Misstag? Investera i index fonder nu - "försent"?

Hej forumet,

Sedan ett par år tillbaka, 4 år tror jag det är, har vi sparat våra barns pengar i fonden Länsförsäkringar Global Indexnära. Vi hade också ett automatiskt månadssparande på barnbidraget. För ca 4 månader sedan plockade vi ut alla deras pengar från fonden p.g.a. vi känner en viss rädsla för en rejäl krasch. Nu har jag nog lyssnat tillräckligt på Jan om att man inte ska försöka tajma marknaden men vi känner att omständigheterna är lite speciella till skillnad från det förflutna p.g.a. det exceptionella som hänt, nämligen pandemin och corona. Det känns som att under de kommande månaderna, åren kommer något att hända. Sen ska jag även vara ärlig att jag är en av dom som lyssnar på en massa andra poddar och en stor del på den amerikanska marknaden. Brukar höra att om det går åt helsike med USA då följer resten av världen med. Om de är på väg in mot en rejäl krasch i framtiden är bara en tidsfråga.(?)

Nu sitter jag dock i tankarna om att vi kanske gjorde ett misstag och att vi borde hoppa på tåget igen. Samtidigt hör och läser man olika artiklar om att marknaden är “all time high” och då känns det bara dumt att hoppa på fonden igen.

Nu vet jag också att man troligen är vinnare över en lång sparhorisont, våra barn är bara 6 och 3 år, och att man inte ska tajma marknaden. Men rädslan finns kvar och nu vet jag inte vad vi ska göra.

Vad hade ni gjort?

Det jag tänker:
Kanske flyttat över pengarna till ett vanligt sparkonto med ränta och vänta ut åtminstone ett år eller så innan man börjar investera i fonder igen.

Hoppa på fonderna igen men bara med halva innehavet och spara resterande halva i sparkonto med ränta för att sedan vara beredd att köpa mer fonder för dom när det går ner (om det ens gör det…)

Tacksam för alla svar och tankar… :slight_smile:

1 gillning

Jag hade skickat in allt igen i billig global indexfond. Om barnen är så unga fortfarande så har du tiden på din sida. Börsraset kan komma nästa vecka eller om flera år, det är ingen som vet. Fortsätt med månadssparandet så köper ni både när det är billigt och dyrt.

4 gillningar

“The stock market is designed to transfer money from the active to the patient” - Warren Buffet (100 miljarder USD portfölj)

Notera att nedan bild har logaritmisk y-axel:

5 gillningar

Om man tittar på marknaden just nu tycker jag mig kunna se två huvudscenarier:

1. Flera år väntar med betydligt lägre avkastning än vi varit vana vid. Risken för större kursfall i enskilda bolag är hög kopplat till enstaka negativa rapporter eller nyheter.
  2. En korrigering som minskar risken och höjer avkastningen. Den kan komma på olika sätt. Det kan gå snabbt eller långsamt. Det är inte givet att “återhämtningen” går fort.

Om vi ska titta på det första scenariot verkar det för mig klokt att satsa antingen på fonder/riskspridning och/eller en portfölj dominerad av tråkiga/defensiva bolag. Det är förstås alltid en klok inriktning men med hög värdering överlag blir det mer riskabelt än vanligt att äga “fantastiska framtidsföretag”. De kan absolut vara fantastiska men risken för att värderingen blir lite för uppskruvad är ständigt närvarande.

Att tänka på att man ska “vänta in” en korrigering är svårt. I just fallet Corona var förutsättningarna oförskämt bra och det blev plötsligt väldigt enkelt att göra bra affärer. Det är inte rimligt att förvänta sig att nästa större korrigering ska se likadan ut eller ge samma enkla väg att köpa tillfälligt felvärderade bolag med stor rabatt.

Med långa tidsperspektiv och bra riskspridning borde det inte finnas några problem med att stanna kvar på börsen. Möjligen kan man ju göra korrigeringar såsom att minska exponeringen mot USA och öka mot t.ex. Europa. Det här är kopplat dels till värderingen av en viss marknad men också av valuta. Ibland är svenska kronan stark, ibland är den svag. Det påverkar en del vad som är klokt på övergripande nivå.

3 gillningar

typiskt nybörjarmisstag i mina ögon. Du säger att du inte vill försöka tajma marknaden men samtidigt vill du avvakta ett eller två år innan du sätter in pengarna igen… Vad gör du om det stigit tills dess?Väntar längre? Hur länge ska du vänta OM det går ner?

När man investerar barnbidraget så är ju tidshorisonten oftast 18 år, i vissa fall ännu längre. Varför bryter du denna tanken redan efter 4 år? Hur kommer du agera om låt oss säga totalt 15 år och pengarna har förhoppningsvis en mycket större avkastning och ett större belopp om du redan nu, vid 4 års ålder har det jobbigt med att ca 70 000 kr eventuellt kan gå ner? Tror du inte en nedgång nu eller om ett par år återhämtar sig och stiger fram tills 18 år? Skulle det ske en krasch nu så är det ju jättebra ur ditt perspektiv, då köper du billigare varje månad och en genomsnittlig börskrasch varar i ca 3 år och sällan längre än 10 år, så då har du ju flera år med förhoppningsvis en uppgång.

Ja. Jag tycker du ska lyssna på rådet du verkar förstått och det är, sätt pengarna i arbete direkt och glöm bort dom tills du ska ha dom. Det finns en studie om att time in markets beats timing the market och jag tror det var ca 1.5 % per år man missar i avkastning genom att inte ha pengarna på börsen och “vänta på rätt tillfälle”.

4 gillningar

Det är som sagt i princip helt omöjligt att försöka tajma marknaden och därmed uppnå överavkastning över tid - det är nog bara att ge upp tyvärr. Om man har det som princip (vilket jag personligen har) är det precis som du säger bara att tänka långsiktigt och inse att oavsett om det kommer en krasch imorgon, om en månad eller om 2 år, så kommer du med största sannolikhet stå som vinnare 10 år senare. För mig är FOMO ('Fear of missing out) helt klart en värre känsla än att uppleva en rejäl börskrasch på mellan 30-50%.

Tre principer som jag själv försöker hålla mig till långsiktigt är:

1. Jag tror på att aktiemarknaden går upp över tid (-> det är värt att investera)
  2. Jag kommer inte kunna spå framtiden och kunna tajma marknaden (-> jag är hela tiden fullinvesterad till den grad som känns bra för min situation/ horisont, och jag månadssparar)
  3. Jag har inte tid att vara påläst bättre än marknaden i stort (-> sparar mest i indexfonder, liten allokering i enskilda aktier för att “leka” för att jag tycker det är kul)

Om jag tror på principerna ovan känns det bättre även i mer “skakiga” tider, och jag behöver inte spendera mer energi/tid än vad jag vill för att ändå få en god avkastning.

2 gillningar

In med rubbet på börsen. Jag hade dock valt LYSA bred före LF global indexnära, bara för att få ännu bättre riskspridning och när barnen närmar sig vuxen ålder enkelt öka på med räntedelen.
Kanske ska du bara köra en 60/40 hela tiden (istället för 100/0 eller 90/10) för inte göra om ditt stora misstag igen?

1 gillning

Är tyvärr en nybörjare och väldigt dålig på sparande och investeringar. Försöker bli bättre på det :). Tack för svar i alla fall!

1 gillning

Tack för din delning av dina principer. It makes sense och ska försöka förhålla mig till något liknande :slight_smile:

Ja, det är väl den känslan jag får när jag läser allas svar. Tillbaka in med rubbet :slight_smile: . Jag får se om det blir LYSA eller fortsätta med globala indexfonder. Tack för svar!

1 gillning

Känslan du beskrivit påminner mig om “ånger-aversion”. Det mänskliga psyket vill instinktivt inte behöva ångra ett beslut. Det är starkt av dig att lyssna till ditt förnuft. De flesta som sålt en bra aktie kommer aldrig in igen.

Ånger-aversion kan drabba investerare på flera sätt. Det är vanligt att investerare vägrar sälja en dålig aktie, för att slippa behöva bekräfta ett dåligt investeringsbeslut.

4 gillningar

Får “toppen är nära” känsla av denna tråden :slight_smile:

1 gillning

Lyssna inte på säljare.
Investera inte pengar som du inte har råd att förlora.
Välj risknivå och investera hela summan direkt.
Var långsiktig.
Månadsspara.

Så tänker jag

3 gillningar

Jag hade valt att minska risken, dvs placera in en del av kapitalet i aktier igen men inte hela. Men det beror på att jag har väldigt svårt att tro annat än att vi är på väg mot en krasch i relativ närtid. Behöver inte betyda att jag har rätt, förstås.

1 gillning

Bra sammanfattning! :slight_smile:

1 gillning

Apropå att börsen är på ATH och nära rekord:

3 gillningar

De kan ju också vara så att du är för rädd för att förlora pengarna och de skapar lite hjärnspöken.

Sätt upp månadssparande till dem, logga inte in varje dag och läs alla tidningar om domedagen. Sitter du i en trevlig och stabil båt (fondportfölj) så ska den klara lite dåliga tider också.

Hade tidningar m.m kunnat förutse marknaden så hade de inte varit journalister på tidningen om vi säger så :slight_smile:

1 gillning

Om du aldrig sålt då du sålde - då hade du förmodligen sålt nu. Så varför skall du köpa nu?

Sen är det ju så att man kan ju faktiskt tjäna pengar på andra sätt än long only i index.

Du kan ha stopp loss.
Du kan köpa försäkringar.
Det finns massa covered call ETF:er

Personligen kan jag konstatera att index är på ATH samtidigt har många av de bolag jag handlar med kommit ner till mycket aptitligare värderingar. Skall man ha bolagshatten eller makrohatten på?
Vad säger Lynch?

Jag hade själv inte köpt index på dessa nivåer.

1 gillning

Har du lust att dela med dig av några guldkorn? Jag tycker nämligen att allt överallt är dyrt :sweat_smile:

1 gillning

Jämfört med tidigare toppar tidigare i våras eller pre covid:

Lundin Energy
Lundin Mining
SAAB

Boliden
HM
SKF
SANDVIK
Volvo
Tigo