Hello friends,
Jag hade en viktig fundering i dessa tider med extremt väder, klimatförändringar, miljökatastrofer, m.m.
(För er som inte läst nyheterna på ett tag så är det en hel del översvämningar, bränder etc. i världen just nu… och det verkar inte direkt bli bättre ännu!)
I tider som aktieinvesterare:
Vi står inför en värld med extrema förändringar de kommande 100 åren. För den som inte vill förlora mycket av sparat kapital (och därmed förlora många år av sitt liv) hade jag en tanke!
Konkret idé:
1 ) Är det inte rent ut sagt bäst att bara småspara i indexfonder/räntefonder. Dvs. vara super-duper-försiktig och sänka månadssparandet radikalt framöver. Typ om jag nu sparar 20% istället köra på ca 10% eller ännu mindre t.o.m. Vara superförsiktig!
2 ) Samt: sitta på mer cash i framtiden. Eftersom cash är det enda som känns verkligt säkert i dessa märkliga tider! Dvs. pengar på sparkonto där jag får insättningsgaranti och lite ränta… Dessa kommer jag inte lika sannolikt förlora tänker jag.
Alternativt andra placeringar som ni säkert kan mer om än jag.
Fysiskt guld exempelvis.
Eller pengar i madrassen Why not egentligen!
Allt som är safe liksom…
Att vara väldigt negativ till aktier generellt sett kommande decennier, just p.g.a. att vi redan nu ser tydliga symptom på den svåra “cancersjukdomen” som är klimatet. Det blir ju inte direkt bättre där utanför fönstret. Kolla nyheterna liksom.
Och låt säga att USA får extrema problem i framtiden - hej då stora börser och indexfonder. Nu faller ditt kapital med 79% under loppet av ett år… Hej då år av sparande, som kanske inte ens återhämtar sig (förrän långt senare då förhoppningsvis!)
Det är en konstig tid att leva! Jag är inte emot att spara i indexfonder i dessa tider, men jag undrar om man inte ska vara ÄNNU MER FÖRSIKTIG och verkligen inte lägga för mycket i aktier. Istället hitta alternativ som exempelvis cash just för att - själviskt nog - då kan jag handla mer i framtiden.
När det är BÄTTRE TIDER. Då kan jag se fördelen att köpa mer! Vara mer risktagande.
När TV-nyheterna säger: “Det går åt rätt håll igen”
För nu säger de tvärt om.
Det känns kort sagt extremt riskfyllt att spara för mycket i aktier under 2020-talet, nu när vi ser på nyheterna varje dag vad som faktiskt händer i världen.
Tänk då om 10-30 år…
Hej då 30 år av sparande liksom
Min egen slutsats:
1 - Sänk sparandet till låga nivåer framöver. Personligen skulle jag kunna tänka mig ca 5-10% per månad som exempel.
2- Sök alternativa, trygga placeringar tills världen mår bättre.
När nyheterna säger “Nu äntligen går det åt rätt håll” → handla mer då.
Sidnot: jag lämnar alla emotionella bitar med klimatet, och fokuserar endast på sparbiten här. Naturligtvis är börsen det sista man egentligen bryr sig om. Jag bryr mig om att människor kommer överleva och ha det bra naturligtvis. Men ville lyfta frågan så man inte förlorar 30 år av sitt liv när börsen faller 92% år 2045… ja ni fattar.
Sidfot 2: yes, jag har sett att det finns trådar redan om klimatet.
Men inget som konkret lyfter frågan om att sitta på stora mängder “CASH”. Istället för index…
Detta var alltså min konkreta idé… Ledsen om jag missat något.
Jag har sökt en bra stund via Google men ej hittat svar på min fråga.
Allt gott,
Maximilian