Nästa steg för forumet - nya moderatorer och moderering

Den senaste tiden har forumet växt och jag har varit lite kort i rocken kring modereringen. Därför är jag superglad att kunna presentera att det nya modereringsteamet ikväll hade sitt första möte. Jag ser det här också som det första av flera steg till att lyfta RikaTillsammans-forumet till nästa nivå och göra det till vårt i communityn, något bortom “jans forum”. :blush:

Låt mig därför presentera @tankespjarn, @Saihtam och @Aether som tackat ja till att hjälpa till och är forumets första moderatorer. Ett stort tack till er.

Jag ser det som vår uppgift som moderatorer att vara här i forumet och skapa förutsättningar för bra diskussioner. Lite som “vattna” snarare än att vara nätdomare eller poliser. Vi kommer att göra vårt bästa men vi kommer att behöva din hjälp.

Du som användare kan hjälpa till genom följande:

• Motivera eventuella flaggningar - skriv en beskrivning så att vi förstår varför du flaggar ett inlägg.

• Flagga istället för hänvisa till reglerna - på senare tid har vi haft en del diskussioner som spårat ut. Istället för försök till självmoderering, flagga så att vi i teamet får upp det. Jag vet att det är ett symptom på att jag varit ensam moderator och inte riktigt hunnit med.

• Bryt ut konversationer till nya trådar - ibland kan det var bra att starta en ny tråd istället för att ha flera diskussioner i samma tråd.

• Det går att tysta användare / ämnen - om det är ämnen / användare som du inte önskar följa eller få notis om så går det bra att tysta både ämnen och användare. Läs mer här.

• Forumreglerna - läs gärna forumreglerna.

Om du har tips på hur vi kan göra saker bättre, kontakta oss via meddelande eller genom en tråd.

Tack än en gång för att du hänger i forumet.

35 gillningar

:+1:

Kan man som TS stänga/låsa en tråd man själv tycker har spårat ur? Eller är det endast mods som kan stänga?

2 gillningar

Vet inte… :flushed: Om det inte går, flagga det så löser vi det. :+1:

2 gillningar

Jag tycker det vore bra att kunna skriva en förklaring på alla typer av flaggning. Sist jag flaggade något fick man bara chansen att skriva en förklaring om man valde ”övrigt” (vet inte om detta fortfarande gäller).

1 gillning

Tjoho för nya moderatorer! :smiley: :beers: :tada:

Om det är den jag tänker på så flagga gärna. Jag var på väg att ta bort det jag skrivit där då jag tyckte den spårat.

Det har gått att skriva meddelanden de gånger jag flaggat. Det behövs ju ofta en liten rad som beskriver problematiken.

3 gillningar

Osäker på vilken typ jag valde, kanske var det spam? Det borde varit förra veckan när någon postade samma sak i många trådar.

Och det där hjälper verkligen moderatorerna! Så det tackar jag/vi för’

Visste inte ens att det gick och har tyckt att det varit torftigt på det sättet. Och valet mellan de olika varianterna av flaggning har varit svårt. Kan kan skriva en förklaring är det ju enklare.

1 gillning

Jag gick halvvägs nu och testflaggade dig ovan. Väljer jag övrigt får jag en ruta där jag kan skriva något till moderatorerna. Det fungerar bara med övrigtkategorin och det är den enda jag valt hittills när jag flaggat.

Jag fullföljde inte, så var lugn. :slight_smile:

1 gillning

OK på kategorin övrigt, då förstår jag. Det vore bra om man kunde göra motsvarande även på övriga kategorier för det kan vara något speciellt man vill uppmärksamma på som inte är uppenbart för moderatorn.

@janbolmeson @tankespjarn @Saihtam @Aether

Kan tänka mig att nya forummedlemmar missar denna tråd. Beroende på intresse/aktivitet från nya medlemmar så kan det vara en bra idé att komplettera här:
Moderator - RikaTillsammans Forumet
Alternativt om det presenteras när någon startar konto?
Den där lilla gråvita skölden? bredvid användarnamnet är väldigt anonym!

3 gillningar
  • Bryt ut konversationer till nya trådar - ibland kan det var bra att starta en ny tråd istället för att ha flera diskussioner i samma tråd.

Detta går att lösa programmatiskt med vettiga funktioner på forumet. Moderatorer tenderar att vara människor med lite makt i sitt övriga liv och vill därför utöva sin makt på forum istället. Hur något tillhör topic eller ej är synnerligen svårt att definiera. Det blir dessutom oftast så att moderatorer är auktoritära och därför endast ger medhåll till auktoritära utsagor, medans man motsätter sig frihetliga tankar. Detta är givetvis naturligt eftersom ingen frihetlig människa vill diktera över vad andra säger.

Vi kanske skall ge de nya moderatorerna chansen först…eller?

2 gillningar

Källa på det? :face_with_monocle:

Personligen tycker jag det är en hel hög med skitsnack. Som om alla moderatorer agerar exakt likadant och tänker lika. Kan det vara så att den som tycker så tillhör den där lilla besvärliga klicken som är den enda procenten som ständigt måste modereras. :wink:

7 gillningar

Källa? Erfarenhet och grundläggande logik. Om du tycker att det är skitsnack så kan du väl flagga eller banna mig?

Helt sjukt raljerande kommentar :joy:

Vill horribla erfarenheter har du egentligen haft av moderatorer? Hur många moderatorer? Här på RT? Om inte så på vilka forum då? Har du problem med andra roller som har som uppgift att hålla ordning? Polis? P-vakter?

Jag fick så många frågor i mitt huvud :thinking:

2 gillningar

Jag tror det är bäst att bara ignorera diskussionen. Är det inte ett typexempel på något man bör släppa redan nu innan tråden drar iväg?

5 gillningar