Fick det här som privat meddelande av en forumanvändare. Jag försöker leva enligt principen att leta efter guldkornet i all feedback, men ibland är det svårt att se det själv. Kan ni hjälpa mig med vad som ligger i det eller inte?
Ledsen Jan. Men det som en gång var bra är inte så längre. Det enda ni som grundare tänker på är stt tjäna pengar. Ellet hur?
och
Du var duktig från början men kan inte leva på enkla begrepp som indexfonder i all evighet. Och alla dessa tricks ni har för att tjäna pengar… Fult.
och
Ni behöver omstart. Jag tycket ni ska fundera hur bra ni egentligen är numera? Jag tycker ni har blivit oerhört penningfokuserade. Och dåliga numera
och
Kvalieten på forumet är låg. Mycket låg. Så. Lägg ner!
samt
Björn, som varit med länge. Tur att jag inte lyssnade på indexidiotin alltför länge. Och, det behövs ju inget forum för det…
Vad är guldkornet som skulle kunna göra forumet / oss bättre? Jag tycker ju det är en styrka att jag i snart 8 år har hållt fast vid just index-spåret. Att regelbundenheten och konsistensen är bra. Visst gör det att det blir mycket “fluff” i avsnitten och att det kan uppfattas som irrelevant av någon som t.ex. inte gillar personlig utveckling som de senaste avsnitten Rich Dad, Poor Dad-handlar om. Klurigt.
Det jag ser är att det, som i alla sammanhang, är omöjligt att göra alla nöjda och glada och att den som ändå försöker riskerar att tappa bort sig själv och bli olycklig.
Jag vill inte alls utesluta att det finns något slags guldkorn i den feedback som du fått, men inte heller utesluta att det faktiskt inte gör det.
Det som du citerat är inte särskilt konkret och därför svårt att göra något meningsfullt med.
Detta skulle kunna vara novisen som tack vare RT levlat upp och inte “behöver” nybörjarartiklarna längre. Inlärningslurvan planar kanske ut och det är inte lika roligt att “se färgen torka” som det var att upptäcka RT i början.
Bara mina spekulationer. Övrig feedback du listade är inte relevant öht.
Jag ser inga guldkorn i budskapet och tror inte avsikten var att hjälpa dig att växa. Kritiken är otydlig och onyanserad. Tror du får nöja dig med påminnelsen om att man inte kan göra alla nöjda. Borsta av dig och gå vidare.
Jag har tyvärr också svårt att hitta något guldkorn i den ”feedbacken”. Jag tycker kommentaren är allt för oprecist/generellt skriven och dessutom väldigt onyanserad. Kan inte se att man kan göra något konstruktivt baserat på en sådan kommentar.
Jag får lite känslan av att personen i fråga haft en dålig dag, och personen behövde skriva av sig…och tyckte sig ha rätten att ta det gå ut över dig Jan
För att avsluta förhoppningsvis lite mer precist och nyanserat, så tycker jag forumet är helt grymt, bland de bästa på nätet. Grymt jobbat! Podavsnitten/veckoinkäggen är bra, men kan bli lite pratiga ibland (enligt mig). MEN, då är det bara att spola eller skumläsa…funkar skitbra. Om någon inte gillar innehållet så är det ju bara sluta använda det!
Håller inte med om att det går att hitta någon guldkant på allt. Faller inom kategorin “alla kan inte älska allt/alla”. Kanske finns det andra poddar och forum som passar personen bättre, och då kan denne hänga där istället.
Tråkig läsning för er såklart. Tyvärr är den feedbacken motsatsen till konstruktiv. Tror inte den har någonting med RT att göra utan helt med skribenten. Vad missnöjet bottnar i tycker jag inte du ska gräva i, bara konstatera att det handlar om avsändaren (missnöje med sina placeringar i björnmarknad, avundsjuka whatever) och inte om RT, som dock får problemet projicerat på sig.
Saker som jag själv blev less på och som till sist gjorde att jag loggade ut från forumet är, utan inbördes ordning, och utan att sparka på någon (jag kommer därför att använda det breda begrepper “folk”…):
1 “Forskningen säger”
Detta dyker upp i många inlägg antagligen utan att folk som skriver vet vad som menas med detta -vilka forskare som skrivit något, vilka institutioner som finansierat forksningen, vilken tidsperiod forskningen gäller och hur världen då såg ut vad gäller fiskal policy/monetär policy/skuldsättning/skattetryck/matproduktion/industrialiseringsnivå o.s.v.
Självutnämnt guldkorn: kolla upp under vilka förhållanden “forskningen” gäller och utveckla resonemangen med hur världen ser ut nu.
2 Indexfonder och 60/40 är det enda som gäller
Globalindex och 60/40 har fungerat jättebra i 40 år -från 1982 fram till nyss och det har gjort det till stor del av en enkel anledning. Den anledningen behöver inte gälla för tid och evighet och det skulle antagligen betjäna de flesta att lyfta blicken från nutiden (1982-nu) och betrakta det som hände de 100 åren innan 1982 och ta sig en funderare på var vi är nu. Historien upprepar sig kanse inte exakt men den rimmar antagligen.
Självutnämnt guldkorn: Varför har globalindex och 60/40 funkat så bra från 1982 till nyss?
3 Halvdryga kommentarer och viss trångsynthet
Jag har sett för många medlemmar få halvdryga kommentarer från andra medlemmar. Kommentarer i stil med “vaddå tror du att du är bättre än en fondförvaltare??” (inte särskilt drygt i.o.f.s.) och drygare än så när frågan handlat om något helt annat som vilken börsmäklare som är bra, hur man handlar med derivatinstrument och liknande. Jag upplevde därför forumet, på sina håll, som ganska trångsynt och lite som av en slags religiös samlingsplats för likatroende.
Kanske är det något i stil med detta som ligger bakom den något trubbigt formulerade feedbacken?
Nåja, det jag själv tycker är bra med forumet och som gör att jag återvänder nån gång ibland är att det finns mycket kunskap om skatteregler, försäkringar, lån och husägande samt några intressanta gäster. Och på det hela taget tycker jag att ni som drivande gör bra i att lyfta upp sparande/hushållning som en viktig del i en sund privat- och statsekonomi -något som en majoritet av befolkning och politiker verkar lägga allt mindre vikt vid.
För att feedback ska vara bra krävs det att den innehåller konkreta hänvisningar till sånt som skribenten anser bör förbättras, och gärna också konkreta förbättringsförslag. Det här meddelandet innehåller ingetdera, och säger nog mer om skribenten än om dig. Så den personen får återkomma när denne kan artikulera sina åsikter bättre, för nu finns inget av substans i meddelandet att arbeta med.
Detta är sannolikt skrivet av en person som varit nöjd och belåten med sin personliga avkastning tack vare forumets extrema fokus på indexfonder och LYSA under den långa uppgången men hen kovänder efter att börserna vänt ner och fonderna tappat stort i värde och lägger nu ansvaret för sina förluster på forumet.
Om det finns några guldkorn så är det:
Att forumet faktiskt har fokuserat extremt hårt på just indexfonder och dess förträfflighet utan att se riskerna, vilket jag själv anser. Forumet har exempelvis helt “glömt” att lära sina läsare hur valutamarknaden, obligationsmarknaden och råvarumarknaden fungerar och jag ser nästan aldrig något om diversifiering. Ibland har det känts som att forumledningen ger det kontinuerliga budskapet att det endast är indexfonder och LYSA som gäller, för alla, i evighet.
Nu när botten har fallit ur indexlådan så skrivs det faktiskt betydligt mindre om indexfonder och läsarna har själva styrt in fokuseringen mot bomarknaden, räntor, inflation och annat som oroar eller intresserar dem. Detta är möjligen guldkorn nummer två, att låta läsarna styra fokuseringen och forumledningen endast stöttar och vägleder, vilket troligen skulle ge ett inkomstbortfall. Forumledningen ska vara den stöttande länken och inte pusha in läsarna i den fålla som är mest lukrativ för ledningen.
Det finns många läsare som vill lära sig mer om mer samtidigt som det finns läsare med stora kunskaper och lång erfarenhet inom olika områden och som gärna delar med sig. Forumledningen borde försöka finna vägar att utnyttja dessa möjligheter bättre. Just nu sitter många läsare med famnen full av indexfonder och inte vet var de ska ta vägen eftersom de inte vet något annat och dessutom förstod de inte att skydda sin portfölj genom exempelvis diversifiering. En del har stoppat sina månadsköp, andra inte och nu vill de veta vad de ska göra näst samtidigt som de undrar vem som ska vägleda dem. Det är nu som ledningen behövs som mest.
@Dunderklumpen - tack för din superrelevanta feedback. Jag håller med dig i dina tre punkter och det är något som jag och moderatorteamet kämpar med på daglig basis.
Tack @Aktiegubben - lite som @dunderklumpen skriver ovan så upplever jag det som klurigt. Jag kör majoriteten i indexfonder - och handen på hjärtat har det ju varit en bättre lösning i år än för både Stockholmsindex och förmodligen majoriteten av spararna. Vi får se när Avanzas genomsnittsiffror kommer i slutet av året.
Men jag tycker det är klurigt för att jämförelserna kommer från väldigt olika förutsättningar, personliga preferenser och mål med sparandet som sällan syns. Jag kan ju säga att jag efter det här året är ÄN mer övertygad om att indexfonder är vägen framåt och håller på och avvecklar alla mina andra positioner. Jag vet att du @nhb, @Pellepennan och några till inte håller med.
Jag upplever också att ni har fått skriva ganska fritt i många trådar - trots att jag egentligen inte alls håller med er i era tankar. Det kanske vore roligt med någonslags modererad debatt där vi tre nästan hade fått byta ståndpunkter. Ni hade fått argumentera för indexfonder och jag för aktiv förvaltning…
Edit: lägger det som en egen tråd då jag tyckte det var en kul idé:
Jag gissar på att jag ses som en del av “fourmledningen”?
Jag vill då bara berätta, så det inte finns några missförstånd kring detta.
Vi som är moderatorer är en väldig blandning och personer med olika utbildning, ålder och erfarenheter. Vi jobbar alla ideellt med modererandet och har nödvändigtvis inte större kunskap om ekonomi än andra forummedlemmar. Själv har jag ingen sådan utbildning, mer än eget intresse.
Jag har aldrig sett det som mitt “ansvar” att lära någon något här.
Blir ändå lite förvånad över att du aldrig ser något om diversifiering. Du menar väl antagligen mellan olika tillgångsslag, men bara att välja Lysa,Opti eller en portfölj av globala indexfonder är en stor diversifiering kan jag tycka. Sen tycker jag nästan alltid det pratas om att ha en buffert och frågan om tidshorisont brukar också alltid dyka upp.
Man skulle kunna prata mer om guld, silver och andra råvaror, men med en ny medlem så tycker jag man ska fokusera på att hålla det enkelt.
Hen kanske precis börjat förstå vad en fond är och är beredd att börja investera. Att då börja prata om ETFer, råvaror osv kan snarare göra att allt rinner ut i sanden i stället.
Det har tidigare påpekats att RT och forumet över tid fått ett ökat fokus på frågor som främst är relevanta för personer med väldigt höga inkomster. Som jag läser ”feedbacken” är det vad som ligger i botten, även om det inte uttrycks så tydligt.
Att ”förnya sig” handlar kanske om att försöka hitta sätt att hålla fast vid en inriktning som fokuserar på ”småsparare” snarare än ”den rikaste procenten i samhället”. Det vore nog inte fel att försöka tänka så även om det nog inte alltid är så lätt i praktiken.