Vilket problem upplever du att RT löser?

I den separata diskussionen: RikaTillsammans-regler / principer / budord / metoder eller motsvarande | Botemedel mot evig september kom följande mycket kloka kommenterande:

Det är så lätt att trilla i fällan att börja prata metoder och lösningar att man glömmer bort ursprungsproblemet eller ens frågan.

Således, om jag får provprata och bolla med dig som läser:

Vilket problem upplever du att RT löser för andra?

Och

vilket problem har RT hjälpt dig att ta nästa steg inom?

Jag har så klart mina funderingar men vill inte färga svaren, så de är dolda nedan:

Visa mina tankar"

Min upplever är att RT hjälper till att närma sig problem som:

• Känna ett lugnt och trygghet i sin ekonomi och kunna släppa dåligt samvete. Genom att bla svara på frågor såsom:

• Hur ska jag göra med min ekonomi?

• Har jag gjort rätt i mitt sparande?

• Hur gör andra i sin ekonomi, sparande och liv?

• Träffa likasinnade

• Få hjälpa andra och dela med sig av sin kunskap och erfarenhet

• Ta tag i tex pension

• Få inspiration, nya perspektiv och insikter

• att man får konkreta verktyg / principer / koncept att använda i sitt eget liv

Jag tror också att avgränsningen är och att man gillar att:

• det är autentiskt och prestigelöst där vi alla delar med oss av både misstag, erfarenheter och framgångar. Det vill säga att det är inte flashigt, tillrättalagt eller osäkert i att man ska hänga med i det senaste (gäller både mig, Caroline, gäster och oss alla i forumet)

• kombination av domänexpertis, erfarenheter och tyckande

Ett problem där det ofta skär sig är att folk tror att de kommer få hjälp med

• hur får jag bästa avkastningen eller investeringen?

Uppdateras efter hand.

3 gillningar

Det viktigaste RT (främst podden då) gjort för mig är att det har givit mig en karta för att modulera risken i min ekonomi. Tidigare var det antingen ”spara på sparkonto med så hög ränta som möjligt” eller ”gå all-in i enskild aktie”, aldrig något däremellan. Jag förstår risk bättre nu och kan göra välavvägda val. De kanske fortfarande är dumma men då är de åtminstone informerade dumma val.

Sen också att man blir stärkt i att det får ta tid och att det kan vara kul att vara långsiktig.

13 gillningar

RT har för mig varit podden och forumet i första hand. Det andra har jag inte tittat så mycket på.
Viktiga insikter för mig är:

1. Att aktiv förvaltning inte är vettigt att betala för. Av det följer också att ”rikemansprodukten” diskretionär förvaltning är typ värdelös.

2. Att det inte är vettigt att vara engagerad, läsa på och själv välja aktier.

3. Att alla artiklar och nyhetsbrev med ”investeringstips” mest är en form av spam. Kvaliteten har också varierat väldigt. Ibland har någon analytiker rekommenderat tre aktier och alla tre har gått upp betydligt inom ett år. Ibland har istället någon aktie rekommenderats som sedan fallit med 50%. I teorin skulle säkert en egen bedömning kunna bidra men det är ju den som ”investeringstipsen” för de flesta är tänkt att ersätta.

De analyser som ligger till grund för investeringstipsen verkar i normalfallet fokusera mer på historik för aktien och ”välkända fakta” än på makroutveckling. Den modellen har producerat en hel del mindre genomtänkta investeringstips.

1. Att utdelningsaktier inte är extra bra. Dock kan utdelande fonder emellanåt vara en bra produkt.

2. Att det är få aktier som står för huvuddelen av överavkastningen jämfört med index.

3. Att risker systematiskt verkar sopas under mattan av många inom finansbranschen. Potential är något man gärna pratar mycket om. Hur en viss aktie ska kunna bli en vinnare förklaras i detalj. Risk däremot klumpas ihop till någon abstrakt bakgrundsfaktor. Jag jobbar en del med riskmatriser så jag är van vid att titta mer detaljerat på risker.

4. Att preferensaktier inte självklart är någon lågriskprodukt, särskilt inte med stor vikt i portföljen.

5. Att makroutveckling styr börsens humör mycket mer än utvecklingen i enskilda bolag. Ett bolag kan utvecklas fint utan att aktien gör det.

6. Att vissa aktier går upp mycket på kort tid är som regel inte ett tecken på ”en förestående revolution” om man med det menar att de bolagen ska ”uppfylla förväntningarna”, ”växa in i värderingen” eller något liknande. Att sitta still i båten och ”vänta på miraklet” är som regel inte någon bra strategi.

Det där miraklet kan i sig mycket väl vara på riktigt och vara precis så bra som det sägs. Däremot tar det normalt flera år för miraklet att komma på plats. Det är också vissa bolag som kommer att lyckats använda miraklet på smarta sätt och bli vinnare. Att som småsparare försöka identifiera dem och lyckas är inte sannolikt. Index är en betydligt vettigare modell för att fånga upp miraklets potential än att satsa på rätt aktie eller smalare fond.

1 gillning

Min ursprungliga post var en kommentar till diskussionen om hur forumet ska kunna slippa eviga upprepningar av likartade frågor med små variationer (”just min situation är unik”) från nya medlemmar.
Kul att den kan återanvändas i ett lite annat sammanhang.

Jag har svårt att dela upp mina svar efter de två frågorna eftersom jag tycker det finns stort överlapp. Eftersom jag förmodligen är som de flesta så är bra lösningar för mig nog samma som för andra. Med det sagt så kommer här mitt inspel.

Poddavsnitt och flitigt läsande på forumet har fått mig att landa i åsikten att flertalet råd om investeringar kan utgå från personens svar på frågor om syfte, tidshorisont, risktålighet och intresse. Denna insikt har fått mig att själv försöka besvara dem och hjälp mig komma till en plats där jag känner mig bekväm.

FOMO
Genom livet översköljd av framgångshistorier i media och av människor i omgivningen har även jag försökt lyckas ”bättre”. Ofta med nedslående resultat. Jag har inte ”tur i pengar”. RT har fått mig att förstå att genomsnittlig framgång är ”enkel” men att lyckas bättre som så kräver tur, uthållighet, intresse och en arbetsinsats jag inte är i närheten av.

10%
Denna tumregel för sparande har bidragit till min sinnesro. Visst, många sparar mer men jag har landat i att denna nivå långsiktigt kan ge en bra ekonomisk trygghet.

Risktålighet
Coronadippen var en väckarklocka. Jag paniksålde en del men insåg att mitt handlande kom sig av att min risk i investeringarna var högre än min risktålighet. Råd och diskussioner på RT hjälpte mig hitta en lagom nivå som jag därefter inte haft några problem att leva med. (Upp till bevis när nästa snabba krasch dyker upp :wink: )

Ekonomisk trygghet
Ja, inte som det vanligen avses utan snarare ”trygghet med ekonomi”. Andras inspel, kunskap och berättelser har gett mig insikt i vad jag tycker passar mig och att det finns fler som jag (varför det nu inte skulle finnas det)

Att diskutera
Flitigt läsande i forumet har än mer övertygat mig om hur viktigt det är att diskutera utifrån gemensamt definierade begrepp och deras avgränsningar. Ekonomiska termer är, åtminstone för mig som icke-ekonom”, ofta abstrakta och olika debattörers bild av vad de innehåller varierar ofta och bidrar i stor utsträckning till tjatiga och urballade diskussioner.

@janbolmeson och @carolinebolmeson öppna, ärliga och inkluderande sätt att diskutera och berätta om sitt ekonomiska liv och kommentera i forumet är säkert helt avgörande för de ofta fantastiskt bra diskussionerna på forumet. Anonymiteten har två sidor. Visst, en och annan påhittad historia och otrevliga kommentarer blir det såklart men säkert även öppna och ärliga livshistorier som ger en fin inblick i andras liv. Jag har aldrig varit särskilt aktiv på något forum men här sugs jag ofta in i dessa berättelser och diskussioner.

6 gillningar

Att få gemene man bort från aktivt förvaltade fonder. Punkt.

2 gillningar

Jag tycker också att det kan finnas anledning att vända på frågan och fundera över vilka (upplevda) problem som finns på RT.

Jag uppfattar att gruppen som hänger på forumet är ganska homogen. Det behöver inte vara ett avgörande problem alltid men kan lätt göra att vissa synsätt uppfattas som mycket mer allmängiltiga än de egentligen är.

Själva titeln RT ger för en bredare publik lätt bilden av en sorts klubb för personer med betydligt högre inkomster och/eller större förmögenheter än ”vanligt folks”. Jag hade själv den här bilden tidigare. Jag hade stött på RT flera år innan jag ”ramlade in” här mer ordentligt.

Bilden ovan har en positiv sida i form av att man kan ställa ekonomiska frågor ”på en annan nivå” än vad man kan göra i fikarummet på jobbet. Den som har 30 tkr kan nog våga prata med kollegorna. Har man 30 mkr (och är öppen med det) så blir stämningen i fikarummet snabbt lite konstig. Hur kompetenta kollegorna är på att ge råd varierar förstås men alla är inte ”rena puckon”.

De här personerna med höga löner och/eller stora förmögenheter är inte alltid så ödmjuka. Jag tycker att Jan och Carolone har ett bra tilltal i podden när det gäller den här frågan. Om någon som är ”fattig på riktigt” uppfattar det som ”genuint” vet jag inte men ansträngningen att fånga upp ”den vanliga människans perspektiv” uppfattar iallafall jag själv som bra.

Punkten ovan handlar i min värld om att bilden av ”en klubb för särskilt rika” hos vissa verkar framgå tydligt. Utan att veta säkert tror jag att det särskilt skinit igenom hos nya medlemmar på forumet, eller iallafall ”sällananvändare”.

Vi lever i en uppdelad värld där många inte naturligt kommer i kontakt med människor utanför sin egen sociala krets. Jag kommer själv från ett ”finare” område och såg hur människor formades av att växa upp i den miljön. När jag pratade med min pappa nyligen om detta så var hans bild att det skulle ha varit ett privilegium att växa upp i den miljön. Det var något han ville ge till oss barn. Jag uppfattar själv idag att alla miljöer som inte innehåller mångfald lätt blir dysfunktionella. Jag menar nu inte specifikt ”etnisk mångfald” eller ”mångkultur” utan lika väl människor med olika ekonomisk nivå, olika social bakgrund osv.

Kopplat till punkten ovan är ett visst mått av ”von oben-perspektiv” förmodligen svårt att helt undvika. Även om man inte tänker på det själv så blir det lätt så att om man har 50, 70 eller 90 tkr i månadslön och ett stabilt liv i övrigt så är en massa saker självklara. Är man dessutom uppvuxen i en miljö liknande där jag själv växte upp är det sannolikt än mer grundmurat. Man saknar helt enkelt de grundläggande erfarenheter som behövs för att förstå hur fattiga har det.

Att människor utan höga inkomster eller ”tjusiga förhållanden” är med på forumet är viktigt. Det gör att någon sorts ”koppling till normal verklighet” ändå kan behållas. Jag uppfattar ändå att grundläget på RT är lite motsatsen till fikarummet i exemplet ovan. Att redovisa sina 30 mkr är möjligt, särskilt om man är ”sällananvändare” och därför mer anonym. Att redovisa sina 30 tkr är inte lika självklart. Alla andra rör sig på (eller verkar röra sig) på en annan ekonomisk planet.

Det går förstås att hitta exempel som kan antas ”bevisa” att jag har fel. Jag tänker nu på de väldigt unga personer som frågat om ”hur de ska investera första lönen från sommarjobbet” och andra liknande trådar. Jag ser det här mer som tecken på andra saker än att det skulle finnas en mer ”stabil markkontakt” överlag.

Vad som skulle vara lösningen på detta vet jag inte men kanske skulle någon sorts enkät om forumets medlemmar vara ett angreppssätt. Jag tänker då att man skulle ange sin totala nettoinkomst (inkl utdelningar och uppbyggnad av kapital i företag) och totala förmögenhet (inklusive kapital i företag efter avdragen skatt). Företagares ekonomi skulle alltså räknas om för att kunna jämställas med arbetstagares och all typer av inkomster räknas med, inte bara vanlig lön. Kanske kunde boendet och ev. fritidshus räknas i en separat kategori så att det ”investeringsbara” kapitalet blir synligt. Då skulle forumets samlade profil kunna jämföras med det omgivande samhället. Poängen skulle alltså inte vara vad enskilda medlemmar har i lön utan mer den samlade inkomsten och förmögenheten hos alla medlemmar.

Jag tycker att det vore ärligt och juste att kunna skriva att av 500 medlemmar så är medelinkomsten X kr, medianinkomsten Y kr och något om de högsta och lägsta percentilerna. Kanske kunde en sådan enkät vara öppen även över tid?

Poängen med en sådan här redovisning skulle alltså inte vara att ”vetenskapligt” slå fast någon viss bild utan mer visa att ”det finns andra som jag”. De som har jätteinkomster är färre än vad det ibland kan verka som.

2 gillningar

Att kommunicera färsk forskning så vanligt folk förstår.

Ni är grymma på detta. Det gäller främst ekonomi men ni har touchat på miljö nåt avsnitt. Ni tar upp mental hälsa ibland men inte så mycket forskning där.

Själv letar jag efter en RT för hälsa (mental och fysisk) samt miljö, med avsnitt i klass med paradox of skill inom dessa domäner, med källhänvisningar till forskningsartiklar och böcker.

6 gillningar

För min egen del så har allt blivit enklare sedan jag hittade er. Tidigare så har jag varit helt okunnig, sparat, men tyvärr helt litat på rådgivaren på banken. Nu har jag gjort en ordentlig rensning bland fonderna och det känns riktigt bra! Nu fattar jag ju​:sweat_smile::+1:, tack vare er.
Tack @janbolmeson och @carolinebolmeson för en superbra podd. Ni pratar så att vi “vanliga” förstår​:pray::dancer:.

5 gillningar

Hej, har hängt med er ett tag, utan att säga nåt, men nu måste jag bara säga, att jag älskar RT så himla mycket!

Jag har gått från “slösa” till “spara” mycket tack vare RT. Tycker mycket om att det är så autentiskt, från hjärtat, liksom! Att ni pratar om livet, inte bara om pengar, utan om hur viktigt det är att “växa” som människa och lära av sina misstag.

Så tack för allt jobb alla här gör, tillsammans :heart:

PS hur gör jag för att det ska synas att jag är medlem på patreon?

3 gillningar

Var god bit på väg med ekonomin men saknade flera andra pusselbitar/styrning av livet.

RT fick mig att koppla ihop ekonomisk framtid (pension mm) med tankar om hur jag vill leva mitt liv, vad jag vill göra och hur jag därmed kan/bör förändra/ta tag i olika saker.

Började med lite anonym smygläsning i forumet, gå med i forumet, arrangera om vissa stora ekonomiska pusselbitar, livplanskickoff, omriktning av mitt företagande som direkt resultat av det, och har precis nu kunnat ta ett nytt steg och uppfylla en annan (lågbetald) arbetsdröm då jag ser att ekonomin i övrigt är stabilt på spåret.

4 gillningar

Ekonomi ur ett livscykelperspektiv är komplicerat.
Regelverket kring pension, skatter, belåning, arv osv är snåriga.
Här fyller RT en funktion i likhet med småsparguiden genom att ta upp och förklara dessa saker på ett för flertalet begriplig sätt.
Det RT har till skillnad från småsparguiden är den stora kunskapsbank som detta forum utgör.

1 gillning

Att definera problem är svårt. Märks även i denna tråd då majoriteten, inte alla, av svaren är mer lösningar är problem.

Om jag själv skulle göra ett snabbt försök utan att ha lagt någon längre eftertanke:

Hur f-n gör man??

samt

Det är för läskigt / upplevs övermäktigt

Sammanfattningsvis skulle vi kanske kunna definera problemet som:
En brist på kunskap, teoretisk och praktisk, om privatekonomi.

Detta är lite top-of-mind och bör nog utvecklas en hel del för att det vara hjälpsamt. Men det är en början iallafall.

Skriv gärna vad ni inte håller med om.

4 gillningar

För mig löste RT problemet med att komma igång. Jag har ett rätt krävande och ständigt föränderligt jobb och ett barn med funktionsnedsättning vilket gör att jag måste bli expert på rätt mycket och jag orkar bara inte sätta mig in skitmycket i tex aktier. RT gjorde att jag dels kunde strunta i bankens tips och dessutom bara kopiera en portfölj och sätta igång.

13 gillningar

Ett perspektiv på det du nämner är att aktiv förvaltning ofta är förpackad med en massa lull-lull. Det kommer rapporter med kommentarer om ”de senaste smarta affärerna” som invaggar den okunnige kunden i en känsla av trygghet. Ska man välja indexfond behöver man acceptera att välja bort allt lull-lull. Man accepterar att släppa idén om att slå index, vilket index det nu handlar om, och att man inte behöver information om en massa detaljer för att känna sig trygg.

2 gillningar

För min egen del handlar problemet om komigångest, genom RT blev det mycket lättare att starta ett strukturerat och enkelt sparande.

3 gillningar

Funderar mer över risk, min riskbenägenhet som sparare, skuldsättning osv. Det fundamentalistiska indexkramandetpå RT ger mig många bra utgångspunkter till självkritik.

2 gillningar

För andra är svårt, varje individ och situation är ju unik. Men för mig personligen så har jag fått struktur på sparandet.

2 gillningar

Ett tips är att börja följa Jacob Gudiol, han har podd och Instagram om träning och kost med tydligt forskningsfokus.

2 gillningar

Från början minns jag mycket väl. Jag googlade något i stil med

“Borde man spara större summor pengar i aktier?”

Bakgrunden var att ekonomi verkligen inte var något jag hade med mig hemifrån på det sättet. Sparsamhet. javisst! Men när man kom ut från högskolan och det “forsade” in pengar visste jag inte vad jag skulle göra med dem :joy: Jag hade dock fördomen att aktier var “för de rika”, därav sökfrasen.

RT dök som tur var upp högt bland sökresultatet, och resten är historia :slight_smile:

Idag uppskattar jag mest communityt och de mjuka avsnitten. Jag har bottnat tillräckligt i min investeringsfilosofi som sådan och hur jag fungerar som investerare.

Vad man vill ha ut av livet är någonting annat…

Ett ovärderligt enkelt sätt att pedagogiskt förklara varför jag investerar som jag gör, och hur i princip vem som helst kan applicera det i Sverige. För vänner/bekanta och släktingar då.

Istället för att jag drar en oändlig ordsallad om effektiva marknadshypotesen och ränta på ränta :joy:

4 gillningar

För mig är det att träffa likasinnade (har inga ekonomiintresserade i min närhet) och att få genvägar till mer erfarenhet genom att lära/läsa om andras misstag så man inte behöver göra dom själv. :slight_smile:

4 gillningar