Undersökning: Förbjuda trådar om religion, sex och politik?

Med tanke på diskussionen i t.ex. tråden: “Politik, religion och sex hör inte hemma på RT” och att vi även har den i moderator-teamet så blir jag lite nyfiken på vad vi tycker i forumet. Undersökningen är inte avgörande, men jag tänker ju att forumet är “vårt gemensamma” så är det ju upp till oss att bestämma, inte bara mig.

Ska vi förbjuda trådar som är relaterade till politik, sex och religion?

• Ja. Låt oss hålla forumet relaterat till bara ekonomi / rikare liv
  • Nej. Så länge det är enstaka trådar är det OK för mig
  • Det spelar mig ingen större roll faktiskt.

0 röster

Om du ser att det finns några andra alternativ / lösningar, kommentera gärna. En sak som vi har haft uppe för diskussion är:

• Lägga dessa trådar så att man bara kan skriva ett inlägg om dagen.

• Hindra vissa från att skriva i dessa trådar om de inte bidrar till konversationen

Så jag / vi är öppna för tips, kommentarer och tankar. Det som jag personligen inte vill är att några enskilda individer med starka åsikter ska skapa ett debattklimat som blir på bekostnad av forumet.

5 gillningar

Har bara skummat igenom den andra tråden men som jag ser det går det inte att undvika politik när man diskuterar ekonomi. När det exempelvis kommer ett förslag om ISK-tak, räntesubventioner eller förändringar i skatten som påverkar vardagsekonomin på olika sätt, tycker jag att det är högst relevant att kunna diskutera det här.

3 gillningar

Tanken från min sida var trådar som är offtopic. Typexempel tråden om kravallerna. Min tanke var inte att ta bort diskussioner som ISK-skatten etc.

2 gillningar

Själv bryr jag mig inte om och väljer medvärka i de trådar jag är intresserad av. Vi bor i ett fritt och demokratisk land då alla kan framföra egna åsikter om allt. Viktigast är att vi respekerar allas olika åsikter om allt möjligt. Angående ge råd till nybörjare om sparandet borde alla tänka på vad är det som är bäst tilll 99% av småsparare. Globala indexfonder och billigaste fondrobotar. :+1::grin:. Men rena politiska frågor för att dömma ut någon bara så här gilar jag inte. Att vi ska tycka vad är det som är rätt eller fel blir svårt komma någon vart på RT forum. Det skapar bara ostämningar och helt onödig diskuttion :+1:

2 gillningar

Skulle man kunna ha en ny kategori som återspeglar att tråden har “känsligt innehåll”? T.ex. senaste Vad har hänt med Sverige? | Linköping och Örebro ligger i “Off-topic och övrigt”, men där ligger också t.ex. Vilken drönare ska man köpa? och Redovisa enligt K2, blir inte klok, båda helt neutrala och intressanta. Jag har inte heller nån lust att läsa massor SD-trams, men tycker det är svårt att dölja trams på ett effektivt sätt.

Om allt med “känsligt innehåll” ligger i en egen kategori, kan man också kanske ställa in att den kategorin döljs by default? Så att man måste göra ett aktivt val om man vill läsa politik i ett ekonomiforum.

10 gillningar

Jag är absolut för hårdare moderering. Forumet går mer och mer åt att vara ett i mängden. Ekonomi diskuteras även på familjeliv och flashback men dit vill vi inte komma. Jag var överlycklig när jag för X antal år sedan hittade hit just för att det var rent och informativt. Sjukt lärorikt och intressant. Nu är det för mycket dravel och OT-trådar.

13 gillningar

Bra kompromiss om det är tekniskt möjligt tycker jag.

Saknar alternativet ”Nej. Censurerar ni, lämnar jag forumet”

16 gillningar

Förstår inte hur man skulle kunna separera ekonomi och politik. Även kravallerna berör ekonomi, vad händer med fastighets värden, Sveriges attraktivitet, företags villighet att etablera sig här.

3 gillningar

Jag vill ha dig kvar på RT Ola :grin::+1:. Det blir ingen Censur på RT öppna forum :+1::grin:

Helt klart dax att göra något åt situationen i min mening. Jag tror att ett helt öppet anonymt forum för valfria ämnen blir svårare och svårare att hantera ju större forumet blir, och ju mer skruvad omvärlden blivit.

Även om det är engagerande ämnen (Paludan, Nato, Ukraina mm mm) så blir det rätt mycket att vi alla mest häver av oss av våra åsikter, som dessutom knappast ändras av vad någon anonym på ett forum skriver. Blir typ en kakofoni av monologer med starka åsikter där ingen ändrar sig à la Riksdagen :joy:

Dessutom finns det en myriad forum för de som vill diskutera allt annat än privatekonomi. Däremot finns det otroligt få bra forum för just privatekonomi!

Jag hade uppskattat om det åtminstone fanns ett ställe där inte all världens elände mals om och om igen. Man får ju tillräcklig av det i alla andra media.

Religion och sex har inte mycket med privatekonomi att göra, så det borde vara lätt att lyfta ut, tycker jag. Visst kan etiska, ibland religiösa, frågor ha bäring på investeringar men det upplever jag inte har varit varken vanligt eller problematiskt.

När det gäller politik och privatekonomi så menar jag på att det beror på vilket håll man kommer ifrån. Kommer man från en privatekonomisk vinkel så kan det såklart av nödvändighet leda in i politik. Men en renodlad politiskt fråga menar jag inte hör hemma här. Här får man helt enkelt bedömma hur pass öppen/genuin frågan egentligen är, eller om det är mer av ett politiskt budskap någon vill trycka. Jämför

• Vågar jag ha kvar mitt sparande i ISK trots risken för högre beskattning?
  • Röstar du rätt i höst för att skydda ditt ISK sparande?

#1 är ju en öppen fråga om sitt privatsparande medan #2 sannolikt bara leder till pajkastning inom 10 inlägg typ. Klart att #1 också kan leda till pajkastning men då får man moderera det då.

Ett alternativ till reglering är att moderatorer måste godkänna nya trådar före de publiceras. Skulle sannolikt ta bort 99% av all senare moderering (min killgissning) så kanske bättre att lägga krutet på att få in bra trådar från start, och kanske även kunna hänvisa TS till befintliga trådar för att undvika så många duplicerade / parallella trådar.

Till syvende och sist så är det ditt privatägda forum @janbolmeson så det är du som bestämmer. De som inte kan hantera eventuell hårdare ämnesstyrning får väl skapa sitt eget vardagsrum för allehanda åsikter. OreraTillsammans? :grinning:

Hur som helst, mina tankar för vad det är värt :slight_smile:

21 gillningar

Jag tycker personligen att gränsen ska dras hårt vid generaliseringar om invandrares personligheter, förmågor och agerande, detta vill jag se hårdare moderering av.

Personer som inte råkar vara vita män ska inte känna sig påhoppade eller exkluderade. Rika tillsammans ska välkomna alla. Detta ska vara en grundprincip som inte ska kräva att man själv sätter upp diverse filter och blockanden.

16 gillningar

Anser personligen att samhället drar åt det raka motsatta, dvs. att allt är vita mäns fel. Tröttsamt.

Men whatever. Man får tycka vad man vill. Anser att alla diskussioner som inte direkt tangerar ekonomi kan man ha på Flashback. Helt meningslösa för alla utom de två tupparna som är involverade. Man ser direkt på rubriken eller på första inlägget (tendentiös textvägg) att det är en tråd att bara strunta i. Energitjuv alert! Ser inte att dessa trådar tillför något alls till ett ekonomiforum.

3 gillningar

Iofs nyttigt för alla att få erfarenhet av hur det känns att klumpas ihop i en grupp som andra anser att det är nåt fel på.

3 gillningar

Alltid intressant när man inte vill se skillnad på “off-topic” och “censur”.

Religion kan vara off-topic utan att det blir censur. Men censur blir det om du bara tillåter en viss åsikt om ett ämne, och selektivt tar bort åsikter du själv inte gillar.

Ett öppet forum där man kan posta vad som helst går väldigt fort utför och blir skit i slutändan.

(För övrigt finns det redan censur på forumet, i och med att Putins propaganda tas bort. Något att tänka på för er som uttryckt nolltolerans mot censur.)

7 gillningar

Jag tycker alla ämnen kan tillåtas såtillvida att trådar kan få startas, men de trådar som spårar iväg kan helt enkelt stängas. Regeln ”ger detta forumet energi eller tar det energi”. En bedömning som inte är helt enkel, men jag tycker också forumet kan behöva lite tydligare fokus.

1 gillning

Har hittills inte sett några problem med politik- och andra offtopictrådar. Tycker de ofta har varit intressanta och har de inte varit det har det bara varit att hoppa över. Men nu börjar det bli väldigt mycket hudfärgssnack och annan identitetspolitik, så jag börjar nog svänga i frågan.

Även intressant att singla ut just sex.

Kan se att man kan tillåta trådar som “Bästa champagnen/chokladen” etc då de ändå är löst kopplat till privatekonomi då man vill maximera nöjet man kan köpa, men är då en “bästa dildon/fleshlighten” tråd inte ok?

Kanske en bredare policy kring off-topic än just politik/religion/sex skulle övervägas? Speciellt då det är svårt att separera ekonomi och politik i vissa fall.

2 gillningar

Jag tror det bästa blir om @janbolmeson bestämmer sig för vilken typ av forum han vill ha.

Ett fokuserat ekonomi-forum eller ett bredare diskussions-forum?

Båda alternativen har sina för- och nackdelar.

För att forumet ska hållas vid liv och lyckas bibehålla sin kvalitet så krävs Jans engagemang, därför är det viktigt att det blir hans val som ger det fokus som han brinner för!

4 gillningar