Funderingar gällande trådstart av nya medlemmar

Vill såhär på fredagskvällen dela en känsla, som mycket väl kan vara helt fel… :face_with_peeking_eye:

Har under de senaste sex månaderna upplevt ett ökat antal trådstarter på forumet av nyregistrerade medlemmar som:

• Redogör för höga månadsinkomster (>50 KSEK netto), hög sparkvot, detaljerade redovisningar över månadsutgifter men likväl genom sina frågeställningar framstår som ekonomiska analfabeter

• Redovisar en framgångsrik försäljning av företag / kraftig löneökning på chefsnivå men likväl genom sina frågeställningar signalerar ”Oj, vad hände här och vad gör jag nu…

• Redogör för ett fantastiskt track record karriärmässigt, men likväl genom sina frågeställningar framstår som oförmögna att hantera basala yrkes / livsstilsförändringar

Någon som gjort liknande reflektioner?

20 gillningar

Lägg också till dessa extremt många trådstarter om arv och om hur portföljen bör se ut. De får nästan alltid samma svar också. Men det är lite känslan kring ”jag vet att portföljen rekommenderas att se ut såhär, men jag startar en egen tråd för min situation är unik”.

Förstår dock osäkerheten kring frågorna, men svaren finns på forumet. Om man är nybörjare vill man säkert trippelkolla innan ett beslut.

6 gillningar

Jag tänker att man kan vara fantastiskt skicklig och erfaren i en viss sfär, men vara total nybörjare i en annan. Man kan vara en duktig högt uppsatt chef, en fantastisk entreprenör, eller göra riktigt bra karriär utan att veta hur man ska investera de pengar man dragit in. Investerande förknippas med starka känslor för många, vilket lätt skapar blind spots.

Samma gäller “basala” livsstilsförändringar. Bara för att man är på världsklass på en viss sak betyder det inte att man är bra på andra saker.

15 gillningar

Ja. Jag tolkar den sammanlagda bilden av detta som ett tecken på oro i skiftet mellan goda tider och större utmaningar.

Dvs sötebrödsdagarna är över.

13 gillningar

En del är nog hederligt blygsamt skryt också.

8 gillningar

Min bild rent privat är att ekonomi är något som många ”sitter med på kammaren”. Man har ingen att prata med om de frågor man har. Utifrån vad man googlat sig till har man satt ihop en portfölj av något slag.

Jag skulle egentligen önska att alla frågor av karaktären ”recensera mitt sparande” skulle portförbjudas från forumet. De trådarna framstår som spam som bara stör. De är alla likadana och helt ointressanta för alla utom (möjligen) TS.
@janbolmeson

Exakt hur gränsdragningen ska göras gällande ”recenserandet” kan vara en öppen fråga. Dock borde utgångspunkten vara att frågan om fördelningen mellan olika tillgångsslag, mellan olika fonder och liknande ska täckas av generella svar och generella podd-avsnitt. Något mer ska inte behövas. Hanteringen av sådana trådar ska vara att lägga in en standardlänk till RT:s huvudmeny där det finns ingångar till alla de vanliga frågorna.

Vill någon ställa frågor om innehållet på RT i forumet så är det väl helt ok. Man kan ju undra varför man inte ska satsa allt på SBB eller liknande. Dock ska det vara frågan på principiell nivå som står i fokus och inte den egna allokeringen.

2 gillningar

Att förbjuda vissa typer av frågor medans andra frågor som ”forum rävar” tycker är värdiga ser jag som en slippery slope. Alla har varit nybörjare och att faktiskt posta en fråga om ekonomi i ett publikt forum är ofta väldigt skrämmande. Vill vi att fler ska bli kvar här så är inte ett RTFM svar rätt approach utan det är att ge värde i form av bra svar tebaxs. Sen behöver givetvis inte du ge de svaren utan du kan ju bara glatt ignorera de trådarna och bara fokusera på de som du tycker är intressanta om du så vill.

21 gillningar

“Tystaknappen” är en lösning för trådar som inte ger dig något.

3 gillningar

Inga frågor skulle vara förbjudna. Det skulle bara finnas väl genomarbetade generella svar. Då skulle utgångspunkten vara att frågan ska ställas först efter att man läst det där generella svaret.

Utan att veta säkert skulle jag gissa att en sådan modell skulle göra att hälften av de här frågorna skulle försvinna. De andra frågorna skulle bli mer specifika. Det finns helt säkert en massa individuella omständigheter om påverkar men det är inte det som kommer fram i ”recensera mitt sparande”.

Om de generella svaren även kunde innehålla exempel på individuella omständigheter (ålder, sparhorisont, familjesituation etc.) så skulle kvaliteten på svaren också kunna höjas. Det kan bli en win-win för alla.

Jag har i övrigt inte gjort några sådana reflektioner, det jag mest reflekterar över är inlägg där personer önskar veta hur de ska bli rika eller när någon skapar en ny tråd vars enda syfte är att argumentera, predika för sin egen åsikt och lite vakt referera till “diskussioner på forumet” utan att bli specifik eller länka till tråden då den andra tråden inte gick den vägen hen ville…

Man kan ha höga inkomster och vara en total idiot precis som man kan tillhöra Mensa elit men inte ha några inkomster alls

Själv är jag snuskigt rik och otroligt korkad.

5 gillningar

Jag kan inte minnas att jag någonsin ställt någon fråga där jag listat olika tillgångar och frågat efter andras åsikt om dem. Jag tycker tvärtom att den dimensionen av forumet är av begränsat värde generellt.

Att det kan uppfattas som mindre genomtänkt att fråga om ”hur jag som långtidssjuk ska nå FIRE” är i någon mening givet. Samtidigt uppfattar jag att de personer som har en ”tydligt avvikande livssituation” ändå har legitim anledning att ställa frågor som i andra sammanhang skulle uppfattas som dumma.

De flesta ”standardråd” (som ofta är lätta att hitta) utgår från personer som har normal jobb- och livssituation. Däremot funkar de ofta mindre bra för den som har andra förutsättningar än flertalet. Sedan kanske man ändå vill ställa frågan ”på normalt sätt” och inte bara fokusera på sin särskilda situation. Om man nu sitter i rullstol vill man rimligen få vara något mer än sin rullstol.

1 gillning

Själv har jag inget emot trådar som frågar om ens sparande och investerande är rimligt.

Är väl sällan någon listar sina tillgångar i kronor? Oftast ser jag % eller exempelvis nämnas.

Att förbjuda frågor om investeringar känns tragiskt på ett forum som vill uppmuntra fler att spara och investera vettigt. :woman_shrugging:

Alla har vi varit nybörjare någon gång! Att hoppa in i ett nytt sammanhang, som RT forumet ändå är för många, så tycker jag vi kan bemöta de nya med lite hänsyn för ibland knasiga frågeställningar.

Forumet blir rikare ju fler vi blir! :blush:

9 gillningar

Men av en slump har hela sitt sparande i Lysa.

Ja, och det är inget unikt för detta forumet.
Folk i allmänhet verkar ha oerhört dålig bredd på sina kunskaper.

1 gillning

Ber om ursäkt, hade flera tabbar öppna och av någon anledning var det fel citat på fel ställe :frowning: Min kommentar var egentligen till OP som i annat inlägg var tvungen att nämna att han hade en fin bostadsrätt värd över 5 MSEK.

1 gillning

Kan det vara så att OP nämnde sin bostadsrätt i sammanhanget ”Boprisfallet är nära eller bara ett skrämskott?” - eller var det så att OP bara skröt i största allmänhet? :blush:

OnT: Att jag valde att dela mina reflektioner handlar till syvende og sidst inte om att begränsa diskussioner, utan att jag emellanåt reagerar på att medlemmen å ena sidan har t.ex hög inkomst, detaljkoll på alla utgifter, en miljon kr. på sparkontot trots att hen inte fyllt 30 och… gällande vilken indexfond som ska väljas eller vad sparpengarna ska användas till inte en susning.

Lite som att någon trollar forumet :roll_eyes:

Men sannolikt är det som andra medlemmar påpekat, det finns två sidor av samma mynt och människor behöver diskutera sin privatekonomi.

2 gillningar

Jag tror detta är en del av eternal september-problemet som alla tillräckligt stora forum drabbas av, folk är nya och känner inte igen sig i kulturen och samtidigt så har man sökt sig hit av en anledning - kombinera det med att folk har väldigt svårt att prata pengar (ffa om man faktiskt har lite pengar) så blir det så här. Folk har frågor men vill samtidigt gärna dela med sig av sin framgång… Lite som en ung orefaren påg som träffar en fin flicka och det bara flyger spagetti ur fickorna :smiley:

Det finns 3 vanliga sätt att lösa detta:

1. Samlingstrådar dit nystartade trådar blir inmergade, typ “den stora tråden om vilken indexfond skall jag ha?”, se t.ex. flashback.
  2. Wiki/FAQ-sidor/trådar, se t.ex. många reddit-ar & sweclockers
  3. standard/räv-svar, nuvarande situation där någon eldsjäl svarar så gott som möjligt.

Vi borde ha material till bra Wiki/FAQ-sidor från avsnitten, men det är lite svårt att säga lyssna/läs allt detta för att få ett 3 meningar långt svar & det kan också kännas lite otrevligt… Eventuellt ett jobb för en hugad/chatgpt :slight_smile:

Samtidigt så är detta ett angenämt problem, i och med att det betyder att forumet inte stagnerar.

14 gillningar

Bra svar. Helt med på noterna här.

Rent krasst så är det ju så med många trådstarter. Om vi ska vara brutalt ärliga så har du ju själv en rätt hög frekvens av trådstarter där du formulerar en lång ingress på ett tema som förmodligen är ganska nischat. Ibland blir det bra diskussion och ibland blir det pannkaka.

Alla har inte samma intresse och det du upplever som spännande och meningsfullt är för andra spam.

2 gillningar

Förutom under 30 låter som hur jag var när man hittade hit. Man sökte sig hit eftersom vi hade mer pengar än vad vi kan göra oss av med och sökte information kring vad man ska göra nu :upside_down_face:

3 gillningar