Senaste halvåret har börsen tickat på uppåt uppåt uppåt Borde njuta av att se pengarna arbeta, ändå infinner sig en liten obehaglig känsla. Går det inte lite för bra?
Jag är en lysasparare utan kunskap, ge mig er bästa analys över varför det går så himla bra
Men som sagt ovan så är nya ATHs ingenting konstigt egentligen. Dock så innebär högre börskurser alltid en lägre förväntad avkastning härifrån än annars. Men fortfarande en positiv avkastning med råge!
Normalt ska den väl avkasta ca 7% + inflation. Så med den höga inflationen har väl tex den svenska börsen inte gått mycket över det de senaste ca 2 åren.
Har väntat på en korrigering uppåt för att hänga med inflationen. Om det är vad som hänt delvis eller om det är något som varit inprisat sen länge får va osagt.
Till TS kan jag bara hålla med att det går fort upp nu men ingen anledning att ändra nåt. Möjligen ombalansera lite om något stuckit iväg från planen?!
Jo, man kan ju alltid cherry-picka en start för mätperioden när det är en lokal botten.
Men nästan 10% inflation som vi hade 2023 + 7% blir 17%, så då är inte 22% så mycket över det. Sen får du beakta att 2022 gick börsen sämre, och inflationen var ändå hög.
Förstår det känns oroligt imed så många får det att låta som mer än 4-7% är något negativt.
Men börsen anpassar sig. Fond robotar är fortfarande nya så omöjligt och säg nu att de bara har x% i snitt.
Själv har jag snittat över 10% i 20 år. Över 20% de sista 5 åren. Väntar fortfarande på dessa hemska år med 0 och minus 10 och bara 2% något år i 10 år
Ja, jag säger inte att börsen är övervärderad. Bara att det går fort nu. Jag gör själv inga förändringar i portföljerna just nu. Som Eugene Fama utryckte det: Investeringar är som tvål; ju mer du rör dem, desto mindre blir de.
Det här är ingenting, har investerat i över 15 år och vissa år har de globala indexfonderna gått upp runt 40%, bara att njuta och fortsätta investera! Kanske sälj om några generationer? Låt oss säga tidigast år 2500.
Det är precis det här som är mitt problem med att vara på börsen.
Går det bra blir man orolig och går det dåligt blir man orolig.
Skulle verkligen behöva bli bättre på att vara ointresserad
Jag har tyvärr inte mycket att tillföra i form av analyser etc, men… Jag själv har hamnat snett varenda gång jag har försökt mig på att tajma marknaden - jag har sålt precis innan en nedgång bryts och köpt extra på toppen. Flera gånger.
Det undviks enklast med månadssparande, månad efter månad efter månad efter månad oavsett läge. Det ger dessutom tid till andra intressen