Haha jag har inte tänkt så på fallande knivar, det var en bra tanke och ligger ju något i det när man tittar på grafen. Tidigare har jag bara tänkt mig något som går åt helvete som man försöker fånga upp och att det är ganska dumdristigt/riskabelt eftersom man kan skära sig. Med flyt fångar man kniven på rätt sätt!
Jag håller med dig helt, att sitta med tillgängligt kapital för att köpa dippen kan vara avgörande för att våga vara tungt investerad, för man känner att man kan agera och göra något vid nedgång. Det är antagligen mest mentalt, men det är ett bra instrument för att inte gripas av panik.
Ja, precis när börsen kaosar är det torra krutet guld värt. Jag kan göra något ner till 50% nergång. Tar det torra krutet slut får jag väl satsa på att höja mitt månadssparande.
Som en mastercardreklam
“Förmågan att behålla lugnet under en börskrash. Priceless.”
Du har ingen usa-fond där så då ska du köpa en usa-fond om usa går ned? Hur många procent ska du ha i den? Sen ska du vara överviktad mot usa då i all evighet eller?
Globalfonden är ju 60% Usa? Jag förstår inte riktigt problemet. Går värdet ner använder jag mitt torra krut och rebalanserar samtidigt.
Ja, då köper du ju endast 60 procent usa. Ett tips är att dunka in alla pengar idag och sen använda värdepapperslån för reaköp
Ok, jag köper mestadels Global Indeksfond.
Nej värdepapperslån vill jag inte använda för såvitt jag förstått kan Avanza tvinga mig att sälja av om det går ner vilket är precis vad man inte ska göra.
För övrigt avskyr jag att ta lån.
Denna tråden är viktig. För det verkar va många som säger sig spara torrt krut men aldrig vågar använda det. Bra att ha e n plan…och följa den.
Frågan blir ju: När vill man ha torrt krut på lager? och när vill man va fullinvesterad. Är svaret torrt krut för det mesta och fullinvesterad enbart när det tokrasat lägger man upp en strategi där man använder mer och mer av krutet ju lägre det rasat. Och där man sedan säljer av för att få ut nytt krut när det återhämtat sig motsvarande.
Är svaret fullinvesterad för det mesta och torrt krut bara när det rasar säljer man av när det tycks vända neråt och återinvesterar det torra krutet när det tycks vända uppåt igen.
Målet bör aldrig va att försöka pricka toppen eller botten för det är närmast omöjligt. Men för att slå index med sitt bettande behöver man bara missa en del av nedgången så målet bör va att investera sitt torra krut när börsen är billigare än när man sålde av för att få ut det. även om det är ganska lite billigare.
10% är måhända för lite för att det ska vara lönt men det ger en mental sköld mot nedgångar och en trygghet som jag anser ovärderlig.
Jag förstår inte varför folk vill investera i Europa som har en självförvållad energikris iochmed nedläggningen av planerbar energi. Tro tusan att saker blir dyrare i Europa.
1000 fabriker hjälper föga om det inte finns el att driva dom.
Ja, det är absolut lönt att ha som buffert, jag ligger på nåt liknande. Då kan man använda pengarna tills börsen återhämta sig, utan att behöva oroa sig alltför mycket.
Det är ungefär så som jag tänker. Jag försöker ha några olika hinkar/tillgångsslag som inte är alltför korrelerade, typ aktier, guld, övriga råvaror, räntor, valutor och alternativa investeringar (krypto) . Sen sträva efter att hålla någon balans/viktning mellan dessa. Om någon hink rinner över för att kurserna går upp oproportionerligt mycket, så tar jag av överskottet och fyller på i andra hinkar, där kurserna sjunkit.
Jag har dock ännu inte riktigt kommit fram till exakt vilka hinkar jag bör ha och fördelningen mellan dem. Jag har noterat snacket om allvädersportfölj här på forumet och gillar idén. För tillfället testar jag mig fram. Jag delar även upp de stora hinkarna i mindre. Jag har t.ex. inte bara globala indexfonder för aktier utan även fonder som är inriktade mot olika regioner/branscher/teman.
Mitt mesta kapital är i dollar och den är billigare nu. Ytterligare en anledning att köpa.
Det är nog klokt. Jag hade nog haft mer pengar om jag bara behöll allt jag köpt. Jag sålde mitt guld när det passerade 2000 och nu står det över 3000. Förvisso sålde jag mitt guld för att köpa globala indexfonder så gick inte lottlös ur det.
Jag har gjort samma misstag och sålt av allt innehav av vissa värdepapper då de t.ex. stigit mer än 10 eller 20%. Sen har de fortsatt att stiga. Lundin Gold ganska nyligen t.ex. Jag tänker att jag i fortsättningen bara ska sälja av en del, så att jag inte får oproportionerligt stor andel av ett innehav i portföljen.
Att ett företag har stor kassa betyder inte att du som privatperson skall ha det.
Ett investmentbolag har som idé att äga bolag i tillräcklig utsträckning att de också kan göra de förändringar de tror på skall skapa värde.
Som småsparare har du exakt noll inflytande - därav bör du utgå från det istället.
Har du NÅGONSIN sett eller hört om något exempel där detta funkat?
Jag har inte provat det förr. Oavsett vad forskningen säger känns det skönt att ha handlingsutrymme i en krasch.
Föreslår du att man ska tjoffa in vartenda krona på en gång?
Nja, standardupplägget. Att månadsspara och ombalansera årligen mellan räntor och aktier innebär ju att du aldrig skall behöva hamna i ett läge där du smackar in allt på en gång.
Månadssparande = en liten del sprids ut varje månad på de fonder som behöver balanseras.
Årlig ombalansering = lite större flytt till eller från aktiefonder beroende på om det varit ett bra eller dåligt börsår.
En bevisad framgångsrik modell. Du kan ju även ser räntedelen som det som ”står på sidan” om det känns bra emotionellt.
Ja, min “räntedel” är i form av ett sparkonto. Känns bra med något orörligt när själva portföljen stormar.
Så 90/10 som Warren Buffet rekommenderar.
Kan du utveckla varför graden av inflytande påverkar hur stor kassa/hur stor andel torrt krut man bör ha i förhållande till portföljen?