter försöka.
Samtidigt så tänker
när jag får se folks portföljer så sitter nästan alla ändå med några enskilda aktier och kan sällan förklara på något övertygande sätt var de är valda
givet att man ändå sitter med sina “skitaktier” i min mening, då tycker jag att om man ska synda, synda då på korrekt sätt när man har oddsen på sin sida.
att inte ett enda kvalitativt argument har kommit mot att en spekulation i Verisure utan det är ganska mycket brus om Telia är 2000, om att Verisure-försäljare är påstidiga etc.
jag personligen tycker att det är trist att inte kunna ha en kvalitativ diskussion ens i detta forumet. Att “dumma ner” det och hålla folk små skaver faktiskt än mer.
Får sova på saken till imorgon, för det känns trist när ens intention angrips eller man blir satt i en låda.
Enig. Men så har det varit länge här
Det gör det förvisso inte mer rätt
Det drabbar även dig.
Många har svårt att hålla ett par tankar i huvudet samtidigt, som i mitt fall tex
Har det mesta i indexfonder
Har en större hobbyhink med utdelande aktier och en allvädersportfölj
Tvåan hjälper mig att hålla ettan över tid
”Man ska bara göra ettan” brukar det låta
Jag tror det blir lite extra kognitiv dissonans när du gör det. Predikar man en viss intriktning där hela du associeras med index/robot så är det nog ännu svårare att få acceptans för ett avsteg. Mer så för dig än för mig typ.
För när jag de senaste veckorna har fått kika in lite i folks portföljer så är min insikt:
Oavsett hur mycket pengar man har så sitter i princip INGEN med en ren indexfond-portfölj.
Nästan alla konstiga saker i sin portfölj och har de inte konstiga saker så är fördelningen mellan sakerna konstig.
Förvånansvärt många har riktigt dåliga portföljer - på nivån att jag får ont i magen när jag ser dem.
Det handlar sällan om att kunskapen inte finns, utan det är helt och hållet emotionellt. Allt från att få känna sig engagerad, få vara med, få uppleva spänning, få diskutera med andra och 100 andra saker.
Det som jag landade i för de flesta var:
Låt oss stoppa undan majoriteten av pengarna i indexfonder / fondrobot.
Låt oss avgränsa en del av portföljen att “leka med” (=avvika från index) vare sig det är utdelningsaktier, guld, krypto, onoterat eller vad det nu än är.
Genom att få sätta staket och kunna säga “go bananas” i denna delen så ökar man sannolikheten för att den andra kvalitativa delen höjs.
För det går inte att bortse från den emotionella delen är min insikt.
Äh det är väl kul att det kommer tips för lekhinken. Lite kul får man ha,allt måste inte minmaxas. Det är också fritt att lyssna på avsnitt 99 och aldrig gå in på forumet.
Verkar onekligen finnas en del känslor it åtrpden men det är ju int konstigt, gäller såväl pengar (vinst? Förlust?) som påståenden om vissa förmåga att hitta bra aktier och ej…
Måste nog säga att resultatet i vilket fall är rätt givet, går aktien bra så blir det hyllning och champagne och folk kommer satsa betydligt mer nästa gång något är på tal (se EQT - > Stoskogen) tills det blir en nitlott
Å andra sidan så kan det ju vara så att detta inte blir en raket och då kommer kören av alla som avstod sjunga i kör “vad var det vi sa, breda indexfonder ska det va!”
Vi är nog alla lika goda kålsupare. Om än det bara ska vara lekpengar så blir vi bländade av vinster och satsar gärna mer än vi kanske borde…men om det blir en förlust då blir alla lika sura. Ren psykologi men ack så svårt att inte falla in i gamla hjulspår.
Jag tackar för tipset i alla fall, och önskar all lycka till de som satsar för onekligen låter det som en bra satsning. Men personligen så avstår jag pga min riskprofil, och lämnar då mer utrymme till er som har större ekonomiskt spelrum.
Lycka till allihopa!
Jag tycker att varningstexten var föredömlig. Själv håller jag mig till EN global indexfond, inspirerad av @Jacke77:s envishet. Jag har slutat med lekhink och aktiekickar. Ägnar mig åt livet.
Det är ändå något som skaver en gnutta med tipset. Det är att @janbolmeson har varit mycket tydlig med att man ska vara kritisk till tipstjänster. Att de som ger råd om vilka aktier man ska köpa är de som tjänar pengarna.
Jag fortsätter med min enda globala indexfond. Det funkar fint för mig.
Detta inlägg skrevs och togs sedan bort. Jag tycker det är viktigt så låt mig få besvara det:
Jag måste faktiskt säga att jag känner mig D J U P T orolig när jag läser det här inlägget. Det här är inte bara lite ”lek i lekhinken” längre – det här är ren och skär spekulation som paketeras i en form som riskerar att dra med sig helt vanliga sparare i något de inte förstår konsekvenserna av.
Jag har följt RT i många år men skapade precis konto och alltid sett forumet som en trygg plats för långsiktighet, indexfonder och sund privatekonomi. Att vi nu plötsligt har en tråd som i princip uppmanar folk att ”bara öppna konto och lägga in 10 000 kr” – med en underton av att det är nästan riskfritt – gör mig rädd. På riktigt rädd.
Det här är exakt samma psykologiska mekanismer som i ett pyramidspel eller ett lotteri. Man lockas in med att ”alla andra ska vara med”, man får känslan av att det är en unik chans, och man får en social push via livesändningar, mejllistor och hype. Det skickar helt fel signaler till nya sparare. Vi vet ju att många som hittar hit är nybörjare, kanske unga människor som just byggt upp sitt första sparkapital. Nu blir de matade med idén att det går att ”chansa lite” och snabbt tjäna pengar. Vi riskerar att underminera hela RT:s trovärdighet. Jag skäms nästan när jag tänker på att någon utifrån kommer hit, ser den här tråden och tror att ”så här tänker Rikatillsammans”. Det är ju helt motsatt budskap mot det som gjort forumet unikt och värdefullt i alla dessa år.
Vi måste våga säga det rakt ut: Det här ÄR gambling, inte investering. Det här kan förstöra vanliga människors ekonomi. Det här riskerar att smutsa ner hela RT-varumärket.
Jag ber er som driver forumet att ta ett steg tillbaka och verkligen fundera på vad vi håller på att signalera här. Vill vi bli ihågkomna som platsen där folk lockades att kasta in sina pengar i hajpade IPO:er, eller vill vi fortsätta vara Sveriges trygga bas för långsiktigt, evidensbaserat sparande?
Jag är på riktigt skakad. Och väldigt, väldigt besviken.
Först och främst - jag uppskattar all omtanke kring mig, RikaTillsammans och varumärket. Därför försöker jag alltid ta till mig feedback och uppskatta den.
För att vara tydlig. Ja, det är en spekulation. Det försöker jag vara tydlig med även i det första inlägget. Jag försöker också vara tydlig med avgränsningen, vem det är till för och inte. Om det är otydligt, återkom gärna hur jag kan göra det tydligare.
Med det sagt - jag vet ju att många här i communityn och där ute håller på med enskilda aktier. Nordnet skickade senast idag ut ett nyhetsbrev “Experternas sju bästa aktier hösten 2025” och alla andra på nätet pratar enskilda aktier i tid och otid.
Så mitt resonemang i det hela är att här har vi förmodligen en av årets stora happenings - Verisure noteringen har ryktats länge i branschen, det är ett av Sveriges mest kända varumärken, många har relation till det, emissionen hanteras av DNB, Nordea, Nordnet, Avanza och Carnegie vilket är ett kvalitetstecken och det ligger i princip i alla dessas intresse att starten på Verisure blir bra.
Flera håller på och kollar genom prospektet, men min misstanke är att värderingen är lägre än marknadsvärdet. Givet att det blir övertecknat de kommande dagarna, så har man en kombination av stor efterfrågan, liten tillgång och rabatt. Att då teckna sig för mindre än 10.000 kr och sälja första dagen upplever jag att man kommer så nära den lägsta spannet av risk inom en spekulation.
Notera att jag hittills INTE (måndag 19:45) har sagt att man ska köpa. Bara att det är något att hålla ögonen på. Själv avvaktar jag Affärsvärldens, Dagens Industri och framförallt Andrés analys.
Dessutom upplever jag också med tanke på begränsningen på nivå 3+, att man ska minst 150.000 kr i finansiellt kapital att då kan man ta en risk på de ca 5000 - 10.000 kr det innebär.
Ja, jag fattar OCH ja, jag upplever att detta KANSKE är en sådan situation. En av få på börsen där det faktiskt fungerar. Runt 2020 var vi många i communityn som gjorde detta tillsammans. Sedan dess har det inte funntis några riktigt bra IPO:er. För någon på nivå 3 upplever jag att delta i kvalitativa börsnoteringar är en rätt bra strategi. Problemet med en är ju att den är väldigt opportunistisk och inte skalar. Det vill säga den går inte köra med stora belopp.
Ja, jag fattar feedbacken. Samtidigt upplever jag också att fundamentalism åt endera håll aldrig är bra. Sedan tänker jag att lösningen är tydlighet och transparens och jag tycker det är tufft om jag anklagas för att översälja inlägget med tanke på alla punkterna om tydlighet.
Sedan tänker jag också, kanske inte helt relevant, men att ibland när det gäller strategi så behöver man kolla på andra sidans argument. Jag har svårt att argumentera mot t.ex. @Andre_Granstrom när han argumenterar evidensbaserat för att börsnoteringar, avknoppningar och budarbitrage faktiskt ger en småsparare rätt bra odds. Anledningen till att det sedan inte kan göras om till helhetsstrategier är att det skalar inte - t.ex. lär problemet med Verisure-emissionen vara att få tilldelning. Förmodligen blir det så övertecknat att man inte får något eller bara en väldigt liten tilldelning.
Lite förvirrande debatt. Förstår inte riktigt varför.
Det är väl bara kul om det skrivs om en ipo. Jag gillar aktier och tycker det är på tok för mycket indexfonds snack och alldeles för lite enskilda aktier.
Ni gör förstås precis som ni vill, men det kan ligga något i det här. Jag hörde nyss, ute i verkliga livet, någon säga: "Rikatillsammans pratar om nyemissioner, är det inte indexfonder som gäller längre?”
Lite tråkigt att det ska vara så snävt att man inte kan ha en diskussion om en IPO. Det kan vara lärorikt även för en nybörjare som jag är. Risker etc. Man har fan ett vuxenansvar, speciellt på börsen.
Mindre snävhet. Jag är själv en indexkramare och förstår inte alls kritiken. Inte så att folk sitter här och hausar aktier direkt.
Det var väl därför jag blev så störd av att 4 hinkars principen i princip spolades för något år sedan.
Jag tyckte och tycker att den är väldigt bra av flera anledningar
Sätter fokus på buffert behovet. Visst, behövs kanske inte för alla på Nivå 3+ men som princip att man i så fall väljer bort den (kontokort, sälja aktier även efter en nergång etc). Å andra sidan behövs sparkonto / buffert taktiken för korta sparhorisonter mht större inköp.
Mellanrisk hinken är viktig för alla de fall det faktiskt kommer upp med ”hur man ska göra” om man har 2-5 års horisont. Jättevanligt i trådar mht bostadsköp mm. Här tycker jag inte vi grävt klart. Ska det vara 0-2 år på sparkonto, eller 0-3 år eller som en del tolkar det 0-5 år på sparkonto. Lite otydligt och här skulle man kunna jobba med skarpare rekommendationer inom 0-5 års horisonten (sparkonto, kortränta, långränta, X% aktier). Och även för 5-10 års horisonten även om där är det enklare (antingen 50/50 för konservativa eller 10% aktier per år). Denna hink är rätt bortglömd förutom för 50/50 stay rich fallet
Högrisk hinken, 100% globalt index för 10+ års horisonten är väl den som promotas mest, talas mest om. Men även här är ju en del grävande kvar. Inte minst mht den vilda debatten om valutarisk eller inte mht globalt index. Sverige bias är också ett ämne i det sammanhanget eftersom svenska bolag i index tjänar nästan 80% av pengarna i andra valutor än SEK. Dvs de som tycker att globalt index har valutarisk pga noteringsvaluta, har ändå i så fall valutarisk på 80% av svenska innehaven via företagens vinster. Vi är en klick som dock landat i att man inte har valutarisk när man äger aktier. Man har innehavsrisken. Inte valutarisken. Detta tror jag är ett viktigt ämne att förtydliga så många inte gör fel sak.
Lek- eller som jag hellre kallar den hobbyhinken där i all diskussion är svår. Som du själv upptäckt. Det finns säkert en massa bra argument för att skippa denna åtminstone på Nivå 1-3 men faktum kvarstår att väldigt många ändå håller på med det. Att diskutera detta har blivit ännu svårare senaste åren sen du/RT i princip la ner 4 hinkars principen. Det går för mycket tid och energi att bemöta ”det du gör är forskningsmässigt fel” för att sedan hålla igång diskussionen on topic. Kanske det hade varit bättre att ha ett parallell forum för detta för att inte skapa så mycket kontroverser. Kanske också dela upp denna i två olika delar - investeringar (mer plain vanilla, enskilda aktier) vs spekulation (tex BTC). Som en idé för att särskilja denna hinken och kanske i olika delar tex med ett kunskaps/insikts test. ”Ja jag fattar att detta inte är vad jag ska lägga de mesta av mina pengar i” (även om en del förordar 100% i BTC ).
Så jag tycker som sagt att man med 4 hinkars på sikt skulle kunna bredda korridoren och låta de emotionella aspekterna också får räknas, mer än att man behandlas som en mupp som inte kan ha koll på emotionerna Ha ha ok överdrivet med för att få fram poängen.
Döljde inlägget från @Rika_Rika nedan då jag misstänker att det är AI-skrivet. Om jag och andra tar tid och energi att skriva riktiga svar så tycker jag att man kan respektera varandra tillräckligt med att skriva själv utan att låta AI-göra det. Att ha AI-slop i forumet är en “hard no” för mig.