Gäller verkligen gamla sanningen att "bästa tiden att börja investera är nu"

Som rubriken lyder, när börsen växt så galet mycket sedan dippen tidigt i pandemin, är det verkligen ett bra tillfälle att kliva in på börsen nu?

Jag försöker inte mig på att försöka tajma någon botten eller liknande utan blir snarare väldigt skrämd av den explosiva exponentiella ökning som skett senaste 2, fram för allt 1,5året. Jag sparar idag i flera former men ser över att utöka mitt sparande. Då tar det verkligen emot när man ser grafer som denna…
Bilden visar DAX, OMX och Dow jones

Den som är mest “negativ” och har väl underbyggda analyser på ämnet är John Hussman. Men han har varit negativ i typ 10 år… Väldigt mycket läsvärt, men man får ta det med lika mycket salt som man tar optimisterna. Det bästa är enligt mig att ha en strategi där man kan bortse från värderingen idag.

4 gillningar

Samtidigt kan man se hur den monetära inflationen ter sig.

En topp på ca 18% förra året och just nu ca 12%. Men bara 1,7% KPI-inflation :roll_eyes:

Okej, får ta mig en titt. Det är ju en sak att med all rimlighet konstatera att “det borde vara så här”, en annan vad som faktiskt är troligt med tanke på att det är människor det handlar om som kan agera rationellt och fram för allt orationellt.

Pratade inte Erik Strand om detta i senaste avsnittet med honom? Att det absolut är en bubbla, att det absolut borde krascha när som helst, men att han själv inte tror det kommer ske inom den närmsta tiden.

1 gillning

Jag börjar ana börsen kommer vara på ATH morgonen av Apokalypsen.

3 gillningar

Vår bästa börs är nu.
Vem minns den börs som kanske föll i fjol?

// Hasse på börsen.

5 gillningar

Om man är orolig för att en börskrasch ska komma när man ska investera kanske det kan vara en god idé att se över vilken risknivå man har i portföljen, och kanske blanda in flera tillgångsslag som ej har en hög korrelation med aktiemarknaden, exempelvis vissa typer av räntor, guld, råvaror.

1 gillning

Defensiva aktier är också bra. Det är skillnad på aktier och aktier.

1 gillning

Rent statistiskt är väl börsen på ATH en majoritet av tiden så något annat är ju lite orimligt?

1 gillning

Jag tänker också i dessa banor till och från men jag faller alltid tillbaka på att jag inte tänkt sälja av något på 10+ år ändå så det spelar mig ingen roll. Skönt att falla tillbaka på det iaf.

Men vill berätta en, för mig, lite rolig historia ur mitt liv. För den andra personen är det inte lika roligt…

Har en bekant som jag umgicks med för många år sedan och när han insåg mitt intresse för börsen så ville han visa att han kunde och visste väldigt mycket, trots att han kanske inte alls är så påläst som han vill vara. Han började runt 2013 - 2014 och prata börs och att “nu är toppen nådd” och det var väl typ 2015 som börsen gick ner en del och han skrev då att han sålt av och att jag borde göra det samma. Jag förklarade att jag inte sålde på en känsla, för när ska man köpa in sig igen? Hans svar var att han ska göra det när den “gått ner lite mer”. Sedan dess har börsen bara ökat och ökat och varje gång jag pratar med honom så väntar han fortfarande på tillfället för “han vill ju inte köpa dyrare än han sålde”.

När corona kom så började han igen prata och det lät typ “VAD VAR DET JAG SA? JAG SA JU ATT DET SKULLE KRASCHA”. Visst han hade ju rätt i sak men fel i typ 5 - 6 år i tid. Att det kommer en krasch vet alla men det svåra är ju NÄR den kommer och samtidigt veta när man ska köpa in sig igen.

Jag pratade med honom för ett tag sedan och då det gick ner så snabbt och sedan vände så köpte han inte in sig denna gång ändå för “Det borde ju gått ner mer?” och “Jag lovar, det kommer gå ner ännu mer snart”.

Så för att avsluta så ville jag bara få fram att självklart kan kraschen komma och den KOMMER att komma, men när? Säljer jag, hur ska jag veta att jag ska köpa in mig igen? Denna killen har ju inte tjänat något på börsen trots att den gått som tåget flera år efter han sålde.

17 gillningar

”Jag har förutsett sjutton av de tre senaste börskrasherna”

10 gillningar

Fundera på frågan Jan lyfte i ett av avsnitten. Om du redan hade haft pengarna på börsen, hade du då klivit ur idag? Om svaret är nej, vad är skillnaden?

2 gillningar

Efter lite för många krascher i mitt liv, så förstår jag hur du tänker. Själv är jag rätt o-pigg på att dumpa in ett större kapital i nuläget men månadsspara tycker jag känns bra/helt ok. Man snittar in sig upp och ner över tid.

Jag fick en hyfsad slant för ett tag sedan och den lade jag ut som månadssparande på 12 månader. Känns bättre även om statistiskt fel.

Så tänker jag :slight_smile:

3 gillningar

Kanske lite olika mycket ATH vid olika tidpunkter? Kanske lite extra ATH just nu?

Jag tror inte jag förstår? Eller är det en vits?

Tror du fattar vad jag menar, även om jag använder begreppet fel.

För mig låter det som en vits, annars fattar jag nog inte. Typ som “björnen är jättedöd”.

Ja, språkligt helt inkorrekt, jag vet. Vad jag menar är helt enkelt att börsen väl överträffat sig själv lite ovanligt mycket just nu sett till de flesta tidsperioder i historien. Men det kan vara så att jag har fel, förstås. Så björnen är jättelevande nu och därför kanske den kan bli jättedöd snart :rofl:

Det vet jag inte, sett till vissa mått är det tokhögt. Men sett till andra inte speciellt. Den makrosituationen vi har nu med dessa räntor är ju inte heller direkt något som är vanligt i historien. Tar man hänsyn till dessa låga riskfria räntor så är det väl inte direkt oerhört högt värderat nu?

Nej, jag vet inte heller. Men det ser trots allt lite oroväckande ut, tycker jag, utifrån det jag kan sluta mig till med min iofs begränsade kunskap på området…