Absolut, och jag kommer nog själv tänka mig för ett par gånger extra när jag passerar 50-strecket (det är inte vansinnigt långt dit btw). Men då blir det en fråga om risk, inte timing?
Man ska ju inte försöka tajma marknaden är ju ett mantra här men nu har jag faktiskt gjort en del vinsthemtagningar och samlar torrt krut på räntekonto. Börsen på ”all time high” och greed-index peakar, det har gått lite för bra. En nedställ lär komma… kanske?
Ja, men det jobbiga nu är att stå emot att öka på gasen när man ser alla kurvor som pekar uppåt och man ligger med 70/30 på Lysa… Man släpar ju efter en aning…
Ja, eller ett tecken på rätt nivå, är man inte lite orolig tar man kanske för lite risk.
Kanske är lite nojighet priset man får betala för ekonomiskt välstånd
Oavsett i vilka instrument man ligger, breda indexfonder eller axplock av aktier, så får man vara med på att marknaden kontinuerligt svänger mellan greed & feer. Börsen överhettas ibland vilket kan resultera i sättningar.
Sättningar är en naturlig del av börsen och sker under nästintill alla år. Jag tog fram lite statistik som jag postade i ett annat forum för något år sedan:
Här är exempel på sättningar på Stockholmsbörsen före coronakraschen:
- 2009 -16,09 % (7 jan - 23 jan)
- 2010 -14,32 % (26 apr - 25 maj)
- 2011 -29,56 % (19 jan - 23 sep)
- 2012 -16,53 % (16 mars - 4 juni)
- 2013 -11,82 % (22 maj - 24 juni)
- 2014 -12,47 % (19 sep - 16 okt)
- 2015 -20,39 % (27 apr - 29 sep)
- 2016 -13,92 % (4 jan - 27 juni)
- 2017 -8,51 % (20 juni - 29 aug)
- 2018 -17,93 % (29 aug - 27 dec)
- 2019 -13,15 % (25 apr - 15 aug)
*Notera att ovanstående siffror inte är stängningar utan dagshögsta till dagslägsta.
Idag är markanden girig (beroende på hur man mäter), men den har inte övergått till att bli extrem ännu.
Sedan ska man inte dra allt för stora växlar kring sådana här indikationer heller. När marknaden har riktig eufori, vilket den enligt min bedömning hade 2021, tar det nästintill emot att handla aktier. Där anser jag inte att vi är idag.
Den här uppgången är dessutom mer begränsad till storbolag. Småbolagen har inte riktigt hängt med ännu. Nordic Small Cap ligger och trampar vatten kring noll-sträcket exempelvis.
Var kommer greed snurran från?
Tar den hänsyn till inflationen som varit?
Som sagt räknar man bort inflation från sista årens avkastning så ser det mer sunt ut.
Jag antar att det är denna:
https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Japp, tycker den är bäst eftersom den sammanväger en mängd olika indikatorer.
Håller med. Som jag skrev tidigare:
Vet du/man nåt om den har visat “rätt” historiskt gällande marknadstajming, där rätt borde vara att sälja/minska aktieinnehav vid greed och öka vid fear. Öka vid fear misstänker jag varit bra då öka i princip alltid varit bra historiskt. Men om greed indikatorn ofta ger något.
Tycker P/E talen på många bolag i sverige ser rimliga ut där vinst/aktiekurs indikerar att utan förändringar så bör många bolag klara leverera runt 7-10% avkastning på nuvarande aktiekurser vilket väl är vad många förväntar sig av börsen för att stå med risken just att något ändrar sig till det negativa.
Fond robotar följer inte blint samma fond eller aktier. De kan och har ändrat och bytt fonder och aktier flera gånger per år som de flesta index fonder ej gör.
Ja många global gör också detta. Global har också funnits mindre än 40 år. Vilket många här har sagt är kort tid för att få ett snitt.
Vi vet ej hur dessa 2 kommer bete sig under lika lång tid som börsen har funnits fören de har fått lika lång tid på sig och visa hur de presterar.
Det är stor skillnad på gammalt traditionella sparande och anpassat sparande. Anpassat kan ge mer än dessa 4-7% snitt.
Tror det blir svårt att använda den som en indikation när man borde köpa eller sälja. Den har visat greed hela året även om den pendlat inom intervallet något. Börsen har trots det gått rätt så bra så det hade inte varit en särskilt god strategi att sätta kapitalet på sidlinjen i väntan på fear med facit i hand. Det är ju det som är huvudproblemet med marknadstajming. Det blir svårt att slå kapital som arbetar hela tiden när man under perioder sitter och väntar på förnyat inträde.
Huruvida börsen har gått upp och om det är för mycket eller lite beror enligt mig helt på vilka aktier/index man tittar på och vilken period vi tittar på. Som jag ser det är vi inte ens nära att vara på någon topp. Är väl mest magnificent 7, AI och storbolag som står för uppgången? Vi som ligger investerade i småbolag och tillväxtbolag som kanske såg ett dropp på 70,80 eller rent av 90% har ju knappast kommit upp i normala nivåer igen. Som jag ser det skall vi igenom en potentiell lågkonjunktur i samband med att inflationen nu går ner och efterföljande räntesänkningar innan vi kan påbörja en ny uppgångsperiod. Och att försöka tima börsen under denna perioden tror jag man helt skall undvika. I synnerhet med hur världen ser ut idag med krig och konflikter som är oberäkneliga.
Eftersom börsens och aktiers värde till 100% beror på investerarnas förväntningar och inte bolagens egentliga värde kommer värdet motsvara folks förväntningar till den dag förväntningarna ändras… Lite som en oändligt töjbar ballong som kan brista men inte behöver göra det.
Tror på vapenindustrin flera år framöver…mycke övningsskjutning, dödande och elände. Nato länder kommer vilja ha svenska pang pang grejer.
Tycker det nästan är enklare att investera när börsen går dåligt, då är det bara att sätta in pengar vid lön och glömma. Nu när det går som tåget blir jag nästan besatt av att gå in på Avanza och kolla dagens uppgång…
Självklart, det är fullt förståeligt. Man bör med jämna mellanrum se över sin risknivå. Det gäller egentligen alla åldrar och livssituationer.
Jag t.ex. anpassar mitt sparande mellan kontona, för att justera risknivån. För tillfället är mitt kortsiktiga sparande välfyllt och stort i förhållande till mitt långsiktiga sparande. Då ökar jag mitt månadssparande till långsiktiga och minskar mitt kortsiktiga månadssparande.
Hur sätter du en rimlig risknivå, för din ålder?