Garantipension | Diskussiontråd

Ser bra ut ! :+1:

Borttagen ogillad kommentar. :angel:

Förvisso är respektavståndet viktigt men jag tycker du missar två viktiga punkter precis som i tråden nedan.

1. Garantipension kan vara så låg som 100 kr/månad. För de flesta är den bara en upp-toppning för att komma till en dräglig standard. Inte speciellt hög heller i ett Europeiskt perspektiv.

2. De som är pensionärer nu hade ett annat pensionssystem, en del flera olika system. De flesta pensionärer är födda 1959 eller tidigare. Tjänstepension infördes 1960. För framtidens pensionärer är livsinkomsten otroligt viktig. Därför menar jag på att det är rätt av Jan att skriva så som han gör. Tanken är ju genom högre livsinkomst att komma långt över garantipensionsnivån

1 gillning

Edit: Borttagen ogillad kommentar :angel:det fanns ingen relation till storlekar på något eller dräglighet. Ej heller i en Europeisk kontext.

Tjänstepensionen ökar med ökad inkomst.

4 gillningar

Vi har ett system i Sverige som bygger på personligt ansvar (via tjänstepension). Räknar du inte med tjänstepension när du tänker på pensionsystemet så missar du hela grejen.

Grundskyddet är just ett grundskydd, det ser till så du inte behöver svälta. Resten får du ordna själv (med tjänstepension).

Din lön och hur länge du jobbar påverkar totalen jättemycket!

4 gillningar

Edit: tog bort kommentar som ogillades av @JFB. Det fanns iofs bara medhåll här. :angel:

Som sagt. Tanken är att genom högre livsinkomst inte hamna på garantipensionsnivå vilken är låg.

Framåt är livsinkomsten viktigare än någonsin.

Edit: tog bort ogillad kommentar om eget sparande även om den var ett medhåll med ovanstående :angel:

1 gillning

:grinning: Edit: tog bort kommentar, den höll med om ovanstående.:angel:

Därav rådet att maxa lönen :sweat_smile:

Men även 4.5-8% tjänstepensionsinbetalning räcker för att ge en vettig pension om man jobbar länge. På 40 år hinner det tillsammans med PPM bli en större del av din utbetalning i pensionsåren. Det är designeat för att tillsammans med allmänna pensionen ge mer än 80% av slutlönen, tror jag?

Tjänstepensionens 30% över brytpunkten är bara för att man inte tjänar in till allmän pension över brytpunkten, så den ökningen kompenserar egentligen bara för det tappet.

2 gillningar

Jag tror du missförstått hur garantipensionen fungerar. Det låter som att du tror att alla som har garantipension har så låg pension att de hamnar på samma låga pension (enbart garantipension).

Full garantipensionen på 11606kr är om du inte har någon annan inkomst. Man får fortsatt en del garantipension även om man har högre pensionsinkomst. Upp till en pension på 17622 så kommer du vid pension på x kronor (över 6016 kronor) få ett tillskott via garantipension på 5587 - 0.48(x - 6016). Med andra ord, om du jobbat tillräckligt mycket för att komma över 6016 kronor i pension så kommer arbetad timma ge en ökad pension. Har man inte lyckats arbeta upp en allmän pension på 6016 kronor under 40 arbetsår är man nog väldigt van vid att leva fattigt och tillhör en minoritet.

3 gillningar

Den finns bra förklaring på Pensionsmyndighetens sidor.

Om vi för ett ögonblick bortser från att du har fel i detta påstående…

Om det ändå fanns ett sätt att påverka sin egen situation. Kanske t o m byta jobb och försöka höja lönen, någon gång under de 40+ år som ett aktivt yrkesliv pågår.
En utbildning kanske krävs, men ett jobb med bra (kanske kollektivavtalad) tjänstepension, hög lön och hyfsat lång tidshorisont kommer göra pensionen väldigt generös.

Nu är vi där igen. Alla kan påverka sin situation. Sen kan man tycka att skillnaden / respektavstånden borde vara större, men det är en annan sak.

3 gillningar

Jag vet inte vad du missförstår riktigt i formeln.

• Om du inte lyfter ett finger under hela livet så kommer du få 11606 kronor i garantipension.

• Lyckas du hålla dig undan arbetsmarknaden till den milda grad att du inte får en pension över 6016 kronor, kommer du också få en garantipension så att du totalt landar på 11606 kronor med garantipension inräknad. Denna lilla minoritet har alltså inte påverkat sin pension genom att arbeta.

• Har du lyckats arbeta lite mer (dvs påverkat din pension genom livsinkomst) så att din pension blir skröpliga 12000 kommer du totalt få en pension på 14715 (garantipension på 2715 utöver din pension)

• Har du en mer normal situation med säg 20000 kommer du inte få någon garantipension.

Populationen som inte påverkat sin totala pension genom att arbeta är den andra gruppen, och det är definitivt inte en majoritet som du påstår.

3 gillningar

Nu får du ju ge dig. Visst många får ett litet bidrag från garantipensionen men om du tittar på genomsnittspensioner så är det en försvinnande liten del av totala kapitalet som betalas ut i pensioner som är garantipension.

Garantipension och bostadstillägg är den lilla svarta randen längs ner i diagrammet nedan. Se länk till rapporten.:upside_down_face:

Sen handlar ju råden från @janbolmeson om att tjäna mer för att ha mer i pension och noll i garantipension. För bövelen kan vi återgår att diskutera den stora bilden för framtiden inte en liten del av hur historiska pensioner tjänats in eller inte😂 (EDIT detta var ursprungligen i en annan tråd)

image

8 gillningar

Ojoj :scream:… vilket tråkigt samtalsklimat. Jag backar ur detta sakta … :nerd_face:

Jag tror detta hade behövts nyanseras en hel del. Att “maximera sin lön” kommer inte gratis. Det kommer genom att tar av en annan resurs. Sverige har en unikt bra välfärd och superbra sociala förmåner, tex en bra pension utan att behöva maxa sin lön under en livstid. Men jag hoppar ur då det blev arga svar på detta :angel:. Tidigare har jag alltid uppskattat öppenheten och till viss del atmosfären på detta forum. Det känns lite annorlunda nu

1 gillning

Kan bli så när man bara tar upp en liten aspekt på ämnen och att det helt tar över diskussionen, dessutom med felaktigt utgångspunkt i min mening (historik mot framtid).

Vill du prata om garantipension och bristande respektavstånd starta gärna en separat tråd om det :wink:

Ja, jättetråkigt att man inte kan ta upp det man vill. Jag tycker det har blivit mycket mer känsligt och trångt, alla åsikter får inte plats :scream:

Men att du i två olika trådar lägger samma typ av inlägg vadå 15+ gånger senaste dygnet om garantipension och respektavstånd … så får man kanske också räkna med mothugg och att andra vill diskutera andra aspekter.

Som sagt om du tycker det är viktigt så skapa en ny tråd om det. Det är vanligt att man på RT begär sådant av varandra … eller att @moderatorer helt sonika bryter ut det som blivit ett stickspår så den diskussionen kan fortlöpa där

1 gillning

Alltså, jag har läst mycket fler än två trådar på populära ämnen som handlar om liknande saker. Ibland överlappar ämnena. Tex uttagsstrategier har vi ju diskuterat väldigt mycket och väldigt överlappande i olika trådar, jag tycker det är ok. Ibland stöter man på samma ideer, ibland med viss modifikation. Jag tycker inte jag blir riktigt lika upprörd som du när det händer. Inte upprörd alls. Om jag inte minns fel har du själv haft väldigt lika kommentarer i olika trådar på angränsande ämnen. :thinking::scream::grinning: (Host)

Men visst, jag provar att endast beröra ett specifikt ämne i en enda tråd. Det vore tråkigt om någon blev stött.

Så gått det går iaf :+1::nerd_face:

Mothugg som är sakliga gillas, känslomässiga utspel ogillar jag dock.