Hej på er!
Gav mig in i fondträsket för ett tag sen. Har haft bra utveckling som dem flesta haft under den här perioden. Men frågan är om jag kanske skulle fördela på ett annat sätt.
780k jämt fördelat på följande;
-IKC fastighetsfond A
-Spiltan Aktiefond investmentbolag
-Handelsbanken global index crit (A1 sek)
Jag försöker applicera “Five whys” som en del av Toyota/Lean för att få en aning om vilka tankar som ligger bakom läget nu.
En vanlig grej är annars ankring när man kommer med andra förslag. Ankring är ett klassiskt misstag.
Min portfölj ser inte ut så som din. De borde antagligen inte heller vara likadana. Spontant känner jag inte att den portföljen som du har nu är en lämplig portfölj för speciellt många personer, men du kanske är en av dessa få?
Den generella rekommendationen är brukar vara att applicera en ganska strikt marknadsviktad strategi med liten faktorexponering om den kan bli billig nog. Det sistnämnda yttrar sig i form av en specifik småbolagsfond i bl.a. “globala barnportföljen”.
Väldigt enkelt. Det går inte att ha en åsikt om något som är välgrundad utan att veta varför något ser ut på ett visst sätt.
Jag har ingen chans att forma en välgrundad åsikt om din portfölj om jag inte förstår varför den ser ut som den gör. Du kanske vet saker som jag inte vet och du vet garanterat mycket mer om din individuella situation än jag gör.
När @Nightowl skriver ”ganska strikt marknadsviktad strategi” menas att enligt den portföljteori som förespråkas på Rika Tillsammans ska varje innehav i portföljen vara ungefär lika stort som det är i världsekonomin. Sverige utgör knappt 1 % av världsekonomin men du har valt att ha nästan 70 % i stället för 1 % i din portfölj, så det kräver en motivering. Många väljer att ha lite extra ”home bias” mot Sverige, men det brukar då röra sig om några enstaka tiotal procent.
Utan att veta motiveringen till dina val tänker jag spontant att du har väldigt mycket Sverige i din portfölj samt att det är lite märkligt att det råkar ”slumpa sig så” att de fonder du valt är sådana som gått bra de senaste 10 åren.
Jag hjälper dig jättegärna (helt gratis) men jag behöver veta mer om din situation och dina tidigare tankar för att kunna göra det. Annars är det en stor risk att jag stjälper mer än hjälper.
Kan du tänka dig att svara på lite frågor om hur du har tänkt och varför du har den portfölj du har nu?
Eller frågor om din situation och dina mål framöver?