Polariserat forum

Hej,
Som ny medlem så reagerar jag på att forumet är så otroligt polariserat vad gäller investeringar. Om man inte inser att indexfonder är det enda existerande alternativet för lönsam investering så blir man sågad jäms med fotknölarna. En medlem svarade mej att aktier “kanske faller många 100%”. :grin:
Och det är tex tydligen en dödssynd att jämföra investeringar i aktie(r) med investeringar i fond(er).
Trist tycker jag. Så härmed tackar jag för mej och låter detta bli mitt sista inlägg här.

(Polarisering = en tendens i en konflikt då alla parter grupperas i ett av två läger, och det är svårt att upprätthålla nyanser, objektivitet och neutralitet. Källa Wikipedia)

Lycka till med era fonder! :sun_with_face:

1 gillning

Skämt åsido. Klart du ska stanna kvar och tjafsa vidare. Ibland är det kul, för man har rätt. Ibland lär man sig något, för att man har fel.

12 gillningar

Det är ok att tycka olika, sen behöver vissa jobba på sina formuleringar. Men för knasiga inlägg och rövhattsinlägg finns :white_flag:!

Synd att du drar, finns få ställen online att diskutera ekonomi. :cry:

5 gillningar

Jag tycker du överreagerar. Man kan ju jämföra, men det är olika saker. Dock är det ingen dödssynd att föredra aktier. Forskningen talar emot, men möjligheterna kan tala för.

Sedan står det ju alla fritt att lämna, men då behövs väl ingen rage-quitting-tråd?

Hoppas du körsbärsplockar några vinnare som du kan återkomma och berätta om. :slight_smile:

13 gillningar

Citat
Jag tycker du överreagerar. Man kan ju jämföra, men det är olika saker. Dock är det ingen dödssynd att föredra aktier. Forskningen talar emot, men möjligheterna kan tala för.
Sedan står det ju alla fritt att lämna, men då behövs väl ingen rage-quitting-tråd? Hoppas du körsbärsplockar några vinnare som du kan återkomma och berätta om. :slight_smile:

Jag gissar att det är just den här typen av svar som gör att vederbörande lämnar.

Ungefär ”visst kan du hålla på med aktier, men det är fel. Index är enda rätta”.

3 gillningar

Vilket ju stämmer med all forskning som gjorts hittills på ekonomi. Aktier är verkligen inte bra för den stora massan, sen finns det några som prickar rätt och då säger forskningen att det beror på tur och inte håller i sig långsiktigt.

Vill man säga ovetenskapliga saker så är nog det här fel forum, här håller vi oss till logiskt tänkande baserat på historik och vetenskap, vilket jag är väldigt glad över.

Nu var det inte det jag skrev. Men om man tolkar det så, så står det var och en fritt såklart.

TS skrev om dödssynd och då förenklade jag också. Men jag nyanserade också att det kan funka med aktier då möjligheten för överavkastning absolut finns. Men riskerna är mycket större.

Fast det är inte aktier/indexfonder, Volvo/SAAB, synt/Hårdrock, mittbena/sidbenakullen striden står på.

Det är andra frågor i forumet. Resan man gör som är värdet.

Men visst kan man räkna på aktier. Problemet är att få av de som vill handla enskilda aktier gör det på ett bra sätt.

5 gillningar

Nu är ju det samhällsvetenskaplig forskning, så någon absolut sanning finns inte.

Men då är allt i sin ordning, tycker man inte index är enda vägen, då är det fel forum.

Men eftersom sanningen redan är etablerad vet jag egentligen inte vad som finns att diskutera?

Det ligger väl i tiden att en åsikt är samma sak som fakta.

3 gillningar

Skulle säga att den mesta forskning på forum baseras på falska jämförelser. Ofta jämförs person som handlar med aktier mot aktieindex. Vad som säger något är att jämföra personer som handlar med aktier mot personer som handlar med indexfonder. De som handlar med indexfonder underpresterar också index då de inte kan låta bli att fippla med balansen, sparkvot etc. Något som här tycks bortglömt.

1 gillning

Nej då. Det finns gott om exempel i forumet på att man inte ska överpilla på sitt sparande och varför man inte ska göra det.

Favoritexemplet i forumet är nog Lynch fond Magellan.

Edit//
Fel av mig. @angaudlinn har rätt. Favoritexemplet är @Jacke77 som fått en egen tråd till sina ära. :joy:

2 gillningar

Nejdå, det finns en hel tråd där @Jacke77 får sina fiskar varma. :joy:

5 gillningar

Hela forumets syfte handlar ju om att vi ska bli rika tillsammans, och göra detta på ett sätt som har vetenskaplig och logisk grund.
Att då börja svamla om enstaka aktier blir ju lite fel, då det inte finns bevis som tyder på att det är långsiktigt bra för att bli rik, snarare tvärt om.

Det finns extrema risker med att köpa enskilda aktier och över tid tenderar 98%, enligt Eugene Fama som fick Nobelpris i ekonomi, att grovt underprestera indexfonderna.

Tror du att du är bland de 2% som tar index så är det bara att köra ju.

Vi kan återkomma om ca 20 år om mitt ickepillande indexssparande gått bra eller inte. Tror det är fler som inte pillar nämnvärt.

Grundorsaken att jag inte pillar är att om jag tror på en aktie, då tror förmodligen redan en massa andra på den och jag har redan missat tåget.

Mina indexfonder är mer som busspendeln som oftast kommer fram, kanske lite långsammare, men utan stora överraskningar.

Medan enskilda aktier är lite som tågen inom SJ, där det är en chansning om man ens kommer fram. :see_no_evil:

Men om man gillar åka tåg, kör på det, men det finns vissa som gillar bussar bättre. :blush:

Båda är ok! :heart:

7 gillningar

Trevlig dryg kommentar på sluten som säkert gör att användaren kommer tillbaka.

1 gillning

Ett forum är också ett forum, där olika åsikter möts och diskuteras. Vissa brinner för aktier, vissa för indexfonder, vissa för guld, vissa för krypto, osv, osv.

Vill man inte ta del av andras åsikter och intressen, ja, då kanske det är bättre att välja en ekonomipersonlighet som man delar livssyn med och följa deras nyhetsbrev.

Det är synd att TS inte vill vara kvar, men frågan är vilket onlineforum som skulle passa? :thinking:

3 gillningar

Om du tar ett steg tillbaka och läser kommentaren igen så ser du att den kan tolks både positiv eller negativ, så tolkningen beror på ens egna inställning.

Jag läste den som att han verkligen hoppas att ts lyckas välja rätt aktier och kommer tillbaka och berättar sin lyckade historia, men jag kan absolut se att den också kan tolkas tvärtom som ”lycka” till med det där utsiktslösa försöket.

10 gillningar

Självklart trist att du vill lämna och känner som du gör. Håller med om att det ibland kan bli lite raljerande.

Jag tror det i grund och botten handlar om hur mycket tid man vill investera I investerandet. Du kan bli grym på stockpicking, men sannolikheten att du lyckas är relativt låg. Vissa har lyckats (kavastu Arne, aktiestinsen med flera) men då krävs en enorm självdisciplin, intelligens och nyfikenhet, men också förmågan att kunna byta åsikt om en filosofi inte fungerar. Säg att det krävs att du är i top 10% av mänskligheten i en normalfördelningskurva och du behöver alla 4 dragen för att lyckas, då är det 0.1^4 chans att du kvalar in, eller 1 på 10000. Gör du det?

Dessa personer sitter heller inte och ruvar på endast ett fåtal aktier utan 20+ och uppåt. De har också en bredare filosofi och väljer ut sina aktier enligt hårda kriterier.

Kan vi prata faktorer för olika aktier i en portfölj (momentum/fundamenta/trend) så kommer vi framåt tänker jag. Då sprider vi ut risken markant dessutom.

Eller så håller man sig till stora indexfonder eller etf:er med stor spridning.

Jag kan i ärlighetens namn tycka att folk känner efter för mycket. Men det ligger väl i tiden att topplocket ska smälla direkt.

Slappna av. Det är ett internetforum. Man måste absolut inte övertyga varenda en är mitt råd.

15 gillningar