Den senaste tiden har forumet växt och jag har varit lite kort i rocken kring modereringen. Därför är jag superglad att kunna presentera att det nya modereringsteamet ikväll hade sitt första möte. Jag ser det här också som det första av flera steg till att lyfta RikaTillsammans-forumet till nästa nivå och göra det till vårt i communityn, något bortom “jans forum”.
Låt mig därför presentera @tankespjarn, @Saihtam och @Aether som tackat ja till att hjälpa till och är forumets första moderatorer. Ett stort tack till er.
Jag ser det som vår uppgift som moderatorer att vara här i forumet och skapa förutsättningar för bra diskussioner. Lite som “vattna” snarare än att vara nätdomare eller poliser. Vi kommer att göra vårt bästa men vi kommer att behöva din hjälp.
Du som användare kan hjälpa till genom följande:
-
Motivera eventuella flaggningar - skriv en beskrivning så att vi förstår varför du flaggar ett inlägg.
-
Flagga istället för hänvisa till reglerna - på senare tid har vi haft en del diskussioner som spårat ut. Istället för försök till självmoderering, flagga så att vi i teamet får upp det. Jag vet att det är ett symptom på att jag varit ensam moderator och inte riktigt hunnit med.
-
Bryt ut konversationer till nya trådar - ibland kan det var bra att starta en ny tråd istället för att ha flera diskussioner i samma tråd.
-
Det går att tysta användare / ämnen - om det är ämnen / användare som du inte önskar följa eller få notis om så går det bra att tysta både ämnen och användare. Läs mer här.
-
Forumreglerna - läs gärna forumreglerna.
Om du har tips på hur vi kan göra saker bättre, kontakta oss via meddelande eller genom en tråd.
Tack än en gång för att du hänger i forumet.