Tröttsamt med att vissa trådar spårar ut - kommer leda till hårdare moderering

Jag har fått en del feedback från rätt många av er att det sänker kvaliteten på forumet och diskussionerna när vissa trådar spårar ut. Jag vill bara säga att jag hör er och jag kommer moderera tuffare framgent. Redan nu har jag börjat flytta vissa kommentarer in i off-topic-trådar (tack @Jacke78 för förslaget) och stänger in fler kommentarer i “Heta ämnen”-kategorin så den döljs för oinloggade användare.

Dock behöver jag be om lite överseende då jag inte har möjlighet att sitta 24/7 i forumet utan det kan hända att det går 24 timmar innan jag hinner ikapp med modereringen. Sedan gör de andra i moderator-teamet ett jättebra jobb.

76 gillningar

Ja det är tamejtusan lite tröttsamt. Jag tycker att det som varit kul med RT är att nivån har varit hög men jag vet inte vad som hänt. Heeela tiden detta förbannade tjafsande. Påminner mig om när barnen var små.

12 gillningar

Jag ska försöka få ner på tjafsandet genom lite tuffare moderering. Håller med att det är tröttsamt.

24 gillningar

Instämmer
Har vi inte haft denna diskussionen otaliga gånger här på forumet?
Det sänker hela forumet tyvärr och slutar alltid i pajkastning.

3 gillningar

Som sagt, kommer bli hårdare moderering framgent tills vi får bukt på det. Tack för att ni kastar ljus på det.

5 gillningar

Går det inte bara att kasta ut de få problemmakare det faktiskt handlar om? Jag tror att få på forumet skulle sörja dem och nivån skulle definitivt gå upp.

10 gillningar

Vore det inte möjligt att göra något av följande:

1. ”Skam”-märka inlägg
  2. Ha en kategori för ”urspårade trådar”

Med punkten 1 menar jag en ”mjukare” form av dagens flaggning. Idag är fokus på direkta påhopp, förolämpningar etc. Inlägg som inte är sådana utan mer syftar till att idiotförklara TS slinker igenom. Man skulle kunna tänka sig att om minst tre forum-medlemmar ”skam-märker” ett visst inlägg så blir det markerat som ”dålig kvalitet”.

Det finns en uppenbar gråzon här och med ett sådant här system skulle fokus bli mer hur inläggen uppfattas än om de ”objektivt” har brutit mot vissa fasta regler.

Om urspårade trådar flyttas till en egen kategori så blir också den dimensionen tydligare.

Jag tror egentligen mer på alternativ 1 här eftersom den bygger på ”självsanering”. Det är fullt möjligt att jag själv har skrivit saker som varit ”över gränsen” i meningen att jag av andra uppfattats ha syftet att ”hoppa på” TS snarare än att komma med egna konstruktiva synpunkter. Det finns inget sätt för mig att undersöka detta. Med en ”mjukare” märkning skulle det bli tydligt. Då skulle jag också kunna dra lärdom och undvika att uttrycka mig på samma sätt igen.

Om sedan vissa fortsätter att ”mala på” trots att deras inlägg blir märkta gång på gång kanske någon konsekvens kunde vara på sin plats. Jag är dock osäker på om det kommer att behövas.

2 gillningar

Alla är vi olika men jag föredrar nästan när nån är rent arg och fientlig (tänker att det åtminstone är äkta) framför de som vet precis hur man trycker in dolken mellan revbenen men gör det så att det inte märks för den som bara fokuserar på det enkla, dvs svordomar, hot, förolämpningar osv.

Sen tycker jag att vissa trådars värde minskar när ett fåtal i den hamnar i en lång tangent om nån irrelevant detalj i tråden istället för att hålla sig till huvudfrågan. Händer titt som tätt.

7 gillningar

Att fokusera på detaljer och t.ex. hänga upp sig på om någon viss detalj är belagd i forskning eller inte, istället för sakfrågan, är ett vanligt sätt att sabotera diskussioner.

6 gillningar

Det är tyvärr Godwins lag

Ta även en rejäl funderare kring den här frågan @janbolmeson , som av någon anledning blev förpassad till en helt annan sidotråd. Den är seriöst menad och inte avsedd att provocera.

Frågan är då hur/om du vill ha en diskussion kring det du skriver och inte bara ryggdunk? Går det att lösa på annat sätt? Du kan ju låsa tråden efter första inlägget och sen bara ta emot " gilla detta inlägg" om det är det du eftersträvar.

Om du skriver mer nyanserat och inte lika enkelspårigt finns det ju sällan någon anledning att ta upp vissa återkommande diskussioner. Men väljer du att varje gång skriva på det sättet finns ju inte utrymme för annat än ryggdunk och kanske några mindre sidodiskussioner av de som är “godkända”.

Är det en klubb du vill ha? Kanske skulle du göra det mer tydligt i så fall? Kan inte Patreon vara den “klubben” dit man söker sig för att ryggdunka och hylla indexsparandet utan mothugg?

Det är många som har “skuld” i att det spårar ur, inte bara jag (känner mig utpekad) och ett fåtal andra som brukar delta i det - det är i stort sett alltid samma personer. Men den förenklade argumentationen som då blir ensidig och vinklad, på gränsen till falsk, bäddar faktiskt för det. Jag vet inte om du inser det själv eller inte, kanske är det bara så du vill ha det oavsett hur det det slår, för att du värnar om den stora majoriteten av likasinnade.

Upplever också att när det börjar dra iväg i elaka påhopp så är det personer som vill ta dig och din filosofi i försvar, förstår inte riktigt det beteendet. Kan du inte bemöta det själv? Varför behöver andra vara “åsiktspoliser”? Vi har ju moderatorer, borde de inte agera på poliserna snarare än på de som vill diskutera sakfrågan inklusive ev. invändningar mot hur vissa argument i sakfrågan framförs?

Tänker slutligen att alla som deltar i “bråk”, oavsett om man skriver aktivt eller gör det dolt genom att gilla ena sidans inlägg, eller anmäler, det är ganska tydligt vilka det är på resp. sida, behöver ta sig en funderare kring sitt eget beteende. Det gäller givetvis även mig själv och inte minst dig, @janbolmeson.

Vänligen

5 gillningar

Kan man inte bara förpassa alla nya trådar om indexfonder till en mörk hörna där ingen hittar dem?
Det är ju ofta dessa trådar som ballar ur, och ärligt talat behövs det fler trådfar om indexfonder, det känns om budskapet om RT:s filosofi gått fram nu…

Det ska ju vara enkelt med index men alla trådar om indexfonder ur olika infallsvinklar och aspekter och jämförelser sinsemellan håller ju på att göra indexdsparandet lika komplext som aktieanalyser.
Jag känner personligen att detta område för tillfället är väl uttömt sen länge…kanske lite fokus vad för kul vi kan göra med lekhinken skulle pigga upp?

5 gillningar

Går det att sätta ett tak på antal inlägg per dag för en enskild användare i Discord? Det kanske skulle vara ett alternativ för de som inte vill föra dialogen framåt eller lyssna på andra. Så slipper man bombmattorna av inlägg.

4 gillningar

Nej, de trådar som jag noterat “ballat ur” är sådana som handlar om samhällsfrågor och där det ofta finns en höger/vänster-dimension eller liknande. Många lever i någon sorts bubblor där “den andra sidan” ses som ett “tjuvpack” som det fullt legitimt att bara spy på. Jag är själv uppvuxen i en sådan bubbla och det har i sig inget med forumet att göra.

2 gillningar

Jad det finns såklart andra ämnen som ballar ur men indextrådaran trillar alltid ner i samma hål nuförtiden i ett ämne som får anses väl avhandlat…

1 gillning

Jag tystar trådar som spårar ur.

3 gillningar

Det är ett antal ämnen som oftast blir rallarslagsmål tämligen omgående. Det är iofs inget nytt men vi försöker hantera det efter förmåga, vad forumet erbjuder for verktyg och den tid vi har.

Jan plockade in oss moderatorer efter att diverse trådar spårat ut för många gånger. Just kritiken mot indexsparande har varit konstant alla år jag varit här. Nu är det tid att städa bort den diskussionen, för den förstör för så många andra. Det är något som pågått under flera år och nu stegrats i volym igen tyvärr.

Forumet har alltid tillåtit fri diskussion i separata ämnen. Det vi inte vill se är att man går in i relaterade ämnen enbart för att kritisera. Skapa en egen tråd och skriv av dig där istället. @Pellepennan och @nhb den här paragrafen borde ni fokusera på istället för den ovan.

De förslag som kommit upp i tråden hur man bättre kan använda forumet med hjälp av de verktyg som finns kan tyvärr inte göras. Just de verktygen saknas nämligen.

9 gillningar

Inspirerad av detta förslag av @simino så ställde jag en fråga till ChatGPT om detta går att genomföra.

Jag är inte Discord- Discourse-expert så detta kan förstås vara fel, men enligt ChatGPT så finns inte stöd för detta i nuläget. Däremot kan man bygga ett plugin som åstadkommer ett liknande beteende.

Vore sannolikt bra att begränsa antalet inlägg så man tvingas till lite eftertanke och sparsamhet, sedan kunde man kanske få fler möjliga inlägg om man skriver inlägg som gillas av övriga användare. Detta skulle premiera skribenter som bidrar med värdefull input.

Länken nedan leder till ChatGPT-diskussionen om detta (ny feature i ChatGPT att dela diskussioner): https://chat.openai.com/share/9d9e4528-7544-4d17-a431-834f043d3d42

Som @Jacke78 så vänligt påpekade nedan så råkade jag fråga med “Discord” fast det ska ju förstås vara “Discourse”…

Uppdaterad ChatGPT-länk med samma frågor fast Discourse istället:
https://chat.openai.com/share/eb30d271-c0a0-495b-9775-c3c7ba5f8c46

3 gillningar

Forumets mjukvara heter Discourse och inte Discord :slight_smile: .

3 gillningar

Oooops, vilken miss :smiley:
Jag får nog revidera mitt inlägg lite…

Edit. Uppdaterade med rätt produktnamn.

5 gillningar