Börskrasch nära (april 2026)?

Hej,

Har ni sett artikeln ang ”Börskrasch nära”:

https://www.dagensps.se/bors-finans/borskrasch-nara-buffett-indikatorn-ar-nu-over-200-procent/

Jag har som många andra ett långsiktigt sparande med över 60% i global indexfond.

Hur tycker ni att man ska tänka nu? Sitta still i båten och fortsätta investera? Eller ska man sälja av stora delar av sina globala fonder för att sedan sätta in pengarna igen när marknaden inte är lika övervärderad?

Hur tänker ni angående detta?

10 gillningar

Förenklat kan man säga att man alltid ska investera med absolut minst 5 år som horisont, helst 10-20 år. Ingen kan se in i framtiden så långt, därför är din fråga omöjlig att svara på, och det är sannolikt bäst att äga en indexfond och sitta still i båten.

Däremot kan jag garantera att personer som säger att de kan se in i framtiden, ligger långt åt vänster på normalkurvan av intelligens och visdom.

2 gillningar

Sitt stil med din globala aktieindexfond och skaffa en tidskrävande hobby så att du inte har tid att läsa om olika “profetior” om vad som kommer hända på börsen :slightly_smiling_face:. Golf tar exempelvis otroligt mycket tid har jag hört från kompisar som spelar.

3 gillningar

Sitt på händerna.

Ju mindre man gör desto rikare blir man.

Några kommer lyckas tajma och de är alltid ute och svingar om det.

De som misslyckas kommer vi knappast höra något ifrån.

1 gillning

Att om man kan gissa när en börskrasch kommer så får man nobelpris

8 gillningar

Att denna klickbeterubrik alltid stämmer. Börsen kan alltid krascha i närtid.

Så jag fortsätter månadsspara, har koll på min sparhorisont och fortsätter leva precis som vanligt.

Allt investerande kommer med risker, det ska man veta när man sätter ihop sin portfölj.

5 gillningar

Att dessa rubriker kommer med jämna mellanrum - varje år om inte varje månad. De som skriver dessa artiklar måste ju göra något för brödfödan och det skapar ju klick, uppmärksam och till och med diskussion här. Det i sin tur leder till reklamintäkter som är svaret på varför man gör det.

Men utifrån ett investeringsperspektiv har det inte kommit någon ny forskning på sistone som säger att man ska gör något annorlunda.

Så mitt bästa tips brukar vara: sluta läsa nyheter. Det är bättre både för ens välmående och ens pengar.

OCH - välkommen till forumet @Samuel4.

14 gillningar

Tack för ett bra svar :slight_smile:

2 gillningar

Jag har faktiskt agerat nu närmaste dagarna genom att sälja av aktiefonder och flytta till räntefonder och fasträntekonton. Jag har råd att avstå några % i uppgång men vill inte vara med i en större nedgång så ligger just nu på ca 50/50 aktier/räntor eftersom fire närmar sig. Jag lyssnar på Buffett.

SP500 Shiller PE är över 40 och IT kraschen var på 44, median 16.

SP500 PE Ratio ligger på över 30 och median är 15.

Kika HÄR

1 gillning

Om man vet att det är en krasch på gång ska man förstås köpa säljoptioner eller liknande. Själv ser jag ingen anledning att tro att jag vet bättre än resten av marknaden, så jag håller mig till mina globalfonder.

2 gillningar

Byffet säger väl iofs att man ska köpa billiga indexfonder och sitta still i båten?

CAPE har varit över sitt historiska medelvärde i årtionden, utom någon kort blipp under finanskrisen. Det har varit ett kasst marknadstajmningsverktyg historiskt, och jag ser ingen anledning till att det plötsligt skulle börja fungera nu.
Däremot kan det vara utmärkt att dra ned på risken om man börjar närma sig uttagsfasen. Men om du planerar att köpa in dig igen så är det nog värt att fundera på hur långt du är beredd att gå. Om börsen står ännu högre nästa år, köper du tillbaka aktierna då? Om två år? Fem? Om börsen går upp och sedan faller tillbaka, men inte når nivån du sålde på, ska du köpa tillbaka då? Eller tvärtom, om börsen faller med tio procent, är det köpläge? Hur mycket behöver den falla tillbaka? Det är mycket svårt att veta när man ska tillbaka in i matchen igen.

4 gillningar

Hej,

Bra svar! Tack för de :slight_smile:

Man kan lära sig känna igen sådana där rubriker och då strunta i att läsa artikeln. Bara att börja öva!

3 gillningar

Sälj allt och vänta tills det blir billigt.

När folk slutar fråga om belåning på aktier.

När folk börjar avråda från aktier - eftersom de går så dåligt.

Varför jaga någon futtig procent på uppsidan när nedsidan är så pass gigantisk?

2 gillningar

Otroligt dåligt råd.

Allt handlar snarare om tidshorisont och riskvilja.

Har man mer än 10 år placeringshorisont och vill låta pengarna växa (=ta risk) så är det bara fortsätta månadsspara och inte göra något alls.

Har man kortare tidshorisont så kan man överväga t ex 70/30 eller liknande men då inte pga att börsen snart kraschar utan pga att det är ens risknivå. Permanent.

Jag har en bekant som sålde av massvis med aktier pga en ”nära förestående krasch”, tror det var 2022. Hen har inte kunnat komma in i marknaden ännu utan sitter med dessa pengar på räntekonto och tycker allt är för dyrt att köpa :neutral_face:

2 gillningar

@Samuel4
Du är medveten om att börskrasch-clickbait-artiklar läggs upp exakt varje dag?

Om skribenten (eller den som skribenten citerar) kunde förutspå börskrasch skulle de inte behöva jobba med det de gör. De skulle blanka marknaden innan nedgång, köpa innan uppgång, bli skitrika och sedan sitta på någon privat ö i Västindien.

Men eftersom de egentligen inte klarar av att göra detta så försöker de sälja idéer till andra istället, t.ex. dig, och nu sprider du det vidare till oss så att ännu fler kollar på den där artikeln och de enda som tjänar pengar är de som har annonser på sidan.

3 gillningar

Nää, håller med. Har inte sålt på 10 år och lär inte sälja på en horisont 15 år framåt. Dock blir man lite nyfiken hur folk tänker ang artikeln. Men bra att de flest verkar hålla med om att fortsätta hålla sitt innehav och sitta still i båten! Samt att det är skitartiklar avsedda för att de själva ska tjäna pengar :slight_smile:

1 gillning

Nja, med 10-000 som försöker så har ju en del rätt t om många gånger (särskilt om man inte räknar gångerna de haft fel).

Ja, det var i någon annan tråd här om en påstådd annalkande börskrasch där en börsguru hade förutspått börsnedgången 2022 som någon annan pekade ut att han i princip förutspått börsnedgången samtliga år sen 2010. Även en blind höna…:joy:

1 gillning

Sant men ändå följer han det inte själv vilket är lite märkligt.

Ja det är det jag gör och eftersom jag varit FI många år så lägger jag mig på 50/50 och en ev RE nu till hösten.

Nej det gör jag inte. Jag klarar mig men om börsen dyker 15-30% så kan jag tänka mig att köpa tillbaka viss del. (Följer viss TA som MA och RSI men vill inte gå in på det mer än så)

Det här läser man ofta om och jag anser att det är det största nybörjarmisstaget att tro att börsen kommer tillbaka till en viss nivå (ex där man ångrade sig att man sålde) och exakt där ska jag köpa tillbaka det jag sålde.

Har man mer än 10-20 år till man behöver pengarna så anser jag att 100% aktiefonder är som gäller.