När bör man använda sitt torra krut?

När bör man använda sitt torra krut? :thinking:

Jag tänkte såhär:

-10%, använd 20% av ditt torra krut

-20% använd 20% av ditt torra krut

-30% använd 20% av ditt torra krut.

osv.

Så ska du följa denna regel så köper du när det är billigare och kan göra så ner till -50% sen får man innerligt hoppas att det vänder. :sweat_smile:

Är det hyfsat eller är jag ute och cyklar?

3 gillningar

Du är ute och cyklar och du bör inte ha nåt torrt krut mer än det som behövs för eventuella nödsituationer.

16 gillningar

Den bästa tiden att investera sitt torra krut var för 20 år sedan. Den näst bästa tiden är nu.

21 gillningar

Jag vet att det bästa är att smacka in allt på en gång fast det har hjälpt mig att sova nu när det stormat. Det känns bra att kunna göra något åt eländet istället för att stoiskt sitta på händerna. :innocent:

Tycker du det är helt bananas ha 10% torrt krut? :exploding_head:

Jag tycker det låter som en bra strategi om det också hjälper dig att må bättre rent mentalt i nedgångar. Det är inget ovanligt att ha tillgängligt kapital för stora nedgångar.

Att investera i fallande knivar på aktiemarknaden är livsfarligt men upplever det som annorlunda på indexfonder där marknaden nästan alltid påverkas av världsläget och faktorer som (typ) alltid är övergående.

Problemet är väl just att du kan få sitta med ditt ‘krut’ så pass länge att du ändå hade tjänat att använda det på en gång, i långa loppet.

Viktigaste är väl att du inte tar pengar från din buffert… Det har jag sett ett par exempel på, tyvärr. Då är det inget kul om börsen fortsätter nedåt.

5 gillningar

Du kommer stöta på problem. Vad menas med -10 procent? Är det din totala portfölj? Något specifikt index? Vilket? Vad händer om säg usa går ned 10 procent men sverige är upp 10. Är det year to date eller är det från historiska toppen du räknar? Vad ska du köpa? När ska du sedan sälja? Vad ska du sälja? Vad är din strategi där?

Jag tror inte så mycket på så enkla modeller. Tanken att föra in mer pengar, tex genom ombalansering av portföljen, när börserna sjunker är dock god. Det kräver förstås att man har något att ombalansera och inte redan ligger fullinvesterad i aktiefonder/aktier.

1 gillning

Jag ligger med 80-82 % torrt krut för tillfället. Jag går in försiktigt igen mot aktiemarknaden, tyngdpunkt europa. Rasar inte himlen ner blir det 5-10 % av totala portföljen som omfördelas per månad. Blir det större fall följer jag kanske ngt som kan likna ditt resonemang. Ju kraftigare fall desto mer trycker jag in, svårt att säga exakt hur mycket det blir

3 gillningar

En större nedgång/krasch kan ju ske över lång tid också, och under tiden kan de vara perioder av uppgång trots att det på totalen går ner över året. Vad händer med taktiken då? Behöver ju inte vara en corona krasch med en stark uppgång efteråt som sker varje gång.

Tiden utanför marknaden är ju riskabelt. SEK är volatilt. Vad händer om det blir världskris på riktigt? Då skulle jag inte känna mig trygg i SEK.

Jag tycker att torrt krut i storleksordningen 10% egentligen är en buffert. Det ger så lite i förhållande till helheten att stoppa in delar av det efter en nedgång på bara 10-20%. Det ska rinna blod på gatorna, typ -40%, innan det är dags att börja spekulera med en sån andel.

Många här verkar vara av uppfattningen att man inte ska ha något torrt krut. Ändå så tycks många av investmentbolagen på börsen ha en hel del i sina kassor. Till och med Warren Buffet har haft en hel del torrt krut i sitt bolag på sistone, vilket det skrivits en hel del om. Jag vet inte vad som är rätt. Har Buffett och investmentbolagen på börsen fel? Borde de inte veta bättre i så fall?

För min egen del så håller jag på med att investera en större summa pengar och jag kör med någon variant av DCA för tillfället. Det får mig att sova bättre vid nedgångar, som nu och som i december. Min senaste plan är att sprida ut investeringarna över ca. ett års tid. F.n. försöker jag köpa in mig på olika tillgångsslag då de är relativt svaga mot andra tillgångsslag. Har t.ex. senaste veckorna köpt mest aktier, medan guldet, som nu ligger på ATH, har fått vänta. Rätt eller fel? Jag vet inte.

1 gillning

Det kan ta ett tag för bolag i den storleken att göra affärer, det rör sig om miljarder. Det är skillnad för de som sparar i indexfonder när det går att gå in med en hundralapp.

2 gillningar

Som jag ser det ska man överhuvudtaget inte ha något torrt krut och bara när jag ser formuleringen i sig tänker jag att här har vi någon som på sikt kommer att lämna pengar på bordet helt i onödan p.g.a. spekulation.

Då tolkar jag det som pengar som specifikt sparats för att kunna skjutas in i mer riskfyllda investeringar vid nedgång.

Handlar det däremot om en stor buffert, målsparande eller annat som lite opportunistiskt dirigeras om mot t.ex. börsen när den gått ner 30-50% kan jag tycka att det är ok. När utlandsresan vägs mot investering på en billigare börs har alternativkostnaden blivit högre, vilket kan påverka prioriteringen.

Bättre generellt är väl att trycka in allt idag, justera risken till önskad nivå och låta det ligga.

TS fråga är ju hela problemet med spekulation i upp- och nedgång.
Det går inte att veta när det är lämpligt att gå in och/eller ur och mest sannolikt är att pengar förloras på det, framförallt genom att ligga oinvesterad i uppgång.

3 gillningar

Jag tycker inte det är bra att smacka in allt på en gång. Sprid riskerna genom att köpa över tid. Jag är kanske en försiktigare general än en del andra frekventa tyckare i detta forum. Det kan bero på dels att jag varit med om några rejäla sättningar under mina år + att jag är närmare pension än flertalet

2 gillningar

Jag kom på en anektot från min investeringshistorik. Vi tar oss tillbaka till turbulensen kring IT bubblan någonstans kring millenieskiftet. Jag med andra såg portföljer sacka ihop, dock försiktig som jag var satt jag med mycket torrt krut och köpte på vägen ner. men till slut nådde jag 100% investerat och fallen fortsatte… Vi hade ett sommarhus obelånat. Jag tog ut lånen igen och tröck in allt det ( 100K) i en BullX2 cert fond. Sen vände det. 1,5 år senare betalade jag in lånen och fick över till en bättre beganad bil som vi cashade samt en fin köpenhamnhelg med flyg o hotell. Jag är inte alltid en fegis med andra ord :slight_smile:

3 gillningar

Själv har jag av någon underlig anledning alltid lyckats tajma topparna på börsen och gått in hårt på marknaden vid dessa tillfällen, som strax innan IT-bubblan sprack, samt strax innan finanskrisen 2007-2008. Och sen sälja för att jag varit rädd att förlora mer. Har förlorat ett antal årsinkomster på detta sätt och blivit lite bränd. Jag tänkte att jag skulle försöka göra på ett annorlunda sätt den här gången.

1 gillning

Om jag förstår det rätt är en fallande kniv när marknaden/aktien går ner och sedan försöka man köpa på botten och hoppas den går upp så grafen får formen av en kniv med bladet neråt? :thinking:

Jag har haft min tur med enskild aktie så vågar mig inte på det igen.

Jag kör

85% DNB Global Indeks
5% Plus Allabolag Sverige
5% Avanza Emerging markets
5% småbolag

Sen har jag en summa motsvarande 10% på sparkonto för jag fattar inte grejen med räntor så jag ger tusan i det. :innocent:

Sittandes med torrt krut? Ja, det är ju en risk men man mår himla bra mentalt när marknaden går ner och man kunna tänka, “Vad bra! Nu kan jag köpa billigare!”

Mitt torra krut ligger dock på samma konto som semesterkassan så det ser ut att vara mer än det är. Nej, investera min buffert skulle jag inte ge mig på.

Jag tänkte i November att jag inte vill bli sittandes kontantlös och vara 100% investerad when the shit hits the fan. Nu har jag pengar så jag kan göra vad jag tänkt 2 år framåt vad börsen än hittar på.

Och se vad som hände. :ghost: Fast det inte har hänt så mycket…ännu!

Detta är min portfölj. 5%-arna är där för att undvika fomo när svenska börsen, tillväxtmarknader, småbolag rusar.

85% DNB Global Indeks
5% AvanzaEmerging markets
5% småbolag

Sedan har jag pengar på sparkonto. För mycket bör tilläggas. När mitt liv ändras kan jag investera mera.

När värdet har gått ner 10% (detta året) så handlar jag. Går Usa ner och sverige upp bör jag ju sälja av lite sverige och köpa Usa, Sälj det som är dyrt, köp det som är billigt.

Planen är att inte sälja på minst 15 år.

1 gillning

Det är sant som du säger. Har man lugnet som en tibetansk munk när börsen kraschar är det ju bara att sula in vartenda krona. :innocent:

Här är min klubbade och klara portfölj. Det ska hända något av bibliska proportioner för jag ska ändra den. Denna månadssparar jag i i vått och torrt. 5%-arna är mest där för att undvika känna fomo när någon av 5%-arna fonderna rusar

85% DNB Global Indeks
5% Avanza Emerging markets
5% småbolag

Går den ner 10% i år vilket lär hända på måndag när fonderna uppdateras är det dags använda torra krutet. Till min portfölj alltså och inga högriskinvesteringar.

Buffert och semesterkassa ingår inte i det torra krutet. Jag vill kunna göra som planerat närmaste 2 åren vad börsen än hittar på.