Jättesvårt att moderera - hur ska vi göra tillsammans?

Här är en genuin fundering och fråga till oss i forumet.

På senare tid har några diskussioner - handen på hjärtat 3-5 stycken av forumet flera hundra under samma period - skapat heta känslor och konflikt. Men även det kan vara tillräckligt. Min lösning har varit att försöka balansera och moderera genom att:

1. Ta bort inlägg
  2. Bryta upp trådarna
  3. Flytta trådarna till den nya “RikaTillsammans goes Flashback”-kategorin

Men det är extremt svårt för mig att vara någon slags nätdomare. Särskilt eftersom jag inte alltid har tiden att följa forumet i realtid och för det andra kommer in med mitt subjektiva perspektiv. Jag är ganska tränad i coaching och att se bortom “hur” saker skrivs och utgå från att det alltid finns ett guldkorn att hämta även om det kommer serverat i en - enligt min uppfattning - en tunna med skit. Att vara bloggare lär en att ha ett tjockt skinn, men även trots det undviker jag ställen som Flashback, Twittter m.fl. ställen.

Samtidigt så blir jag som en förälder som ska försöka balansera mellan två barn som bråkar. Visst jag kan förbjuda användare, stänga trådar, men det är gärna en väg jag inte vill gå. Jag gillar även kontroversiella diskussioner. Många jobbiga trådar - t.ex. om bilar, FIRE, m.m. har tvingat mig att vässa mina argument.

Mitt bästa förslag just nu är:

1. Flytta kontroversiella ämnen till en kategori som man själv kan välja om man vill in i eller inte.
  2. Man kan tysta användare som man inte giller eller som man upplever som dumma

Jag önskar att jag hade bättre förslag eller var bättre än så här. Men det är lite att även jag gör så gott jag kan och fattar så fort jag hinner. Hur tänker du?

Så här tystar man en tråd/ämne

Så här tystar man en användare

Så här tystar du en hel kategori

10 gillningar

Många forum använder taggar med filter som sedan användare kan välja vilka de vill se, så om någon vill ha det lugnare kan de välja bort “kontroversiell”-taggen eller “hetsig-diskussion”-taggen.

Jag vet inte hur systemet bakom ser ut - om det är enkelt att lägga till eller om det är massor med jobb. Dessutom så är frågan vad icke-registrerade användare skall se från början? Kan bli konstig bild av forumet beroende på vilka taggar man har aktiva.

1 gillning

Bra post! Ett par frågor:

Hur definierar du kontroversiella ämnen för dig själv när du har moderatorhatten på? T.ex.
-är det bara tonen i tråden som avgör?
-finns det ämnen som är kontroversiella bara i sig själva?

Har du en färdig rutin för hur du hanterar flaggningar? Gör du själv en bedömning eller räcker flaggning i sig?

Ingen bra lösning eftersom du då måste avgöra om tråden ska flyttas eller inte, vilket också medför arbete. Vill du dessutom att vissa trådar som ligger i “bästa diskussionerna”-kategorin ska flyttas till “kontroversiella ämnen”-kategorin för att någon bestämmer sig för att spamma “anmäl inlägg”-knappen? Många, speciellt nya, kommer då missa dessa diskussioner vilket minskar trafiken till forumet.

Detta är en bättre idé. Vi har kunnat ha högt till tak tidigare, finns ingen mening med att slänga ut barnet med badvattnet nu. Detta ser jag som normal växtvärk.

1 gillning

Men vem ska avgöra hur saker ska taggas? Är ex. en diskussion om Bitcoin “kontroversiell”? Eller är den bara “hetsig”? Och var går gränsen mellan dessa? Blir massa merarbete.

Ett problem med att mutea en användare är att man fortfarande ser svar som folk skickar till den användaren. Det blir som att se ekot av något som man förnimmar men inte kan vara riktigt säker på vad det är. Jag brukar inte mutea användare av den anledningen, för intressanta diskussioner blir lätt obegripliga när halva argumentationen försvinner.

1 gillning

Jag hade jättegärna haft möjlighet att dölja vissa kategorier från förstasidan om det var möjligt. Upp till varje person vad de vill se i forumet. Jag hade t.ex. för mig dolt Flashback-taggen, men också t.ex. IPO-kategorin (vi vill bara spara i fonder) samt billeasing-kategorin (vi klarar oss med kommunaltrafik).

2 gillningar

Bra idé. Jag kan nog dölja “RikaTillsammans goes Flashback”-kategorin.

Ja, mer eller mindre. Jag skulle säga att vi har en del olika typer av trådar:

• Info-trådar - typ omvärldsbevakningstrådarna
  • Hjälp mig trådar - typ frågor hur man kommer igång
  • Undersökningstrådar - frågor där man svarar

Men sedan har vi trådarna som t.ex. “poängen med giftermål”, “bitcoin” m.fl. Där det slår an värderingar och då blir det kontroversiellt. Så mer eller mindre trådar där det blir diskussion för att man har olika världsbilder.

Inte för mig personligen, men av feedbacken i forumet så verkar svaret vara ja.

Jag försöker läsa alla inläggen och försöker vara neutral och avgöra om det skapar värde för någon utomstående som läser. Problemet är när jag loggar på och har 10+ flaggningar i en tråd på 100 inlägg och jag ska börja läsa från början.

Problemet är ju att det är en begränsning i forum som forum. I verkligheten så hade jag ju aldrig accepterat att min ena dotter kom till mig för att vara en nätdomare. Jag hade ju tagit fram båda döttrarna och pratat med dem och försökt lösa det tillsammans.

På ett sätt är det ju väldigt enkelt att flagga och oansvarigt eftersom man frånsäger sig ansvaret och sin egen roll i det hela enligt min uppfattning. Som också den kan diskuteras om den är rätt/fel.

1 gillning

Är du säker på det? Väldigt lätt att falla för en ”vocal minority” och låta dessa sätta agendan.

2 gillningar

Då har jag satt “Flashback”-kategorin till “trust_level_1” vilket innebär:

• Man måste vara registrerad användare
  • Man måste ha spenderat 10 minuter på forumet
  • Man ska ha läst 30 trådar
3 gillningar

Låt oss ta det när det dyker upp. Men än så länge har jag inte raderat en enda tråd / fråga på flera år.

Tror det kan vara bra med riktlinjer för forumet, så att alla vet var gränserna går, även om vissa saker kommer ligga på gränsen och kan tolkas. Men det gör det lättare för dig som ansvarig, administratör slutligt den som måste avgöra om att ta bort eller inte. Alternativt själv göra en kommentar.

Jag håller helt med om att något behöver göras. Annars kommer det leda till att bara ”proffs” diskuterar med ”proffs”. Som ny investerare vill jag kunna ställa frågor/delta i diskussioner utan att bli alltför hårt ifrågasatt eller ”dumförklarad”.

Som du sagt många gånger; kommunikation handlar ofta minst lika mycket om hur något framförs som sakinnehållet i sig.

Förvånad över tonen i några trådar av senare datum.

Vet inte hur du/ni gör idag med de som alltför ettrigt betterwissrar i trådarna. PM? Annat?

5 gillningar

Du kan tysta en hel kategori.

Ja, jag försöker köra privata meddelande med användare. Samtidigt är det ju jättesvårt att hålla alla nöjda, särskilt när man upplever sig kränkt. Vilket är ju en helt och hållet subjektiv egen känsla som man behöver respektera.

1 gillning

Och Flashback har ju inte ens riktlinjer, vilket jag tycker detta forum som seriös aktör i andra frågor bör ha. Forumet är ju främst och tight kopplat till ekonomiska frågor och inte helt fritt som Flashback heller.

För mig låter det som att du har en rimlig och rationell metod.

Väldigt svår fråga det här och jag har svårt att se en lösning utan baksidor. Slänger ut några tillika tråkiga lösningar:
-fler moderatorer
-smala av forumet till att bara handla om privatekonomi, stoppa allt annat
-konsekvent flytta trådar till flashbacksektionen så fort det hettar till
-är tonen på forumet på en nivå där du tänker att något måste göras? Annars kan du ju göra inget

Jag är mycket hårdare när det handlar om nya användare (eller folk jag inte känner igen). Således har jag högre acceptans när användare som varit länge i forumet har en diskussion. Det är ju därför jag t.ex. bröt ut hela diskussionen som handlade om dejting med likasinnade. Frågan var genuin från en nybörjare med spårade ut lite.

1 gillning

Att göra alla nöjda är ett omöjligt uppdrag som du genast ska avsäga dig. :wink:

8 gillningar