Vara mer försiktig till aktiesparande p.g.a. klimatet? New York City/USA under vatten, etc

Hello friends,

Jag hade en viktig fundering i dessa tider med extremt väder, klimatförändringar, miljökatastrofer, m.m.
(För er som inte läst nyheterna på ett tag så är det en hel del översvämningar, bränder etc. i världen just nu… och det verkar inte direkt bli bättre ännu!)

I tider som aktieinvesterare:

Vi står inför en värld med extrema förändringar de kommande 100 åren. För den som inte vill förlora mycket av sparat kapital (och därmed förlora många år av sitt liv) hade jag en tanke!

Konkret idé:

1 ) Är det inte rent ut sagt bäst att bara småspara i indexfonder/räntefonder. Dvs. vara super-duper-försiktig och sänka månadssparandet radikalt framöver. Typ om jag nu sparar 20% istället köra på ca 10% eller ännu mindre t.o.m. Vara superförsiktig!

2 ) Samt: sitta på mer cash i framtiden. Eftersom cash är det enda som känns verkligt säkert i dessa märkliga tider! Dvs. pengar på sparkonto där jag får insättningsgaranti och lite ränta… Dessa kommer jag inte lika sannolikt förlora tänker jag.

Alternativt andra placeringar som ni säkert kan mer om än jag.
Fysiskt guld exempelvis.

Eller pengar i madrassen :wink: Why not egentligen!
Allt som är safe liksom…

Att vara väldigt negativ till aktier generellt sett kommande decennier, just p.g.a. att vi redan nu ser tydliga symptom på den svåra “cancersjukdomen” som är klimatet. Det blir ju inte direkt bättre där utanför fönstret. Kolla nyheterna liksom.

Och låt säga att USA får extrema problem i framtiden - hej då stora börser och indexfonder. Nu faller ditt kapital med 79% under loppet av ett år… Hej då år av sparande, som kanske inte ens återhämtar sig (förrän långt senare då förhoppningsvis!)

Det är en konstig tid att leva! Jag är inte emot att spara i indexfonder i dessa tider, men jag undrar om man inte ska vara ÄNNU MER FÖRSIKTIG och verkligen inte lägga för mycket i aktier. Istället hitta alternativ som exempelvis cash just för att - själviskt nog - då kan jag handla mer i framtiden.

När det är BÄTTRE TIDER. Då kan jag se fördelen att köpa mer! Vara mer risktagande.
När TV-nyheterna säger: “Det går åt rätt håll igen”
För nu säger de tvärt om.

Det känns kort sagt extremt riskfyllt att spara för mycket i aktier under 2020-talet, nu när vi ser på nyheterna varje dag vad som faktiskt händer i världen.

Tänk då om 10-30 år…

Hej då 30 år av sparande liksom :frowning:

Min egen slutsats:
1 - Sänk sparandet till låga nivåer framöver. Personligen skulle jag kunna tänka mig ca 5-10% per månad som exempel.

2- Sök alternativa, trygga placeringar tills världen mår bättre.
När nyheterna säger “Nu äntligen går det åt rätt håll” → handla mer då.

Sidnot: jag lämnar alla emotionella bitar med klimatet, och fokuserar endast på sparbiten här. Naturligtvis är börsen det sista man egentligen bryr sig om. Jag bryr mig om att människor kommer överleva och ha det bra naturligtvis. Men ville lyfta frågan så man inte förlorar 30 år av sitt liv när börsen faller 92% år 2045… ja ni fattar.

Sidfot 2: yes, jag har sett att det finns trådar redan om klimatet.
Men inget som konkret lyfter frågan om att sitta på stora mängder “CASH”. Istället för index…
Detta var alltså min konkreta idé… Ledsen om jag missat något.
Jag har sökt en bra stund via Google men ej hittat svar på min fråga.

Allt gott,
Maximilian

Så antagandet är att det finns risk för stora börskrascher av klimathotet? Och som också lika gärna kan från t.ex. storskaligt krig mellan USA-Kina och att TSMC tas över av Kina, om jag får flika in med ett annat exempel.

Och att din risk assessment säger att det är bättre, även fast man inte vet om detta händer om 1 år eller 10 år eller 50 år, att sitta på mestadels cash?

Borde man gjort detta för 100 år sedan också när det var världskrig lite då och då i världen? Eller under andra stunder i historien när det såg mörkt ut.

Och antagandet är också att detta inte är inprisat i dagens kurs? Eller att vi har överskattat vår egen risktolerans?

7 gillningar

Lite krasst, men de som kommer påverkas mest av klimatförändringarna är också de som spelar minst roll på marknaden, så det är i min åsikt inte säkert att börsen påverkas lika negativt som du framställer det. Afrika står t.ex. för någon enstaka procent av världens BNP.

Problemet med att tänka på det sättet är också, som @johann påpekade, att det i princip alltid finns orosmoln på himmelen. Om du bara vill investera när det är solklart kommer du antagligen köpa på topp och gå miste om större delen av uppgången.

4 gillningar

Om vi ändå ska dö snart är det dumt att spara oavsett. Bränn (no pun intended) pengarna medan du kan.

3 gillningar

Tror du tittar för mycket på nyheterna och har klimatångest. Jag rekommenderar att du utgår från att det inte kommer bli så farligt under din livstid. Jag tänker inte oroa mig över världens slut i alla fall, tror mycket är vänster-snack också.

Tänk om det inte bli några katastrofer? Ska du leva utan pengar och investeringar då? Det kommer aldrig vara en dålig idé att spara lite av dina pengar i globala passiva indexfonder över lång tid.

7 gillningar

Följ ESG investeringar eller liknande, så har du du bara bolag som har en klimatplan :slight_smile:

Jag tror det är en lysande idé faktiskt. Läs gärna mitt inlägg igen innan du förhastar dig med att svara. Fundera på hur världen ser ut om 35 år…

Den frågan kan DU SJÄLV faktiskt få svara på :slight_smile: Hur ser världen ut om 35 år?

Innan du argumenterar vidare för index!

Det enda reella hotet i världen just nu är klimatet. Krig med mera är så klart alltid en risk men om ni studerar nyheterna ett tag ser ni mönstret. Världen mår inte så bra. Symptomen finns ju överallt nu.

Argument:
1 ) Sparar du t.ex. låga nivåer i index - vinner du oavsett. Du kan spara 1000 SEK per mån och bli milj.

2 ) Lägger du undan mer i c a s h så har du alltid reserver. Då kan du handla mer när du ser positiva tecken på nyheter med mera. När det är tydligt att vi är på rätt väg igen.
DÅ köper du mer.

PS: @Leena Tack för trollkommentaren. Jag har aldrig skrivit en enda trollkommentar i mitt liv men blev ganska hårt attackerad på detta forum för att jag tänker lite annorlunda än RT-gemene man.
Kul verkligen :slight_smile: Blev även bannad tillfälligt för att jag skrev 1-2 sura kommentarer tillbaka en gång. De som attackerade mig med ca 7-8 skittaskiga inlägg (som det du precis skrev till mig) sitter kvar utan en varning ens.

That’s the truth. Du kan ju kolla med admin om du undrar.

Historik är ju inget facit och alla kriser i världen är olika men har för mig att jag läst någonstans att börsen oftast gått under stora negativa negativa perioder u världen. Tex under de bådas världskrigen. Kommer inte ihåg specifik källa så kan vara fullständig ute och cykla men någon kanske kan bekräfta eller dementera.

Dina “supersäkra” index och räntefonder är inte så säkra som du tror. De kan kollapsa när som helst men långsiktigt är aktier sannolikt bättre än obligationer.

Cash äts upp av inflationen och det kan gå fortare än du anar.

Råvaror är nog vår bästa chans framöver. Guld, silver, koppar, lithium, olja, uran etc.

Förstår inte alls logiken i ditt resonemang. Om det skulle bli stora samhällsförändringar så betyder ju inte det nödvändigtvis att index i allmänhet kommer gå dåligt, tvärtom då det kommer behöver mycket innovation och utveckling. Senaste 40 år har samhället genomgått förändringar och de största företagen i t.ex s&p 500 har till stor del bytts ut, men trots det har indexet gått bra (1983 var de största företagen IBM, Exxon, GE,GM,AT&T,Standard Oil,Kodak, Dupont,Schlumberger, Sears. Inget av de företagen finns med i dag på topp-10, och de flesta företag på dagens topp-10 fanns ej, eller var småbolag 1983)

Sitta och hålla på kontanterna till en tänkbar megakatastrof a’la zerohedge och permabears visioner inträffar om 20 år låter som en strategi som sannolikt misslyckas med extremt hög alternativkostnad, och om en sådan megakatastrof inträffar har du nog större problem än att dina investeringar dyker.

1 gillning

Nej, folk ledsnade på att försöka hjälpa dig när du inte tog till dig av goda råd och började anklaga många andra för olika former av snävsyntet.
Den tråden blev stängd eftersom den gick i cirklar och nu har du börjat om på ny kula här.

Det du pratar om gällande cash och klimat handlar helt enkelt om marknadstajming.
Det kan du ju försöka med men konsensus i ekonomisk forskning är att det inte fungerar i längden, annat än av ren slump och tur och/eller att minska den riskjusterade avkastningen.

7 gillningar

Skaffa dig en All-Season-Portfolio så kan du slappna av på ett annat sätt.

1 gillning

Får lära mig mer om råvaror :slight_smile:
Jag kan verkligen ingenting om detta. Absolut zero.

Det jag kan tänka mig är att bli mer balanserad i sitt indexssparande.
Istället för att placera säg 20-25% eller mer i index, tänk logiskt kring framtiden och vad detta innebär för världen. Vi pratar om länder som kan gå under.
Samhällen som försvinner. Städer borta.

Jesus tänk om 35 år! Not kidding.
Om vi tänker realistiskt! :frowning:

Balanserad strategi:
Köp säg 10-12% och hitta andra safe placeringar som “vad det nu är”.
Jag föreslår en hel del c a s h + andra ställen som är trygga i tider av enorm förändring.

Skillnaden på en 10% portölj och en 20% (som exempel) är säkert väldigt stor i slutändan:
MEN. Hur mkt behöver du då? Totalt sett?
Du behöver ju endast X MSEK för att vara ek. oberoende.
Du kan lätt betala alla räkningar och utgifter med en X MSEK portfölj. Tiotals MSEK.
(Ja, om du inte bor i slott och har 18 bilar, mm)

Slutsats:
Det kan ändå vara en god idé att sänka index (balanserat) och satsa på tryggare placeringar.

För att du behöver inte xxxx hundra MSEK för att leva.

Om målet är säg tiotals MSEK kan du lätt spara 10% av en normal inkomst. Ränta-på-ränta borde ta hand om biffen…

Ni som skriver att börsen inte kommer påverkas av klimatkatastofer i framtiden :smiling_face_with_three_hearts:

Well…
Den påverkas av rykten.

En tweet från en populär följare.

Eller det faktum att Elon Musk rökte “gräs” på Joe-Rogan-podcast förut.

Börsen agerar som en hyperkänslig ADHD-teen på speed ungefär :confused:
En s.k. “crack head”.

Jag är rätt 101% säker på att den kommer påverkas om vattenytan stiger med 12,95 meter över hela planeten :slight_smile: No offence… Men ni har fel :smiling_face_with_three_hearts:

Love //Maximilian

Nyss skulle du bli rik snabbt, nu ska du vara superförsiktig och stoppa madrassen med sedlar…

14 gillningar

Hej.

Jag vill påminna om att vårt forum är en plats där vi värderar mångfalden av åsikter och perspektiv. Var och en av oss har rätt till sin egen uppfattning, och det är denna bredd av tankar som berikar våra diskussioner. Låt oss fortsätta att respektera och lyssna på varandra, även om vi inte alltid är överens. Genom att göra det skapar vi en öppen och givande miljö där vi kan lära av varandra och utvecklas som en gemenskap.

10 gillningar

I min värld = exakt det tråden handlar om.

:blush:

Du kan få svara på min fråga btw.
Hur ser världen ut om 35 år?
Är du säker på din indexportfölj? Om du har en :slight_smile:

Bra @Arre! Tack!

Jag har fått en uppsjö med kritik och taskiga kommentarer sedan jag kom hit nyligen. För att jag ställt frågor och tänkt annorlunda.

Visa respekt mot folk!

Du vet ju inte vem som sitter bakom skärmen. Du som flänger ur dig spydigheter på nätet.
Kanske en ensam 18-årig flicka med mörka tankar o låg självkänsla… tar illa upp? På riktigt?

Var schysst. Alltid.
Hett tips.

I din värld? Hängde inte med.

Reagerade över att du studsar runt mellan helt olika åsikter. I din förra tråd om att bli rik snabbt pissade du på alla som var för rädda för att satsa. Nu säger du att man ska vara jätteförsiktig.

Jag har ingen aning om hur mina indexfonder mår om 35 år, och jag är okej med det.

1 gillning

Du får kritik för att du uppfattas som nonchalant och dryg.

Har aldrig varit med om något liknande på RT.

5 gillningar