Svårt att hålla mig till min strategi (nu när börsen går ner)

Hej! Jag orkar inte mer nu. Nybörjare på börsen med ärvda pengar sedan nyår. Jag månadssparar och köper och köper indexfonder. Men det går upp och ner och ner och lite upp sen rasar det osv. Orkar inte mer snart. Ska man bara sälja av allt och sätta in på ett sparkonto eller hålla ut. När jag läser om att allt kommer att gå åt helvete nu på alla fronter känner jag mig orolig. Hur ska jag tänka? Kommer en superkrasch snart eller är jag en löjlig nybörjare på börsen?

3 gillningar

Titta på denna. När det känns jobbigt igen, titta en gång till.

18 gillningar

Jag tänker att det finns ett par alternativ här:

1. Håll ut. Fortsätt månadsspara. Kolla inte på hur börsen rör sig i korta loppet.
      Tänk på det som att du köper på rabatt när börsen går ner.
    1. Skapa en portfölj med mer riskspridning, t.ex en allvädersportfölj.

Den förväntade avkastningen på 100% aktieindex är högre i långa loppet,
men nedgångarna är mindre med allvädersportfölj.

Lite sent vid det här laget. Då kommer han inte följa med i uppgången på samma sätt sen.

Att du investerar på lång sikt och att det är i längden det bästa.

Att ingen kan förutse vad som kommer ske, och att det som vinner i längden är att investera långsiktigt och att fortsätta med sitt månadssparande.

Nybörjare ja, men inte löjlig. Även erfarna investerare är oroliga (och ofta gör bort sig totalt.)

La in det som alternativ för att jag tänker att det är bättre att ha allvädersportfölj
än att sätta in pengarna på ett sparkonto, om man helt enkelt inte tycker känslomässiga svängningarna på aktiemarknaden är värt den förväntade avkastningen.

Men att sälja aktieindex efter en stor nedgång är såklart inte optimalt.

1 gillning

Jag ska tillägga att man ska sitta kvar i sin båt så länge man har en bra båt… Så om du har billiga globala indexfonder som rikatillsammans rekommenderar är det bara att sitta kvar, men om du har allt i Ny Teknik och Bitcoin så kanske du borde tänka om.

3 gillningar

Det bästa, om du har en bra portfölj, är nog bara att försöka acceptera att börsen rör sig väldigt mycket upp och ner och att det är okej att den gör det. Försök tänka att det blir rea varje gång börsen går ner och du får mer andelar för pengarna. Försök även träna dig att låta bli att logga in och kolla för ofta. Ju längre du väntar desto troligare att det gått bra sedan du loggade in sist.

Börsen är bara till för långsiktigt sparande, och om det då är långsiktigt så spelar det ju ingen roll hur börsen går här och nu :slight_smile:

2 gillningar

Ja, du, det är ingen rolig situation att komma in på börsen nu. Lider med dig. Ärligt talat är det inte kul för någon trots årtionden av erfarenhet. Vi är inte gjorda för att se röda siffror och mindre pengar än igår. Det triggar vår fight or flight mentalitet.

Försök tänka att det är rea ju mer det går ner. Gillar du att handla på rea? De flesta gör det men såklart måste man vilja ha det man köper på rean typ.

Håll kvar vid ditt månadssparande är mitt tips. Emotionellt lättare att hantera det än om du hade gått in med alla pengarna i januari. Eller hur? Ev modifiera ditt månadssparande om du tycker det är lite läskigt.

Tänk på att pengarna på sparkontot urholkas med inflationen, just nu rätt hög. Kan underlätta känslan med börsen. Det finns ingeting som är helt säkert. Bara olika risker - börsnedgång mot inflations urholkning. Ju snabbare man accepterar det desto lättare blir det :slight_smile:

5 gillningar

Hur mycket är du ens ner sedan årsskiftet? Min aktiedel är väl -40% ungefär. Kastade in nya pengar med belåning vid ~-30%, men det har (såklart :laughing:) fortsatt ner sedan dess. Bara att hålla ut, efter regn kommer solsken. Och det är trots allt bara pengar, vad är det värsta som kan hända när du bor i Sverige?

3 gillningar

Kolla hur index gått senaste 20 åren och bedöm sedan om du vill ha pengarna på bankkonto eller inte :stuck_out_tongue:

Asså, börsen går upp och ned. Det är extremt svårt att tajma den. Det som bevisligen fungerar är att köpa, fortsätta köpa och vara långsiktig. Men det kräver ju att man har råd att vara långsiktig. Behöver du pengarna snart var det tyvärr en väldigt dum idé att investera dem. Behöver du dem inte snart bör man zooma ut och se det större perspektivet. Börsen kommer inte vara där den är nu om 10 år.

Edit: titta på inflationen och se vad du torskar med ett sparkonto också. Ärligt får det mig att må sämre än börsen just nu :frowning:

Riktigt trist/otur att kliva in på börsen precis på toppen, 4:e januari var toppen. Vi kommer att komma högre än den igen, vi vet bara inte när. Det är det som är jobbigt. Månadsspara på, då kommer du köpa indexfonden till allt lägre kurser och när vi passerar toppen igen så har du redan då en bra vinst.
Håll ut!

Sätt 50% på börsen och 50% på bankkonto. Lunar förslagsvis.

Så har du gjort 50% rätt vad som än sker. :innocent:

Vad som än sker kan du tänka. Tur jag har pengar på börsen/bankkontot.

7 gillningar

Med tanke på att börsen går upp oftare än den går ner så kommer du nog göra fel mer än 50% av gångerna. :thinking:

Jag klev inte in på börsen frivilligt. Jag ärvde en massa aktier och visste inte hur jag skulle göra med dem. Som tur är valde jag att sälja n stor del aktier och investera i indexfonder och en del satte jag in på banken som buffert.

9 gillningar

Det är nog mera känslan :innocent: än vad som är bäst ekonomiskt effektivt. :face_with_monocle:

1 gillning

Tänk dig att du precis steg ut genom dörren under en varm sommar, och så började det ösregna. Gissningsvis tänker du inte då att det kommer regna resten av livet utan du är relativt övertygad om att snart blir det sol igen. Du har bara haft otur att precis gå ut när det började regna.

Lid igenom det och försök tänka att du troligtvis kommer uppskatta solen och värmen ännu mer (när den väl kommer tillbaks) pga att du nu startat i ett ösregn. Det är många där ute som trodde att solen alltid skulle skina och som inte trodde att regnet ens fanns.

8 gillningar

Och vem vet när uppgången kommer?
Kanske imorgon, kanske om 10 år.
Tanken med en allvädersportfölj är att man alltid tjänar pengar, oavsätt hur marknaden går och samtidigt slipper oroa sig för stora nedgångar.

1 gillning

Absolut, men det är sällan ett bra läge att hoppa mellan strategier när en stor nedgång redan skett.

2 gillningar