300.000 kr att investera, var?

Jag har 300.000 kr för mycket på ett bankkonto med 1% ränta. Detta går ju inte för sig i dessa inflationstider så var bör jag investera dem? Investeringshorisonten är väl cirka 10 år.

För att få bästa riskspridning borde jag investera dem i globala indexfonder men nu när den svenska kronan är så historiskt svag känns det inte helt självklart då stor del av de fonderna ligger i andra valutor, framför allt dollar. Kanske lägga slantarna i en svensk indexfond en period och skulle kronan stärkas byta till globalfonder då.

Era åsikter, tips, råd och förslag välkomnas!

1 gillning

Tråkigaste svaret: Lysa eller något motsvarande i indexfonder.

Sedan finns det ju alltid lite mer vardagliga saker att lägga en del av pengarna på ex om du har bostadsrätt/hus så kan du måla om eller fixa saker som ökar värdet, win-win ofta då det också gör vardagen trevligare :slight_smile:

Själv har jag en del av mina pengar på Kameo för att sänka risken. Har funkat bra hittills och har inte haft några problem. Dock är det ju lite nya tiden nu så vi får väl se hur det går när räntan går upp.

PS. var i en lite snarlik sits som dig med “för mycket pengar över” och vad jag har gjort är: petat in extra pengar i min indexfonder + lysa (har båda), köpte ihop en utdelningsportfölj med svenska aktier (för det är kul), satte in mer pengar på Kameo och ska köpa en ny spis samt började måla om hallen samt ny spis (den gamla börjar ge upp).

DS. har också tänkt på kronans värde osv men landade i att jag hellre risksprider och på sikt så tänker jag att det är bättre än att spekulera i hur det blir med kronan.

1 gillning

Jag rekommenderar global index fonder (0.08% avgift):

eller du kan gå me Lysa. Dem har automatiskportfolio med låga avgifter 0.32%

1 gillning

Jag tycker nog inte man ska försöka tajma valutakurser. Lätt att missa eller göra fel.

Några förslag på investering för 10 år.

• Lysa 100% aktier första året.
  • Opti 9
  • Global indexfond
  • Globala barnportföljen
  • Basportföljen (70% global, 10% Sverige, 10% tillväxt, 10% småbolag)

Glöm inte sänka risken ju mer du närmar dig uttag. Tänk 10% aktier per år i sparhorisont sålänge horisonten är över 2 år. Sista 2 åren kör du sparkonto.

4 gillningar

100% LF Global Indexnära funkar väl alltid. :+1::sunny:

Men visst är det så att svenska fonder har gått ner mer än globala den senaste tiden, pga valuta. Hur det blir framåt vet vi inte. :thinking:

Om du ändå vill chansa lite så kan du ju välja ex.vis 50% PLUS Allabolag Sverige Index och 50% LF Global Indexnära. Det hade nog jag gjort om jag haft 300 000 kr att investera nu. :+1::sunny::grin:

Annars hade jag valt 80-100% globalt och 0-20% Sverige. :+1::sunny::sunflower:

Men det är såklart ingen rekommendation, utan välj det som känns bäst för dig! Lycka till! :hugs::smiling_face_with_three_hearts:🫣:hugs:

1 gillning

Lysa sänker sin avgift vid bl.a 200k :pray:t2:

Onödigt slösa bort dina fina slantar på dyra avgifter i fonder. Köp aktier direkt istället. Sektorsvis borde du kika på olja & gas :fuelpump:: livs :canned_food:; telekom :iphone:; och fastigheter :department_store:. Nedan har du 3 favoriter från blandade länder :united_nations: , tanka fett! :muscle:t2:

Olja :fuelpump:: BP :uk:; Shell :netherlands:; Occidental Petroluem :us:

Gas :fuelpump:: Kinder Morgan :us:; Aker BP :norway:; E-On SE :de:

Livs :canned_food:: Europris :norway:; Kesko :finland:; Orkla :norway:

Telekom :iphone:: Verizon :us:; Ericsson :sweden:; Vodaphone :us:

Fastigheter :department_store:: SBB :sweden:; Balder :sweden:; Cibus Nordic :sweden:

Lycka till :crossed_fingers:

3 gillningar

Menar du på allvar att ca 600 kronor i avgift gör det värt att välja dina aktietips istället?

12 gillningar

De flesta fonder styrs av tjänstemän som har svårt slå index. De köper oftast index (SP 500; OMX 30). Jag hade +90 % förra året inkl derivathandel. Om du hittar en fond som slår det så kör på den. :+1:

Köp billiga indexfonder. För guds skull ignorera alla förslag om fondrobotar eller aktiv förvaltning.

1 gillning

Jag tror på solel. Har precis köpt in mig i en solcellspark. Det kan bli en klok investering.

Tyvärr bor jag i hyresrätt annars hade det varit självklart med investering i huset/bostadsrätten. Jag kollade på Kameo men ingen insättningsgaranti eller tillsyn av svenska finansinspektionen gör att det går bort.

1 gillning

Trevligt låg avgift på Avanza Global, det gillar jag.

1 gillning

Nej, man bör väl inte försöka tajma valuta men jag tänker att den svenska börsen följer ju ganska väl den amerikanska som i sin tur står för cirka hälften av en globalfonds värde. Skall väl nämna att 300 kkr är inte allt, jag har redan cirka 1,7 mkr i stort sett fördelat som Basportföljen samt 0,8 mkr i guldfonder och Bullion Vault.

LF Global Indexnära har jag redan 700 kkr i, men inte 100%. Tittar lite på Avanza Global, gillar låga avgifter och så har den bättre spridning med 1500 bolag.

1 gillning

Det visste jag inte, får kolla. Tack för infon.

1 gillning

Enskilda aktier höll jag på med på 80-talet men märkte att jag inte klarade av en nedgång utan “freakade ut”. Bestämde mig då för passiv hållning och sålde även av en aktiv fond (1,5%! i avgift) och valde indexfonder.

Jo det är det jag gjort.

Lycka till, men det låter väldigt nischat med ett enskilt bolag för mig, det kan också bli att de går i konkurs.

Jag är väl främst ute efter att bevara köpkraften i bankmedlen när inflationen överstiger räntan. De har ju ingen uppsida vilket en aktiefond har även om den går ner med jämna mellanrum. Lättare att leva med på det sättet.