Fortsättning på en diskussion som @Anonym inledde nedan. Jag vet att jag har gjort denna ansatsen sedan tidigare, men inte kommit i mål med det. Men kanske tredje gången gillt.
Problemformuleringen:
Vissa teman och frågor tenderar att återkomma och ge upphov till samma diskussioner. Vilket leder till att många av oss stammisar - och personer med hög domänkunskap - inte svarar i tråden eftersom det blir lite groundhog day och särskilt i vissa ämnen orkar man inte ta diskussionen.
På sikt riskerar det urholka kvaliteten i forumet eftersom det blir en massa tyckande. Därav tror jag att @Anonym idé om att ha några stående “budord” / “principer” / “gyllen regler” eller liknande skulle kunna underlätta. Dessa skulle kunna lyftas fram i forumet, jag skulle kunna engagera de som är domänexperter och när frågor dyker upp, så kan vi hänvisa dit istället för att ha en “eternal september” i forumet.
Kan vi inte hjälpas åt, med vilka dessa punkter skulle vara?
PS. Som långskott och inget jag vill bli hållen ansvarig för (än) är att jag funderar att det vore roligt att göra en “Best of Forumet”-bok med dessa principer. Så jag tänker att vi kanske kan slå flera flugor i en smäll.
Brainstormingförslag (några kan vara svåra att tolka, men det är lite note-to-self också):
Ekonomi
Just. Keep. Buying.
Om du har en bra båt, sitt still i den.
Ändra din strategi bara om din ekonomiska situation eller dina mål har ändrats. Att något händer på marknaden är inte en anledning att byta strategi.
Den som är lat, passiv, oengagerad, ointresserad och oinloggad har bäst sannolikt att lyckas.
Die with zero.
Save. Just save. / Du behöver inte ha en anledning att spara.
Spara, men spara inte för mycket.
Leta inte efter nålarna, köp hela höstacken.
Sparhorisont-resonemanget (0 - 2 år = bankkonto, 10+ år = 100% aktieindex, 3 - 9 år = t.ex 50/50 mellan räntor och aktier)
Marginalnyttan med en krona minskar med åldern.
Fyra-hinkar-principen
En tillräckligt bra plan man följer är bättre än en den perfekta planen som aldrig blir färdig.
Paradox of skill.
Gräset är inte grönare på andra sidan / Jakten på den heliga graalen / det finns ingen magisk kula
Historien upprepas inte, men den rimmar (SBB, Ericsson, Anoto, Northland Resources, Sinch, Ny teknik, NFT, m.m)
Finansbranschens uppgift är att tjäna pengar. Till sig själva. Inte till dig.
Nej, du kommer högst sannolikt inte klara av att tajma marknaden.
Ha utrymme för att ha fel (flexibilitet i uttag, avkastning, tidshorisont etc). Planera för att det inte kommer att gå enligt plan.
Har du vunnit det ekonomiska spelet: 5:25 principen.
Var försiktig med att ta råd från människor som spelar ett annat ekonomiskt spel än du? / Ta reda på vart bilen är på väg innan du hoppar in i den.
Life-cycle-investing / consumtion-smoothing.
4% av aktierna slår en lågrisk räntefond över tid.
Betala dig själv först.
genomsnittligt resultat över tid blir extraordinärt över tid. / strategisk mediokritet
det är ett maratonlopp, inte en 100m sprint
ta hänsyn till hela din ekonomi inkl sådant som du upplever inte finns på riktigt. / mental bokföring
ångerns tempel
nej, experter i media kan inte heller förutsäga framtiden.
undvik risk som kan ruinera
du behöver gilla de problem som din investering för med sig.
Rikedom bortom pengar
Tidsfönster = vissa saker är bara möjliga i vissa perioder.
Har du vunnit det ekonomiska spelet? Sluta spela.
The power of “and”.
Halfsies - gör både och, särskilt i frågor som har både ett ekonomiskt korrekt och emotionell korrekt svar.
Titta på inkomster och utgifter utifrån ett energiperspektiv (aktiva / passiva).
Ekonomisk oro är inte en oro för pengar, det är en ovisshet inför framtiden.
Pengar är inte en lösning, de är en förstärkare.
Sleep-adjusted return. / Om det kostar dig din nattsömn så är det för dyrt.
Vi gör så gott vi kan och fattar så fort vi hinner.
Sälj skinnet innan björnen är skjuten.
Lindy-principen - ju äldre ett råd eller tips är, desto större är sannolikheten att det kommer gälla även i framtiden då det bestått tidens tand.
Njut dig själv till framgång / Låt livet kännas lika bra som det ser ut eller är.
Högsta formen av frihet är att vakna på morogen och säga: “Jag kan göra vad jag vill idag.” / Flexibilitet i tid och kontroll över ens tid är den osynliga avkastningen på ens förmögenhet.
Spendera extravagant på det som är viktigt för dig och var lika brutalt snål i det som inte är det.
Mannen-i-bilen-paradoxen
Pengar kan köpa lycka och framförallt kan de undvika mycket oro, otrygghet och ekonomisk stress.
Du känner inte till någons riktiga moral förrän den har kostat dem pengar.
Det svåraste inom sparande är att få målstolpen att stå stilla / “one-more-year-syndromet”
Det är diametralt stor skillnad på att bli rik och förbli rik.
Sätt först på dig masken innan du hjälper andra.
undvik inte risk, hantera och omfamna risk och se till att ligga asymmetriskt rätt
Det kanske vore dags att formulera “RT:s 10 budord”, hugga in dem på stentavlor och placera dem på toppen av Kebnekaise. Det vore lättare att diskutera de här frågorna om det fanns någon sorts budord att hänvisa till, istället för att bara upprepa saker i podden och utspridda på olika håll. Många av dem som ställer de lite spretiga frågorna är nya medlemmar och har inte (och/eller inte velat/kunnat) ta till sig de här centrala budskapen (än). Det skulle också bli lättare att hålla ihop diskussionerna om “budord nr 7” istället för 15 trådar som i allt väsentligt handlar om samma sak, med lite olika vinklingar och olika titlar. Det kommer alltid finnas de som vill stånga sig blodiga mot stenväggar och hävda att grundläggande saker inte stämmer. Då kan vi skapa en tråd/stenvägg per grundläggande sak. Alla invändningar hänvisas dit och om trådarna växer sig enorma gör inte så mycket. @janbolmeson
Så kan man säkert se det. Det är ändå så att RT har en viss profil och vissa grundläggande idéer. Istället för att ha ett forum som för den oinvigde verkar gå ut på att ”alla strategier, tankar och idéer om sparande i aktier och fonder är potentiellt lika bra” så kunde vissa saker slås fast på ett kortfattat och tydligt sätt. Naturligtvis kan man lägga till länkar och referenser så att allt blir tydligt.
Idag uppfattar jag att många av diskussionerna på forumet går ut på att ”diskutera” samma idéer om och om igen med nya medlemmar som inte tagit till sig grundidéerna. Jag ser ärligt talat inte riktigt värdet av många av dessa diskussioner. Jag tror inte att jag själv kommer att vara kvar här i längden och delta i diskussioner som ständigt biter sig i svansen (så att säga).
Jag håller helt med. Låt mig få återkomma med en tråd och några förslag.
Jag tänker nämligen att det gör att jag själv ibland tappar lusten, men också att många som jag vet är duktiga undviker svara för att man fastnar med ytterligare en diskussion som inte leder någonstans.
Som pepp måste jag ändå säga att jag tror det är här RT gör störst nytta. De “icke-frälsta” som är redo att bränna sina pengar på tveksamma högriskstrategier och ber om råd.
Jag tror du och flera i forumet lyckats få många att tänka till och ändra dylika planer. Övriga har kanske tänkt till och satsat lite mer försiktigt.
Och det finns en anledning att vissa blir sura/irriterade när deras fantastiska rikedomsplaner visat sig vara sämre än de trott. Det sabbar ju hela drömmen. Och det är ju tufft att inse.
Absolut. Men vi har också vissa återkommande diskussioner som aldrig riktigt tar slut t.ex. klassiker som Spiltan Investmentbolag, varför inte bara köpa X (där X är det som gått upp mest de senaste månaderna).
Vi har också diskussioner där domänexperter IRL inte svarar för att “jag har ju redan bemött det argumentet i forumet”.
Beror på vad du vill att forumet ska vara. Det kan vara ett forum med en hel del trådar där samma frågor tas upp, eller inte. Är det inte svårt att diskutera andra saker gällande ekonomi/fondsparande?
Som nybörjare skulle jag uppskatta att det diskuteras inom närtid frågor jag själv har. Inte länkar till dokument från flera år tillbaka.
Central planering vs. fri marknad, så länge det finns folk som svarar snällt på nybörjarfrågor…finns det inget att ändra? Tycker man inte om en till tråd om Spiltan investmentbolag behöver man inte läsa mycket i den?
Så länge du har ett öppet forum kommer det alltid diskutteras åt alla möjliga riktningar. Det är omöjligt styra folk vad och hur de ska svara/tycka i forumet. I så fall måste man stänga av både svar på frågor och chatten och vägleda följare till avsnitt 99 . Då räcker det att bara läsa lite börja här . I den avsnittet har du svar till alla almänna frågor. De som frågar specifikt om hela sitt privat ekonomi får vända sig till oberoende rådgivare som Småspararguiden och betala för det.
Det är väl inget fel med att diskutera Spiltan-fonden. I min värld är det en bra fond. Jag uppfattar att det finns helt andra ”repetitiva” frågor som är mer tröttsamma.
Har läst igenom och en tanke som slog mig var att förenkla så mycket som möjligt. Nybörjare proppas med information som de inte vet någonting om. Det är risken på ett så pass brett forum med mycket kompetens & kunskap.
Det är riskjusterad avkastning, ränta på ränta, småbolag, sverige, globalfond, det är frågor om arv och det är frågor om portföljsammansättning. Det är frågor om hinkar, m.m
vore det inte enklast och ”bäst” att helt enkelt rekommendera: spara långsiktigt varje månad, i en bred global indexfond. Detta borde väl bara den enkla standardlösningen för nybörjare, kan jag tycka.
Om intresset finns att dyka djupare, kommer de orientera sig självmant på forumet för att söka svar kring home bias, ränta på ränta, portföljsammansättningar osv.
Alltså: Globalfond privat och till pension. En bra ryggrad oavsett nybörjare eller rutinerad.
Keep it simple stupid