"Var ska jag investera mina pengar / Jag har X kronor och ska investera - vad ska jag göra?"-trådar på forumet

Här är en fråga till oss i forumet. Från tid till annan dyker det upp trådar som denna:

Som är en variant på en tråd:

• Hur ska jag investera mina pengar?
  • Jag har X kronor vad ska jag göra?

När jag läser vissa svar så blir jag mörkrädd - oftast främst svar på direktinvesteringar i aktier som jag inte skulle ta i själv med tång. Mitt eget svar på dessa är ju att referera till våra kom-igång-avsnitt en fondrobot som LYSA eller globala indexfonder.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till trådarna som ovan - för på sätt och vis, särskilt om det är nybörjare - så är jag sugen på att bara radera alla svaren, men det kanske inte är bäst lösning. Funderar på om man kanske bara ska referera till kom-igång-guiderna och stänga tråden och vill man diskutera enskilda aktier, då får man vara mer specifik i sin fråga.

Vad tänker du?

27 gillningar

Jag tycker att din idé att stänga och hänvisa till RT:s basfilosofi är bra och rimlig.

11 gillningar

Slå ihop alla till en, där man sedan med en dåres envishet postar en standardfras om vad som är ”normalrådet”.

Ja, jag blir också mörkrädd ibland. Jag brukar försöka smita in först och posta kom-igång-länken eller länkar till relevanta avsnitt, men det är ju inte alltid det går.

Jag tror:

• Kom-igång-sidan är inte synlig för folk som kommer in direkt i forumet och postar, kanske borde det ligga en länk i ”skriv nytt inlägg”-formuläret med uppmaning att läsa den först. Kanske en länk till sök-avsnitt-funktionen eller annan allmän information.

• Går det att göra en forum-bot som svarar på inlägg och baserat på keywords länkar in relevanta avsnitt?

• Jag gissar att de som frågat i de flesta fall lagt en hel del tid på att göra sitt inlägg, och framförallt om det är deras första inlägg känns det nog väldigt snopet och ovälkomnande att bara stänga tråden. Nog inte rätt sätt att få folk att skriva mer i forumet.

• Kanske behövs moderator-regel om att inte ge ”avancerade”/felaktiga råd speciellt till nybörjare. Att vi alla har ett särskilt ansvar när vi pratar med nybörjare som ber om råd. Dvs skillnad på diskussionstråd och ”rådgivningstråd”. Alternativt tillåt inte rådgivning?

11 gillningar

Jag tycker det är bra att nybörjare kan ställa sina frågor på forumet :slight_smile: men håller med om att vissa svar gör att man verkligen funderar på hur folk tänker att en nybörjare som inte ens vet vad ett isk är ska helt plötsligt betta på enskilda aktier. Det är som gjort för att misslyckas. Jag tror många erfarna sparare underskattar hur mycket känslorna styr investeringar för en nybörjare.

Att länka och hänvisa till kom igång guiden och avsnittet om investera en stor klumpsumma är nog ett väldigt bra alternativ och sedan stänga tråden. Men kommer ju krävas mer administration från er moderatorer.

4 gillningar

Jag tycker också att stänga tråden och hänvisa till kom-igång-guiderna verkar vettigt :+1:

7 gillningar

Jag kämpar så mycket det går med global indexfonden i alla trådar men tydligen är det ändå så mycket spam som går igenom :partying_face::joy:.

23 gillningar

Du gör ett bra jobb. Nu förväntar jag mig även lektioner i hur man ombalanserar, etc.

1 gillning

Själv gör jag allt för att slippa ombalansera. Global indexfond 100% på börsen långsiktigt. Sparkonto kortsiktigt. Annars om man vill ha något annat då får man bli nöjd med Lysa,Avanza Auto eller Nordnet One :+1::person_tipping_hand: . Svårare än så är det inte :+1:

1 gillning

Sök på avsnitt som heter "ombalansering 2019, 2020, 2021 och så vidare så har de avsnitt som handlar om just det. :slight_smile:

2 gillningar

De få gånger jag gett råd så brukar jag ge rådet att lyssna på podden en tid, gärna läsa ett par böcker i ämnet och verkligen tänka igenom vad man vill använda pengarna till och när.

I vintras var jag en extrem nybörjare och lite ängslig kring all vad heter ekonomi och det var först efter cirka 5-6 månader av lyssnande, läsande och hängande i forumet som jag landade i vad som kändes rimligt för mig.

Så ett råd är att känna in vem man är och vilken risknivå som passar ens personlighet, så det går att fortsätta med resten av sitt liv.

Det känns som många nya vill ha alla svaren på en gång och en del svarar från vad som passar deras mål, personlighet och tidshorisont bäst. Men då vi alla är olika så kan en strategi vara katastrofal för en person och fantastisk för en annan. Så att just vägleda in i rätt risknivå från första början är viktigast om man frågar mig.

Så ett standardsvar kan vara bra, med tanke på att vissa svar gör mig lite mörkrädd. :see_no_evil:

Edit:
Tycker inte trådarna ska stängas ner, men att hänvisa till en allmän tråd vore bra. Speciellt för nya på forumet. Att informera om forumets sökfunktion är kanske också något som kan hamna i den allmänna tråden. :sunny:

Som det är nu kommer i princip samma fråga upp väldigt ofta, men med lite olika rubriker.

3 gillningar

Håller med i stort, men om jag som ny skulle få detta som mottagande skulle jag bli osäker på forumet och kanske vandra vidare.
Jag skulle vilja se två länkar innan tråden stängs:
-Kom-igång-guide länk
-Länk till en aktiv tråd där jag kan fortsätta ställa frågor kring ämnet och få till en diskussion.

7 gillningar

Kanske du kan skriva ett blogginlägg som tar upp riskfyllda direktinvesteringar, hur man ska förhålla sig till anonyma tips och råd, speciellt på nätet etc.

Sedan kan du kanske tagga dessa svar, orangemarkera på något sätt att man bör vara försiktig och läsa din artikel om direktinvesteringar innan man gör något.

Jag förstår din utgångspunkt och även om jag själv investerar i mycket annat än globala indexfonder, så är jag noga med att säga att basen bör finnas i detta.

Jag förstår din vilja att radera svar som är extremt riskfulla, men för ett forum som ska uppmuntra diskussioner och åsikter är detta en dålig idé. Då är risken att det är precis som att du skulle säga. Ni gör på mitt sätt, jag vet bäst. Jag vet att du INTE menar så naturligtvis. Jag som är ny skulle bli väldigt stött om någon raderade mina åsikter, för att de inte stämmer överens med andras iallafall, även fast Jan antagligen skulle få bättre avkastning till mindre risk än mig som valt en annan strategi :slightly_smiling_face:

Det är bättre att bemöta inlägget. Du har inflytande genom kunskap och många litar därför på dig och lyssnar på dig :+1:t2:

3 gillningar

I inlägget du länkar till tipsar man ju nästan uteslutande om indexfonder. Kan man inte tåla lite mer variation i forumet tycker jag man ska stänga forumet och länka om till lysa direkt.

3 gillningar

Haha när jag såg tråden tänkte jag direkt. Var är Jacke när man behöver honom :joy:

1 gillning

Kanske att de som postar första gången skulle tvingas läsa grundläggande rekommendationer och sen svara på några frågor om dessa saker innan de kan posta frågan, om det är tekniskt möjligt.
Annars att de skulle få ett automatiskt svar med dessa grundläggande rekommendationer. Nånting sånt så de nästan tvingas läsa detta.

2 gillningar

Kom att tänka på facebookgruppen “svampklapp” med väldigt många medlemmar och väldigt duktiga och svampkunniga admins. Där kan man skriva och fråga om vilken svamp man hittat.

Det är fritt för alla i gruppen att svara utom vid misstänkta förgiftningsfall. Då lägger admin snabbt in ett svar om att endast admins får svara vilket följs mycket väl och föräldern eller hundägaren kan snabbt få ett bra och säkert svar på om de bör uppsöka sjukvård.

Dessa inlägg kring investeringar kan ju ha rätt olika karaktär, där frågan ibland gäller hur man bör investera under specifika omständigheter. Medan andra rör mer generella nybörjarfrågor.

Tänker att det borde gå att definiera vilka inlägg som skulle vara “förgiftningsfall” - typ nybörjare med generella frågor. Dessa skulle kanske låsas med ett standardsvar, eller svar anpassat av just admin?

1 gillning

”Ni ska göra som jag säger, inte som jag gör!” :kissing_heart:

1 gillning

Det finns en viss användare som tycks ha som rutin att tipsa nybörjare till aktier.

Kan vi inte bara anmäla de inläggen när vi ser dem?

Användaren i fråga har en egen tråd vad jag vet.

Antar att de allra flesta ser det som en dålig idé att tipsa nybörjare om aktier.

Först som ser anmäler och hänvisar till grunderna. Vi hjälps åt tänker jag.

Att stänga tråden känns inte bra. Blir konstigt om man kommer in som ny. Bättre vi tjatar på…

1 gillning