Jag vet att själva grundtanken med tex fonder är att investera i både uppgång och nedgång, men med tanke på omvärldsläget med grönlandshot, hot om höjda tullar osv så ser det inte så ljust ut rent spontant. Vore det kanske klokare att ställa sig vid sidlinjen en tid och se vad som händer, vad tycker ni?
kort svar: Nej.
Vad skulle syftet med detta vara? Vilket resultat förväntar du dig som är ekonomiskt bättre än att fortsätta investera?
Det är ju nu det blir rea! ![]()

Vilken är i så fall din trigger för att kliva in igen från sidlinjen ?
Nej.
Om du inte behöver pengarna inom ett par år.
Den forskning som om och om igen fastslår att mänskligt pillande är det som har störst risk att sabba sin avkastning stämmer fortfarande. Det är nästan alltid dyrare att sälja vid oroligheter för att sen köpa in sig senare än att bara sitta still i båten och pilla med annat i 10+ år.
Med det sagt, har man panikångest, svårt att sova eller dylikt, så har man troligen fel portfölj från början.
Sen måste man inte investera, många lever helt ok liv utan ett ISK.
Förstår TS impuls och inte konstigt att man reflekterar över detta givet världsläget, men långsiktigt är det nog bäst att bara fortsätta mekaniskt spara enligt sin plan förutsatt att tidshorisonten är lång
Man kan ju alltid spara lite extra på sitt bankkonto istället, visst kan det vara svårt att kliva in igen vid rätt tillfälle, men oavsett så ser det rätt mörkt ut ett tag framöver, onödigt att följa med börsen ner i källare om det nu skulle bli så. Jag har å andra sidan ingen kristallboll att se framtiden genom så det är ju bara spekulationer från min sida.
Pillar in detta avsnitt här med.
Det jag efterfrågade var inte en gissning om framtida utveckling, utan om du har en strategi att stiga av nu så borde det också finnas en motsvarande strategi för när det är dags att stiga på igen, eller ?
Det är inte konstigt att börsen är volatil när USA:s president är volatil. Är det rationellt att sälja av för att försöka time:a marknaden? Nej, sannolikt inte. Måste det vara fel att ta hem lite vinst trots att det inte är rationellt, för att kunna sova bättre som småsparare? Nej.
Baserat på tidigare erfarenheter där jag resonerat som du gör nu. Nej.
Det troliga som händer är att du inte kommer våga ge dig in igen innan börsen i stort befinner sig på en högre nivå än vad den gör nu. Dvs du missar inte bara nedgången utan även återhämtningen och lite till.
Jag har väl ingen klart uttalad strategi för att komma in på börsen precis, skulle nog bara gå på känsla och kliva in igen när det värsta blåsvädret verkat gå över. Jag har lång sparhorisont cirka 20 år, men jag har stora problem med risktålighet. Så som min ekonomiska situation ser ut så behöver jag först främst behålla det kapital som jag har, men problemet är att jag behöver värdeutveckling också. Är svårt sjuk och vet inte hur mina inkomster kommer att se ut i framtiden, därav en något komplicerad situation.
Samma här. Det är därför jag håller mig till det som ger mina pengar bäst odds.
Men alla får göra som de vill. Men man ska veta att det i princip alltid är en dyr aktivitet.
Den stor frågan är ju om du lyfter ut allt eller slutar nyspara.
Att ta hem “vinst” är en sak. Men om du slutar med insättningar under nedgången så missar du ju också en eventuell framtida uppgång samt ett lägre snitt inköp när börsen i framtiden når ATH nästa gång.
Jag kan förstå att man inte vågar ha majoriteten av sina pengar på börsen och har omständigheter som gör att man vill ta hem dem. Men då skall du ju ta hem dem för att ha dem hemma och skydda dem från rörelse.
Är det dock en horisont på 20+ år så skulle jag nog inte gå ur.
Av en slump gjorde jag precis detta förra våren när tullkaoset bröt ut första gången. Jag skulle då renovera mitt badrum under sommaren, och det var osäkert om jag kunde utöka lånet, så jag sparade upp på bankkonto istället.
Efter sommaren när badrummet var klart fick jag lån ändå, men jag valde ändå att behålla det jag sparat upp på bankkontot. Återgick därefter till att månadsspara som vanligt på isk.
Detta blev ju av en slump, men med facit i hand känns det bra att ha utökat räntedelen lite, även sett på lång sikt. Men det är ju individuellt och handlar om risktolerans.
Det är alltid oroliga rider. Det finns alltid nyheter om någon världsledare som hittar på skit och alltid handelshinder som ska förhandlas om. Börsen är i fritt fall, tveksam eller har skenat och måste nu va på toppen.
Och vad vi tror är bra eller dåliga nyheter för börsen kan va raka motsatsen.
Det är så det är att ha investeringar på börsen och det är delvis den osäkerheten man får betalt för.
Förstår frestelsen. Jag sålde lite igår faktiskt och självklart rusar då börsen idag istället.
Jag tänker att det är mycket möjligt att börsen går ner lite framöver men efter mellanårsvalet i november lär det bli glädjerusning. Så det är lika bra att pytsa in lite varje månad och kanske då få chansen att handla på rea.
Jag hann sälja etferna och backade indexfonderna med bear-certifikat så det blev knappt nån minus. Men jag hade knasiga mardrömmar om investeringar två nätter i rad så det var nog inte värt det ändå.
Hade nog sovit godare med asyL eller itpO
Känn efter hur risktålig du känner dig. När behöver du pengar? Är det viktigare att bevara eller öka kapitalet. Osv.
Hur tycker du din portföljbalans ska se ut baserat på det?
Det finns egentligen inga rätt och fel här. Det viktigaste är att inte handla i panik.
Att hänga på Rika Tillsammans men ändå klura på hur man ska tajma marknaden känns ungefär som när sjuksköterskor röker på rasterna. Man har liksom inte riktigt fattat grejen ![]()