Fonder som riktar in sig på lågt värderade företag?

Jag funderar på om det finns fonder som specifikt riktar in sig på investeringar i lågt värderade företag. Någon som vet något om detta eller har tips? Jag tänker att en investering in sådan fond kunde vara mindre riskabel än andra alternativ just nu med tanke på höga värderingar. Avgift spelar ingen roll i det här läget, att maximera vinst är inte syftet utan att kunna hänga kvar i aktiefonder fast med mindre risk givet läget just nu.

Hur definierar du lågt värderade bolag?

Menar du värdebolag?

Eller menar du företag som har en låg aktiekurs (penny-stocks)?

Eller bara de bolag som har lågt pris i förhållande till sitt värde (alltså de som kommer avkasta bäst)? Dessa är ju de varenda aktiv förvaltare försöker hitta.

Jag tolkar frågan som att det är bolag med lågt P/E tal eller annat liknande nyckeltal.

Bra fråga :joy:.

Jag menar nog att de har en låg aktiekurs tror jag (men sedan antar jag att en ev fond ändå måste tro på deras framtid för att vilja investera där). Så lite av en blandning kanske.

Ja, precis… Så tänkte jag.

Letar du efter något liknande Storebrand Global Value A ?

Jag får nog läsa på om vad värdebolag är :blush:. Jag förstår inte riktigt vad som menas i beskrivningen.

Jag tror inte TS har tänkt igenom vad som menas riktigt. Därför jag presenterade 3 möjliga exempel (bland många möjliga).

Jo men vad är “låg aktiekurs”? Relativt vad?

Om Volvo värderas till 1 miljard med aktiekursen 10 kr per aktie samtidigt som Nisses småmekaniska verkstad värderas till 1 miljon med en aktiekurs på 1000 kr per aktie. Vilket (om ens något av dem) har “låg aktiekurs”?

1 gillning

Jag tror inte heller TS har full förståelse men jag tror en del av tanken bakom frågan är att försöka få hjälp också med förståelsen. I mina ögon bör det rimligaste sättet att göra detta vara att till exempel inrikta sig på att köpa aktier med låga P/E tal. Men “värdebolag” antar jag stämmer väl överens med låga värderingar i form av P/E, P/S, P/B tal osv.

Huruvida detta är en vinnande strategi eller inte låter jag vara osagt, men just värdebolag är väl också en Fama faktor? I så fall låter det ju rimligt att dessa är vad som efterfrågas. Har du ett bättre förslag på tillvägagångssätt?

Jag skulle säga att majoriteten av alla aktiva fonder självklart letar efter att äga aktier i bolag som förväntas vara mer värda imorgon än idag (alltså som marknaden undervärderat)? Eller missförstår jag frågan?

Att komma med input, svar och motfrågor till TS så att TS har en möjlighet att kunna fundera på vad TS egentligen tänkt sig.

Det är ju omöjligt för TS att kunna veta vad TS ens själv menar utan att ha fått begreppen att uttrycka sig med.

Därför tror jag det är bättre att ställa motfrågor och fundera än att anta att höga P/E är det som kanske menas.

1 gillning

Antar att det är jag som är TS (undrar lite varför? :sweat_smile:). Om jag är TS, så tänkte jag typ att det mesta är högt värderat men det kanske finns en del företag som inte är så högt värderade (och antagligen inte heller lika framgångsrika) som en del andra. Och att om de lyckats undgå att bli övervärderade kanske de inte drabbas så mycket av en krasch. Men jag kanske tänker helt fel…

Ahaa… TrådSkapare, eller hur?

TS står för TrådSkapare. Du har även en liten flagga över dina inlägg i denna tråden p.g.a. du startade den.

Jo, den tanken med att undvika dåliga investeringar är rätt klar. Men frågan är ju hur.

Vad som menas med “högt värderat” vs “lågt värderat” är liksom en ganska central fråga innan man kan svara på resten.

Den frågan i sig är inte lätt att svara på. Av många skäl.

Man kan ju börja fundera på, är det högt värderat nu? Isåfall enligt vilket mått?

Ja, det är jag verkligen helt fel person att svara på, men tittar man på kurvor över P/E nu och i ett historiskt perspektiv så ser det ju onekligen ut som det gjort varje gång tidigare precis innan allt rasat ihop.

Men jag inser att min tanke om att hitta något att investera i med mindre risk kanske var lite naiv- det är väl just det många försöker med nu men har svårt att hitta något bra alternativ…

Så enligt P/E är högt nu enligt din bedömning?
Betyder det att det är högt värderat enligt dig?

Finns det några andra mått på om det är högt eller lågt värderat just nu?

Betyder att det är högt värderat att en krasch kommer väldigt snart?

Har räntan och inflationen någon påverkan på snitt P/E? Eller finns det några andra parametrar som kan ge högt snitt P/E utan att en krasch kommer väldigt snart?

Kan det finnas andra parametrar som ger andra mått än P/E som indikatorer på om det är högt värderat?

Det blir snabbt komplext och det finns inga enkla svar…

Ja, jag har alldeles för skrala kunskaper än för att fatta hur allt hänger ihop och påverkar åt olika håll, jag har precis börjat sätta mig in i allt detta (med rätt stor nyfikenhet). Men jag förstår att bedömningarna är svåra även för andra som är mer insatta och att ämnet är komplext.

Grunden är egentligen inte så komplext om man bryter ner det kan jag tycka:
Vad är en aktie?: En andel av ett aktiebolag.
Vad sätter priset på en aktie?: Vad någon annan (marknaden) är villig att betala för din andel just nu.

Just nu är marknaden villig att betala det pris aktiemarknaden har, trots att priset är ”högt” i förhållande till bolagens vinster om man tittar på historisk data.

Det som gör det komplext tycker jag är när man ska försöka hitta aktier som är undervärderade, en aktie som någon annan (marknaden), just nu av någon anledning prissätter ”fel”, och i framtiden förväntas köpa till ett högre pris. Då behöver man ofta ha ett informationsövertag över mängder av duktiga och pålästa investerare.

Om man däremot köper globala indexfonder är det ju relativt enkelt att justera sin risknivå i portföljen genom att minska andelen aktier om man tror/tycker att aktiemarknaden är övervärderad. Jag har själv börjat snegla på hur AP7-Såfa justerar risken (hävstången) beroende på marknadsläget. Kan vara en indikator tycker jag personligen.

3 gillningar

Behöver inte bli så komplext. Det enkla svaret är ju denna fond:

Vilket uppfyller det kriterium som efterfrågats, nämligen en fond som innehåller aktier som har bra nyckeltal.

Sedan är min rekommendation att kolla på avgiften då den är i mina ögon den enskilt största faktorn till underprestation. Den medför också högre risk ty ju högre avgift desto lägre ner hamnar avkastningen om fondförvaltarna inte överavkastar.

@Maria76 Min rekommendation till dig är att istället välja indexfonder och justera ner risken med en lägre andel aktier hellre än att försöka träffa rätt på vilken fondförvaltare som försöker överavkasta index.

1 gillning