Min kusin är otrogen med din morfar! | Diskussion om vilka ämnen som passar i forumet

Trådrubriken skriven för att poängtera:

Att detta är ett forum om investeringar och ekonomi och frågor relaterat till dessa frågor.

En hel del trådar har mycket bredare frågeställningar om knappt närliggande ämnen. Jag tycker att forumet snart är lika urspårat som vissa andra slaskforum (jag är också skyldig till detta)

Vad tycker ni?

18 gillningar

Jag tycker själv att den typ av detaljfrågor som handlar om procentsatser, ”vilket index är det rätta?”, ”är min portfölj bra?” och liknande mest är ett stort sömnpiller.

6 gillningar

Podden handlar om ”livsrikedom”, så det tycker jag är bra om forumet gör också. Det mesta tycker jag passar även om det finns saker som nog egentligen passar bättre på flashback, familjeliv, facebook eller bygga hus. Men jag är beredd att överse med även de flesta av dessa mot att RT behåller fokus, trevlighet och kunskapsbredd.

p.s. Har du en bild på det lyckliga paret? Man blir ju nyfiken. :sweat_smile:

24 gillningar

Själv tycker jag att frågor om boende, bilar, företag osv är det som gör forumet intressant.

Frågor om portföljer är så himla tråkigt. Alla tror att dom har en unik idé men det är i 99% av fallen bara sämre än en global indexfond.

21 gillningar

Jag själv, som JesseX, angaudlinn och Borax , gillar att läsa trådar om allt möjligt. Eller inte allt, jag väljer vad jag läser och hoppar över andra. Jag har inte ens tänkt att man borde begränsa ämnena, och oftast är diskussion sakligt.Rik liv är mycket mer än pengar!

7 gillningar

Håller med trådskaparen.

4 gillningar

Likt flera andra är jag här tack vare bredden (och djupet) men tycker nog ändå det är att ta i att det snart är ’urspårat’.

Gjorde just ett svep över senast adresserade trådar och nog tusan är det en överväldigande majoritet som är direkt relaterade till finansiella och/eller ekonomiska frågor.

(Vilket får mig att undra. Vad är eg skillnaden på de två begreppen?! :thinking: Med nu blev det OT så jag ber genast om ursäkt och lämnar för att googla.)

Dvs i allra högsta grad:

2 gillningar

Jag gillar att det är varierat, ogillar jag vissa ämnen eller trådar så är de lätta att dölja.

Livet och ekonomi är ofta väl sammanflätat, så det blir ett ofantligt trist forum om man bara får prata om dagens kurva eller dagens indexfond. :see_no_evil:

Edit
Dagens klickbait rubrik går till TS, den kanske går att uppdatera till ämnet. :rofl:

11 gillningar

Är du säker? Tycker kopplingen till din morfar är långsökt.

3 gillningar

Instämmer. Föredrog när det främst handlade om investeringar och privatekonomi.
Men samtidigt förstår jag att mer trafik i forumet genererar mer pengar. Känns mer som ett mer städat flashback nu jämfört med hur forumet va förr.

4 gillningar

Till slut skulle ju ämnena ta slut om vi endast diskuterade portföljer och index. Finns liksom inte så mycket att säga som är vettigt. Det är ungefär samma ramsa varje gång så att säga.

Jag gillar bredden på forumet :slight_smile:

Du vet att du kan tysta trådar och hela kategorier som du inte är intresserad av? :slight_smile:

9 gillningar

Jag tycker off topic trådar friskar upp. Jan Bolmesons fråga om hur man räknar ut arean på en drake var ju jätteroligt att läsa även om jag inte kunde hjälpa till ett smack. :smile:

5 gillningar

Du kan ju bara gå in på den kategori du finner intressant! Kul med bredd tycker jag. Rika Tillsammans är ju mer än bara ekonomi, det är även livet i övrigt.

6 gillningar

Håller med. Visst lite off topic är ok. Men vissa är rent nedlåtande till vissa personer. Som en som handlade om anledning till att ej skaffa barn.

Var det inte pga sjukdom så var det nedlåtande saker som självisk eller lat osv. Ett helt gäng med barn som tittade ner på oss från sina höga tronar och anklagade oss nedlåtande för saker de själv hittade på till varför friska ej skaffar barn.

Passar verkligen inte på ett forum som mest handlar om pengar. För att inte glömma att vi ska hålla god ton.

3 gillningar

Näääää, kusinen och moffe??? Berätta! :joy:

Ja, jo, det kan bli lite väl OT ibland IMHO. Samtidigt är bredden också intressant.

Det svåra med det som ligger lite utanför RT main stream vare sig om det handlar om ekonomi, investeringar eller andra ämnen är väl att en del har svårt att inse att de inte har all information, gör sunkiga antaganden om personen och sedan kör på.

Med lite mer empati eller åtminstone insikten att andra kanske inte är idioter så hade det nog fungerar bra.

Men det är ju många som behöver uppfylla de kraven för att det inte ska spåra ur. Räcker ju ofta med några stycken. Antar det är problemet med anonyma forum på nätet i allmänhet :joy:

6 gillningar

Tycker alla ämnen kan passa, man kan ju välja vad man skall läsa :blush:. Dock tycker jag det är viktigt att vi håller god ton med varandra när vi kommenterar. Sarkastiska/elaka/dumförklarande kommentarer undanbedes, passar mer på ”slaskforum”.
Tycker forumet håller långt högre klass än de flesta andra jag hängt på :blush::clinking_glasses:

11 gillningar

För att summera era tankar hittills säger Chat GPT att vi ser fram emot vasektomiavsnittet i podden inom kort.

1 gillning

Mycket av livssituation är starkt kopplat till ekonomi, så känns naturligt att många trådar kan avvika från kärnämnet utan att bli ointressanta/orelevanta!
Men självklart, viktigast är att vi håller god stämning mot varandra!
Sen får man ju läsa de trådar man tycker är intressanta för en själv :smiley:

4 gillningar

Jo, du själv är ju också ganska aktiv på forumet, så det kan jag nog gissa mig till.

Okej, vi har lite olika syn på foruminnehållet och vem är jag att tycka någit

Jag är nog mest less på att jag hänger här och scrollar och lägger mig i istället för att göra något vettigare.

Intressant att fundera på vad det är som gör forum så intressanta att hänga på vare sig det är familjeliv, flashback, husbilskompisar eller RT? Att man är en dopamin junkie?

“Jag kan sluta när jag vill”

1 gillning