Varför så många användare som heter ANON+sifferkombination?

Vad har jag missat?

Varför finns det plötsligt massa användare som heter Anon+siffror? Verkar som flera “kända” användare plötsligt heter något sådant?

Detta kanske är en självklarhet men jag fattar inte eller så har jag missat den diskussionen.

1 gillning

Kanske kan det vara användare som tagit bort sitt konto? Tråkigt i så fall då det verkar vara några av de flitigaste användare som nyligen i så fall har slutat.

Jag är också förvånad, har de pratat ihop sig och bestämt sig för att ta bort sina konton samtidigt? Vad var de missnöjda med i sådana fall?

Ja, det verkar märkligt i sådana fall.

Jag har också noterat detta och saknar flera av dem, eftersom jag tyckte de bidrog mycket till forumet som kunskapsplattform.

3 gillningar

Jag har noterat att debattklimatet har blivit mycket vänligare. Positiva vibbar sprider sig som ringar på vattnet.

2 gillningar

Samma här, saknar läsa diskussioner som dessa användare ofta deltog i.

Vilka användare pratar ni om?

Om man sorterar användare på hur många likes de har [https://rikatillsammans.se/forum/u?period=all] ser vi två användare i “topp 10” som försvunnit. Dessa två verkar vara våra kära anonym och @christian100. Jag DM:ade @janbolmeson om detta för två veckor sen om han visste varför de lämnat, men fick inget svar…

1 gillning

Ingen lätt sits för de som sköter forumet.

Säkert fler än jag ser RT forumet som en källa för information, diskussion och en möjlighet att få en inblick hur olika människor resonerar och tänker via alla trådar. Även om man inte alltid förstår eller håller med.

Om ett fåtal medlemmar väljer att lämna forumet, eller kanske uppmanas lämna eller helt enkelt slängs ut, så kanske det inte påverkar trådarna jättemycket om alla deras inlägg skulle försvinna.

Men förhoppningsvis så kommer forumet finnas kvar länge och många fler än ett fåtal kommer säkert lämna och nya kommer komma in under kommande år.

Det vore trist om alla äldre trådar, fyllda med information, synvinklar och tankar, skulle bli fulla med luckor.

Så Anon… användare kanske kan vara en medelväg? För att behålla forumets struktur och värde över tid. Men ändå skapa en anonymitet för den som skrev inläggen. :thinking:

2 gillningar

Jag tycker också det vore tråkigt för forumets framtid om många av dessa välskrivna inlägg skulle försvinna. Att de ligger kvar anonymt kan vara en bra lösning kanske.

3 gillningar

Ja, det är jäkligt trist. Samtidigt förstår jag hur det kan kännas. Ibland käkar RT mycket energi, och då kan det vara lämpligt att åtminstone pausa, vilket jag själv gjort ett par gånger. Lämna permanent då måste det vara rätt illa.

Väldigt synd, oavsett om man höll med i alla diskussioner eller inte. Kunskap och välformulerade utmaningar bidrar ju till ens egen kunskap. Även om det inte alltid känns så i debatt-stridens hetta.

Om det är som @nhb skrev

Eller det bara blivit mer slätstruket där folk helt enkelt inte orkar ta debatter får väl framtiden utvisa.

Oavsett så kanske det är något att reflektera över lite till mans, så användare inte drar sig ifrån RT.

1 gillning

Det har blivit mycket bättre. Mindre revirpinkande och mer hjälpsamhet. Och mindre upprepningar.

Det är ju din åsikt men så behöver ju inte alla uppleva det eller hur?

1 gillning

Tror alla forum brottas med liknande problem då och då, inte minst i ett öppet och (valbart) anonymt forum som detta. Jag tror att det är svårt att undvika konflikter helt när man har över 10000 medlemmar; allt ifrån att en del användare är uppenbart störiga (säger inte att det är fallet med dessa, vet inte riktigt vilka det handlar om), till hur hårt eller lätt man modererar. Svår balansgång mellan “högt i tak” och en massa nonsens som får andra att lämna och det blir ett slags flashback för ekonomi. På det stora hela tycker jag @janbolmeson och de nya moderatorerna sköter det bra, i alla fall det som jag ser.

När det gäller raderande av inlägg när en medlem lämnar känns “anon”-lösningen bra så att trådarna fortfarande är läsliga utan massa glapp. Vet dock inte vad GDPR föreskriver i ett fall där en medlem begär att få allt raderat men borde nog gå att ta reda på lätt kan jag tänka mig.

8 gillningar

Ja, jag är glad att jag inte är moderator. Kan inte vara lätt att hitta rätt nivå.

8 gillningar

GDPR innebär inte att allt måste raderas. Det är okej att behålla data om man kan visa på att det uppfyller ett syfte och man anonymiserar. Det ska inte gå att identifiera en människa utifrån datan man behåller.

Jag kan tänka mig att i Facebooks fall med personliga konton så är det enklare att bara radera allt än att leta efter specifika inlägg som innehåller personuppgifter. Här är det ju annorlunda med anonyma konton men samtidigt så tror jag inte att ansvaret ligger på enskilda användare att leta reda på inlägg de skrivit som skulle kunna användas för att identifiera dem. Så jag skulle beskriva ”anon123” som en kalkylerad risk. Däremot så ska eventuell annan insamlad data så som exempelvis IP/Mac-adresser osv bort även om inläggen är kvar. Det ska bara vara själva texten som blir kvar. Inget annat.

5 gillningar

Allt det här låter konstigt och tråkigt. Jag tycker själv att diskussionerna om politik, invandring och liknande ämnen blev hanterade på ett bra sätt. Om det funnits andra trådar med olämpligt innehåll så är det mer än jag vet.

1 gillning

Nightowl är en jag saknar mycket.

1 gillning

Är väl kvar? @Nightowl