Gäller verkligen gamla sanningen att "bästa tiden att börja investera är nu"

Peter Lynch: “Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in the corrections themselves.”

Peter Lynch menar att det inte går att förutspå marknaden. En annan känd investerare, Howard Marks, delar denna uppfattning men menar att investerare bör anpassa sin risknivå beroende på “börsklimatet”. Han förespråkar dock inte att stå utanför marknaden och vänta.

Under finanskrisen 2008 så var det många investerare som gav upp. Sparare upplevde stora kapitalförluster under lång tid. Många lade sparandet på hyllan när detta associerades med smärta. Börsen upplevdes som allt för riskabel. Enligt Howard Marks så bör investerare ha en hög risknivå i ett sådant börsklimat.

Dagens börsklimat präglas av investerare som aldrig upplevt en rejäl börsnedgång. Investerare är riskbenägna och fokuserar på uppsidan. Småsparare vill “också tjäna pengar” och är rädda för att “hamna efter”. Räntan är låg och TINA råder. Samtidigt ser vi rekordhöga värderingar. Skuldsättningen är högre än innan finanskrisen. Detta är ett börsklimat där Howard Marks förespråkar försiktigthet.

Jag har valt att investera i Xact Norden Högutdelande och några defensiva aktier.

5 gillningar

Det är viktigt att vara bekväm med sina besparingar, ideer och strategier.
Om det inte känns rätt. Om det känns för riskfyllt, så tycker jag du ska balansera om till en mer defensiv portfölj,

Personligen, @Patrik3, skulle jag välja att behålla månadssparandet in på börsen som det är idag och spara in det du skulle vilja öka sparandet med på sparkonto med ränta istället (för att investeras senare när priserna kan vara lägre). Jag vet att många här skulle tycka annorlunda men själv väljer jag att hålla en sänkt risk just nu och det beror på att jag tror på en rejäl nedgång inom 1- 1,5 år. Jag kan absolut ha fel, förstås…

Jag spekulerar både i att kraschen kommer
och
att börsen ska fortsätta stiga,
för jag har fix proportion mellan aktier och ränta.

Tack för diskussion, jag lutar trots allt mot att avvakta och spara på vanligt sparkonto. Med tanke på att min största andel kapital är placerat i rena aktier och lysa 90/10 fördelning så kanske vanligt sparkonto fördelar risken nedåt på ett ganska bra sätt.

Det jag förövrigt tänkte spara mer i annars är länsförsäkringars globala index fond

2 gillningar

Dagens investerarklimat känns lite extra osäkert, det är farligt både att stanna utanför eller att gå all-in. Jag håller på med en större omallokering och följer samma strategi som @JFB och gör det med ett stort månadssparande.

Om man har gjort ett korrekt investerarbeslut så är det naturligtvis bättre att göra hela omallokeringen momentant, men rent psykologiskt känns det bättre att sprida på risken ifall man har gjort en felaktig bedömning.

Kommer det ett ras inom de närmaste två åren så kan jag glädja mig åt att jag kommer in billigare och att jag inte flyttade allt på en gång, och fortsätter uppgången så kan jag glädja mig åt att jag i alla fall delvis är med på det som jag har hunnit omallokera. :grinning:

1 gillning

Lite skönt att höra att fler tänker och gör ungefär som jag. Annars blir det ofta mycket motargument här när man skriver om att vilja sänka risken pga börsläget. Det känns verkligen rätt riskabelt just nu.

Som någon sa:

Det är inte farten som dödar, det är smällen
It’s not the fart that kills, it’s the smell
:blush:

1 gillning