Tja, så här resonerade vi I banken, när det gällde företag. Har man tillgångar och kassaflöde I SEK, så lånar man I SEK. Har man tillgångar och kassaflöde I exempelvis USD så lånar man i USD. En övervikt för en privatperson I SEK känns inte fel, eftersom kassaflödet är i Sverige.
En annan tanke. Har du ett villalån I SEK, kanske det är en fördel att ha tillgångarna I detta valuaslag också.
Helt rätt Ju förr du inser att du inte kan förutse vilka fonder som kommer gå bra, eller tajma börsens svängningar desto bättre.
Bättre odds att köpa alla aktier i hela världen till låg avgift (global indexfond), om du inte vill förlita dig på tur. Tror det är det alla försöker få dig att inse genom att ställa kluriga frågor.
Okej, rent spontant skulle jag inte övervikta fastigheter alls. Jag hade också skickat ut Spiltanfonden till största del. Investmentbolagen har historiskt låga rabatter idag och en hel del handlas med premier. Det antyder att de är dåliga investeringar just nu.
Sett till tidshorisonten hade jag inte satsat på så hög aktieandel som 100% aktier utan diversifierat med andra tillgångar såsom räntor, guld, råvaror eller liknande. Man brukar prata om en tumregel på 10% aktieandel per år man har i horisont.
Lysa 80/20 kan vara ett väldigt enkelt alternativ. Eller kanske 70/30 eller 90/10 (aktier/räntor).
Alternativt en egen portfölj på Avanza/Nordnet hade i alla fall i aktiedelen sett ut som globala barnportföljen. D.v.s. en majoritet i den billigaste globalfonden. Genom att ha en separat tillväxtmarknadsfond kan man få ner avgiften lite. Alltså istället för SPP:s globala indexfond med tillväxtmarknader så väljer man Lf global indexnära och 10% Avanza emerging markets.
Med risk för att tråden drar i väg är det faktiskt delvis så jag själv investerar. Jag lånar USD på Degiro för att investera i min amerikanska aktieportfölj.
Men jag är inte helt perfekt eftersom jag även lånar EUR för att investera i icke valutasäkrade ETF:er som visserligen handlas i EUR, men där det underliggande innehavet ibland främst är exponerat mot USD.
Det behöver inte vara fel att ha närmare 70 % exponering mot SEK i sin portfölj, men jag anser i så fall att man ska vara medveten om varför man har det. En liten varningssignal är att det verkar vara ganska ovanligt med så stor exponering mot Sverige här på Rika Tillsammans.
Vet du varför jag rekommenderar majoriteten i en global indexfond?
Är du med på varför högt pris på något innebär låg framtida avkastning (argumentet mot investmentbolagen jag använde)? Därmed inte sagt att jag vet att priset på investmentbolagen är högt. Bara att det finns en specifik indikation på det.
Vet du varför jag inte rekommenderade övervikt mot svenska fastigheter?
Det är en liten komponent, men långt ifrån hela svaret. Sen kommer automatiskt frågan, hur mycket riskspridning behöver man egentligen?
Här kommer ett oombett “finansiellt” råd, enligt mig det allra viktigaste finansiella rådet:
Lita inte fullt ut på någon annan utan köp bara finansiella produkter du förstår.
Vad menar jag med det då?
Att du inte ska lita på mig. Att du inte ska lita på bankens säljare (som kallar sig “rådgivare”). Alltså du ska inte köpa mitt förslag ovan rakt av. Utan förstå varje del så du har den kunskapen som krävs för att förstå vad jag påstår. Det samma gäller din bankman/kvinna.
Så jag tror du ska börja med att kolla på lite avsnitt som finns på youtube/bloggen. Huvudsakligen de som pratar om varför index/passiv förvaltning är det som förespråkas här.
Jag kan börja med att förklara en sak, men jag tror du måste välja det som intresserar dig mest jut nu.