Provprat: omvänd debatt aktiv vs passiv i live format?

En idé som slog mig i en annan tråd:

Vad säger ni? Någon som är sugen att ställa upp om vi kör det i ett zoom-mötes-format? @Caspian eller @tankespjarn skulle ni kunna moderera en sådan debatt?

Jag tänker att just det omvända vore roligt / mest intressant eftersom man då behöver sätta sig in i “motståndarens” perspektiv, istället för att köra sitt eget race som det så ofta blir i forumet… Naturligtvis skulle vi kunna vända roller också mitt i att argumentera för sin egen sak.

Ping @nhb, @Pellepennan, @Aktiegubben, @Dunderklumpen m.fl.

2 gillningar

Jag ser det som ytterligare ett problem att argumentera för och emot olika typer av investeringar och försöka övertyga andra om vad som är rätt och fel. Baserat på fakta måste läsaren själv utvecklas till att kunna bestämma vad som passar hen bäst. Grunden borde vara att utbyta fakta, kunskap och erfarenhet på ett effektivt sätt.

Vad jag saknar mest är ett dynamiskt forumbibliotek, ungefär som Wikipedia men baserat på forumdeltagarnas egen kunskap och erfarenhet där vi kan läsa om hur olika typer av investeringar och annat relevant verkligen fungerar. På så vis kan vi alla lära oss mycket mer om olika marknader och investeringar samt aktivt följa utvecklingen och dynamiken i lagförändringar, nya produkter, system, metoder och beteende samt hur och var vi kan investera om vi så önskar. Vi kan också enkelt ta del av konkret erfarenhet (bra och dålig) från andra läsare utan att behöva bläddra igenom hundratals personliga åsikter och kommentarer. Rubrikerna ska följa ett visst mönster och godkännas av ledningen för att det inte ska bli ett bibliotek fullt av icke-relevant innehåll typ “Var köper man billigast vinterdäck i Arjeplog”. Vad tycker ni om förslaget, är jag på fel spår?

Håller med här faktiskt. Och jag är på intet sätt emot indexfonder, jag trodde att detta har framkommit av allt det jag skrivit. Jag försöker nyansera och inte göra frågor till binära, för eller emot. Indexfonder passar bra för många men sen är det några som väljer att investera helt eller delvis på annat sätt. Den debatten kommer väl att fortsätta i all framtid så då får man väl acceptera att den finns.

Zoom är inte riktigt mitt forum i sammanhanget och jag vill behålla möjligheten att vara anonym.

Tänker att debatten borde kunna föras i en helt vanlig forumtråd. Tidigare spårade sådana trådar ofta ur men en stor del av den kritiska massan av personer som gjorde att den typen av trådar spårade ur, ledde till anmälningar och nedstängning, finns inte längre kvar på forumet. Det är i alla fall som jag uppfattat läget. Alltså borde frågan kunna tas i en helt vanlig tråd.

Tror faktiskt inte att det ger så mycket med just omvänd debatt för min del, jag är ju inte emot indexfonder överhuvudtaget. Det är som att ha en debatt om för eller mot lakritsglass, Låt folk ha olika preferenser, alla behöver inte göra samma val. Om syftet är att förstå varandra bättre går väl det också ordna i en vanlig tråd. Det är ju bara att ställa frågor och få svar.

Från den andra tråden där du skrev:

Jag upplever också att ni har fått skriva ganska fritt i många trådar - trots att jag egentligen inte alls håller med er i era tankar.

Det är alltså det som är problemet, att vi får skriva ganska fritt men att det vi skrivit inte gillas? Frågan är då kanske varför? Är vi kanske tillbaka till det där om att “lura nybörjare” att göra något farligt?

Sen undrar jag förstås även vilka tankar du inte håller med om. Dessa vore intressant att diskutera. Och reda ut varför vi måste göra det till en fråga om att hålla med. Varför vi helt enkelt inte kan acceptera att vi har olika ingångar och erfarenheter och att det fungerar att olika personer investerar på olika sätt och att man därmed inte utgör ett hot mot varandra som jag lite uppfattar att problemet kanske är i detta forum. Har aldrig förstått varför ärligt talat.

När jag började skriva i forumet möttes jag av lite av en “vägg” av personer som reagerade extremt kraftigt om man skrev om något annat än indexfonder, momentum i synnerhet. Då handlade argumentationen väldigt mycket om att risken att lura nybörjare, (överdrivet) stenhårt fokus på forskningstöd etc. Men i själva verket var det bara en liten grupp som drev denna “vägg” och jag upplever att den inte längre finns kvar eller är kraftigt försvagad. Vet inte om du ser detta som en nackdel eller en fördel. För forumklimatet borde det vara en fördel. Om forumet var tänkt som en “klubb” där alla ska tänka lika är det väl en nackdel.

Ovanpå det propageras det ju ymnigt för förvalsalternativet Såfa på PPM. Det är en aktivt förvaltad aktiefond med mycket hög risk. Så även “majoriteten” här är ju uppenbarligen inte 100% emot aktiva fonder. Jag vill gärna att man nyanserar debatten istället för att polarisera.

2 gillningar

Jag är på! :joy::joy::joy: Behöver däremot göra lite research först så jag har källor att hänvisa till.

Jag håller också med föregående talare att en “debatt” känns fel. En debatt är något man vinner och jag tror att många (inklusive mig) saknar en djupare -diskussion- om andra tillgångsslag och bredare diversifiering.

Rikatillsammans har gett mig väldigt mycket matnyttigt, men personligen har jag investerat betydligt bredare, jag har i princip skjutit hej vilt bland olika tillgångsslag (råvaror, hedgefonder, välidgt många olika typer av räntepapper, reits, guld och självklart aktieindex). Detta har verkligen varit min räddning detta år, men jag saknar mycket av den kunskapen, utan har gått mer på känsla. Dessutom kan jag hålla med om att det finns lite för mycket religion på forumet kring vad som är rätt och fel, så ibland kan jag uppleva att vissa intressanta diskussioner dör.

Jag skulle jättegärna se ett avsnitt om detta istället. Där ni bjuder in någon som diskuterar mer kring olika tillgångsslag eller strategier. Hur ska man tänka om de närmsta 15 åren blir en repris på Japans börs fast globalt? Hur tänker man bredare kring diversifiering? BlackLitterman osv.

Tack för ett utmärkt forum för övrigt!

1 gillning

Bra sagt. Mer diskussioner där man försöker förstå varandra istället för att polarisera. Mitt synsätt är att det inte finns något rätt eller fel, människor gör bara olika val. Man är olika bra på olika saker, kan lägga olika mycket tid, ta olika risk etc.

1 gillning

Zoom är inte riktigt min grej.

Instämmer med föregående talare. Jag tror inte på en debatt där man ska försöka övertyga andra om vad som är rätt och fel.
Två programmerare ska lösa ett problem. En väljer ett verktyg. En annan väljer ett annat verktyg. Båda löser problemet. Det är så jag ser på det mesta i livet.
De flesta på forumet har en ide om en mängd pengar de vill samla ihop under en viss tid. Vägen dit kan se ut lite hur som helst och man testar sig fram och lär känna sig själv och upptäcker vad som funkar för en själv. För vissa, antagligen de flesta, är det att spara i globala indexfonder och att satsa på lönehöjning i stället. För andra som kanske av olika anledningar inte kan få nån större löneförhöjning kan det löna sig bättre att aktivt förvalta sitt eget kapital.

Jag tycker forummedlemmarna delar med sig av alla möjliga bra life hacks. Det är just angående investeringar och trejding utanför globalindexvärlden och 60/40 som det är skralt. Det är OK så men det är inte OK (för mej) om budskapet börjar närma sig att det inte finns något utanför globalindexvärlden och 60/40.

Håller med Aktigubben att det vore kul med ett dynamiskt biblioteket (med fokus på Sverige) där man kunde läsa om olika ideer och olika sätt att uttrycka det i marknaden. Jag har ett utspritt sånt bibliotek på Twitter och via två betaltjänster. Sverige dyker upp då och då men skulle jag hitta ett som täcker Sverige mer så skulle det vara intressant att plocka in delar av det.

Till sist tänker jag att var och en och ett forum tvecklas åt olika hål i olika tider så det är inte orimligt att man loggar ut och hänger någon annanstans en tid för att sedan ev. återvända när intressena konvergerar igen.

(Jag är inte alls emot indexfonder. Det finns flera världskända investerare som gör bra avkastning genom makroanalys och som har koll på vilka index-ETF:er som speglar de trender de vill uttrycka.)

1 gillning