Har börsen verkligen täckning för fortsatt uppgång pga pandemiomstart?

Jag tänker själv att vi inte är ännu har startat om helt efter pandemin då vi inte är ute ur den ännu. Att börsen har mycket mer att ge detta år och nästa före en stabilisering/sidrörelser/nedgång. Vill vara med ett tag till innan jag drar ner på risken lite.

Men är detta kanske bara mest ett önsketänkande för att satsa mer? Och fortsätter börsen gå upp nu pga att jag och andra önsketänker, suggererar fram en fortsatt men högst temporär uppgång genom att mer pengar pumpas in i en överhettad börs.

Alla vill vi krama ur den sista droppen, så vi intalar oss att det finns mer att ge och skapar uppgång som egentligen inte har täckning.

Täckning (i form av fundamenta) har saknats för börsens värdering sedan länge. Om det, trots detta, kan gå upp mer eller störtdyka imorgon kan vi bara spekulera i. Har man svaret på den frågan borde man bli hedgefondförvaltare.

2 gillningar

Tänker att så länge räntorna hålls låga och centralbanker trycker pengar ur tomma intet så kommer folk ha ”täckning” att stoppa in mer pengar i aktiemarknaden.

3 gillningar

Det sägs ju att Mr Market ligger ca 6 månader framför “verkligheten”, dvs en förmodad uppstart av samhället är redan inprisad. Skulle det komma en fjärde våg och denna förmodade uppstart inte kommer som väntat, ja då blir Mr market sannolikt väldigt nervös. har ingen aning om det finns evidens i detta, men hur ska man annars förklara de otroliga uppgångar som varit sen årsskiftet? Biden, räntor, inflation (pengatryckande), stimulanser?

/H

Min syn - som jag undviker att fatta beslut på - är att jag upplever att festen pågår för fullt. Det enda som man pratar om är inflationen, men det är enligt mig en “known unknown” så det är inte det som kommer få det att rasa. Såg någon intervju med Sven Hagströmer häromdagen som pratade om att nu är det “Skördetid” och med tanke på alla börsnoteringar, så upplever jag det också. Så om jag vore aktiv, då skulle jag nog försökt dra ner på risken just nu.

Men som tur är, så slipper jag den typen av jobbiga frågor och beslut eftersom jag upplever mig ha en bra båt som kommer rida ut en eventuell framtida storm. Därför kan man njuta av färden just nu. :joy:

3 gillningar

MIn absoluta favoritbloggare för fram argument som visar på att ja, det finns täckning att fortsätta i den riktning börserna gått i.

Inte för länge sedan skrev han också om inflationsspöket och att det inte är aktuellt ännu på några år. Det jag snappar upp av olika förvaltare är att det finns många bolag där ute som inte hängt på övrig hets och som till och med är lite undervärderade. För de som sitter i indexfonder och bra portföljer är det bara att rida vågen och njuta av livet utanför börsen.

1 gillning

Precis, men är det bara för att vi vill krama ur de sista dropparna med hjälp av självsuggererande tanker som får oss att höja risken och nvestera mer. Alla “experter” och medier skriver ju om hur det fortfarande finns mer att hämta ett eller två år till i en så kallad uppstartsfas, då det så att säga är mindre risk och mer att tjäna än vanligtvis.

Alla pratade vi om och la säkert in lite extra efter den stora nedgången förra året. Tog lite extra risk så att säga för att göra lite extra avkastning på en förmodad återhämtning. Men kanske är det snarare nu vi ligger närmare än någonsin den uppnådda återhämtningen då vi ska åter ska ta hem det extra vi investerade och återgå till den balanserade risk vi tolererar.

Att börsen fortsätter uppåt lever jag i tron på, men i ett normalläge.

Själv la jag in extra förra året som min risktolerans nog inte riktigt har täckning för långsiktigt. Kanske därför jag läser mer och skriver detta inlägg. Samtidigt försöker bestämma mig för om det är troligt med en fortsatt extra stor utveckling pga en fortsatt uppstart och återhämtning.

Vilka här har kunskapen att tajma Mr Market? Jag tror de flesta här skulle vinna på att time in the market beats timing the market. Det är så jag gör iaf.

2 gillningar

Så är det säkert men det kräver att du har tiden på din sida. Alla har inte det och då får man lösa det på andra sätt. Lägre exponering och mer diversifiering är två sätt. Det är viktigt att skydda sitt kapital. Om du omvandlar ditt sparade kapital till arbetad tid blir det tungt att tappa hälften.

2 gillningar

Jag insåg nyss att jag har dåligt med reala tillgångar i portföljen ex Prior Nilsson realinvest som har lägre p/e tal än de flesta fonder. Inte lika övervärderat.

När allt stiger är det bra att ha några tillgångar som ger bra vinster och när allt sjunker är bra att ha räddat vinsterna till mindre volatila tillgångar eller cash.

1 gillning

Absolut att alla inte är unga längre. Personligen gillar jag AP7’s modell.
Men det är ju inte detta som tråden handlar om. Tråden handlar om att försöka tajma marknaden.

1 gillning

För att citera göteborgsrapparen PSTQ: ”Bygg din ark på fast mark och vänta på en flod”.

2 gillningar

Ta premierna på Latoour mfl. Handlar ju bara om fondflöden numera. Piskeflöden som de säger i skåne. Grädde på moset och honung på sirapen. Dansa nära utgången. Varför vara så rädd för svängningar. Att pensionera sig är en process så du behöver inte printa ATH på 65-årsdagen.

1 gillning

Eller egentligen om det finns täckning för vidare uppgång. Men börsen är inte logisk på det viset. Den kan gå upp mycket mer än vad man kan tycka är rimligt. Det är omöjligt att veta. Den som gissar har 50% chans att gissa rätt. Det är min uppfattning.

Min slutsats är att helt enkelt bara acceptera vad som sker och agera utifrån det. Tror man att man lyckas bättre genom att inte agera alls gör man inget.

1 gillning

Fast det är därför jag behöver höra vad ni andra tänker. Känns supersvårt att bestämma mig. Ja det kan gå hur som helst.

Givet min livssituation ur flera perspektiv, är jag alltför feg eller smart som funderar på att dra ner på risken och sälja av lite. Tycker inte att man bara ska acceptera sin tolerans, utan att man måste se på den lite rationellt. Och om den är alltför irrationell i förhållande till risken kanske försöka arbeta på att öka toleransen istället.

Om man ska se om toleransen är realistisk eller onm man kanske ska försöka öka den behöver man titta på flera parametrar, som storleken på kapitalet jag har, värdet på lägenheten och möjlig utveckling, kvarstående bolån, inkomster nu och i framtiden, ålder, vilket liv jag lever och vill leva i framtiden, hälsa just nu och möjlig utveckling, de olika stöd vid en kris jag har tillgång till nu och i framtiden kontra utgifter, alla möjliga risker i framtiden och tankar om börsen.

Detta borde man ju kunna skapa ett riskvärde från. Problemet är ju att jag inte har något att jämföra mot. Helt subjektivt just nu. Och jag tror att jag har lite för låg tolerans då jag har lite för stort behov av trygghet ibland. Något jag vill jobba på. Så det är en känsla jag har att min risktolerans kanske är lite för låg utifrån min situation. Det enda som rättfärdigar den är att jag är 54, downshiftat och kommer jobba halvtid i egen firma, har sämre hälsa just nu och kanske vill köpa boende i Spanien om några år.

Använd 4 hinkar för att beräkna din risknivå. Så har du ett mer rationellt svar.

1 gillning

Fast det låter ju som att du vill kunna använda en del av ditt kapital inom en inte alltför avlägsen framtid. Då verkar det för mig bara sunt och rätt smart att minska risken och skydda en del av kapitalet nu, särskilt med tanke på att börsen verkar vara en mycket mer riskabel plats just nu jämfört med många andra lägen. Inte för att jag är någon expert precis, men så skulle jag ha tänkt.