Hade varit slöseri med bra kod och bra folk om alla nöjt sig med 100% index och blunda för valutakurser ![]()
Jag kommer att fortsätta köpa och sitta kvar i båten, trots att marknaden lyser rött just nu.
Ser grönt ut idag och just nu i alla fall. Om man kikar på DI.
Att tima och sälja och köpa, ha rätt 2 ggr är svårt. Jag lyclades med det vid kraschen för 6 år sedan men har inte den känslan just nu.
Sen som andra akriver, generellt lönar det sig bäst att bara spara kontinuerligt.
När det däremot sker en dipp eller fall, köp mer.
Du behöver ju inte sälja av allt. Ta ut en viss % av ditt innehav och sätt på ett sparkonto för att känna dig trygg i att dessa pengar finns om/när du kommer behöva dem. Du kanske behöver utöka din buffert som finns utanför börsen / dra ner risknivån för att kunna sova gott om natten? Resten kan du låta ligga kvar på börsen och låta utvecklas under en längre tidshorisont.
Jag valde att omvärdera mina ekonomiska principer eftersom världsläget var, och är, exceptionellt oförutsägbart. Mitt antagande är att Trump kommer behöva starta krig under sin period för att undvika växande inrikes kritik och myteri som tullarna för med sig.
Så jag sålde en procentuell portion av mina innehav och stoppade i de bästa sparkonton jag kunde hitta. Den nya principen är att alla pengar som jag inte är beredd att förlora 50% av ska inte vara på börsen så länge Trump är vid makten. Princip två är att varje månad köper jag fonder, framför allt Emerging Markets, Asien och Indien enligt tankarna kring världsekonomin från Hans Roslings bok och Gapminders omvärldsanalys. För att köpa in i alla uppgångar och alla fall under de kommande tre åren.
Det har gått ett år nu och jag har inte ångrat det beslutet, det ligger i linje med min risk-aptitud och mina etiska principer (att inte investera i vapenindustrin). Och Trump är fortfarande dement och hans positionering är fortfarande volatil.
Trump skoja bara - keep on buying ![]()
Kör marknadsvikt, 100% global index ![]()
Hej,
Att se över sin investeringstrategi är inte fel att göra då och då. Men att agera av rädsla på kort sikt och att ändra från att vara fullinvesterad till att hoppa av helt hade jag inte gjort.
Är man inte alls risktålig så skala ner risken generellt eller bara mata på med samma månadssparande varje månad och sluta följa ekonominyheter.
Man kan alltid ha en strategi hur man investerar baserat på om börsen ligger på ATH eller x % under ATH (dvs att man har lite extra att gå in med vid en rejäl nedgång…) men strategin ändrsr du inte när du känner stress. Och är man rädd för risk så är man förmodligen inte den som börjar köpa när börsen precis tappat 30%…
Det är ju detta som är generalfelet. Själva utgångspunkten från att “just DEN HÄR gången är det faktiskt annorlunda.”
Liksom… Nej???
Börsen har “rest sig” från två världskrig, finansiell depression som pågått i + ett helt decennium, moderna tiders värsta pandemi, börskrascher, bostadskrasch, terrorism…
Hur kan detta (och allt annat som börsen återhämtat sig från de senaste ~130 åren) vara så pass mycket värre och “ANNORLUNDA” jämfört med att en president hostar om lite tullar som han ångrar sig om, två år i rad?
Den (vi) som saknar svar på det, gör nog klokast i att bara sitta tyst och lugnt i börsen-båten.
Den principen bör nog gälla oavsett vem som är vid makten i olika länder.
“ börsen är den enda affären som ingen går in i när det är rea”
Det är nu du ska vara aktiv:)
Tänk igenom vilken risk du vill ha och sätt en rimlig nivå mellan aktier och räntor som du klarar av att hålla i både upp och nedgångar, tumregel:
Om du alltid köper vid den absoluta botten får du ca 0,4% bättre utveckling per år gentemot att bara månadsspara, enligt Nick Magiullis uträkning Why Market Timing Can Be So Appealing :
The answer: Buying only at the absolute bottoms from 1970-2019 would outperform DCA by about 22% in total, or 0.4% (40 basis points) annually.
Detta förutsätter att du lyckas pricka in alla bottennoteringar, alltså typ helt omöjligt. Du kan få bättre utveckling om du också lyckas pricka in alla toppennoteringar, alltså typ helt omöjligt.
Slutsatsen är: tima inte marknaden, fortsätt bara månadsspara. Timing the market är definitivt ett beteendemisstag som kostar avkastning.
Tror nog ändå att beteende misstag inte beror på brist på fakta och statistik.
Det beror troligen mer på rädsla för världsläget, att man har för hög risk i sin portfölj och kopplat ihop sitt välmående med siffrorna på sitt ISK.
Att få insikten om att investerande på börsen innebär att man behöver vara ok med återkommande krascher, det är lite därför börsen är lönsam på sikt. För den som sitter still i sin båt, om båten är bra.
Sen är all historisk avkastning också beräknad på att man rider ut alla krascher och får del av återhämtningen som alltid kommit efteråt. Inte att man hoppar in och ur på känsla, för det är i princip omöjligt att pricka rätt. Det kostar väldigt mycket i förväntad avkastning.
Blir ändå förvånad att vi på forumet jagar 0.2% i avgifter på fonder och samtidigt hoppar flera in och ur marknaden som kostar ofantliga summor i jämförelse.
Men sen är vi också på många sätt djur med tillgång till pengar och visualiseringsförmåga. Tyvärr är alla djur riskaverta och instinktivt vill vi fly från fara.
Men stora fördelen är att vi också har en lärande hjärna, som kan lära sig att vissa faror är helt ok och just på börsen, så är det den som gör det möjligt att få bra avkastning över tid.
Men sen innebär investerande alltid en risk och man måste inte vara på börsen. Många lever bra liv helt utan ett ISK.
Man kan ju se en rätt genomträngande TDS här i tråden.
Sluta titta på SVT och Aftonbladet som bara existerar för att skrämma upp dig.
Stäng av TickTock och gå ut och känn på gräset (snön om du bor längre norrut).
Jag skulle in med en större summa och avvaktade ett par dagar pga att det var stängt på Wall street i måndags, att idioten vevade på nätet om nätterna och att han skulle sluddra i Davos.
Men det var för att det var tal om en stor summa och osäkerheten var där samt att vi pratar om dagar, inte månader. Jag skulle aldrig ställa mig vid sidlinjen och hoppas att det blåser över.
Hade det rört vanligt månadssparande hade jag inte kommit på tanken att matcha någonting. Det är för små belopp för att göra skillnad. Muppen har tre år kvar och det kommer dessutom andra kriser som inte ens han är inblandad i. Så, fortsätt shoppa säger jag.
”Jag vet att man inte ska marknadstajma, men …”
Det som följer på detta är i princip alltid en dålig idé. Sätt din allokering baserat på din möjlighet, ditt behov och din vilja att ta risk.
Möjlighet: Hur mycket kan du gå back och fortfarande klara dig?
Behov: Hur mycket avkastning behöver du för att klara dig?
Vilja: Hur är din psykologiska risktolerans?
”Vad händer just nu i världen” är inte en faktor du behöver ta hänsyn till. Det är alltid annorlunda den här gången. Det är som vanligt.
Finns det någon forskning som faktiskt visar att privatpersoner har nytta av att försöka tajma marknaden?
Min egen uppfattning, baserad på den forskning jag tagit del av, är att det snarare pekar åt motsatt håll. Mycket tyder på att ett regelbundet sparande, där man investerar samma belopp varje månad under en längre tid, gärna minst 5-10 år, ger betydligt bättre förutsättningar. Med ett sådant långsiktigt upplägg verkar sannolikheten vara högre att man får en positiv avkastning på sitt kapital, samtidigt som man slipper stressen och osäkerheten som marknadstajming ofta innebär.
Detta synsätt stöds också av den bredare finansiella forskningen. Bland annat belönades Eugene Fama med Nobelpriset i ekonomi 2013 för sitt arbete kring effektiva marknader, forskning som i praktiken visar hur svårt det är för investerare att konsekvent slå marknaden genom tajming eller aktiva beslut. Det stärker argumentet för enkla, disciplinerat långsiktiga strategier.
The Prize in Economic Sciences 2013 - Press release - NobelPrize.org
Jag sparar en ganska stor del av min inkomst automatiskt varje månad på Avanza i en global indexfond, vilken spelar mindre roll. Allt sköts automatiskt, loggar in någon gång per år och kollar hur det ser ut, såg nu sist att jag är upp 100% på bara senaste 5 åren, helt fantastiskt.
Nej, för inte ens den stora majoriteten av proffesionella investerare lyckas slå sitt index över tid.
Var det inte Warren Buffet som sa att han bara sett cirka 10 investerare som slagit sina index över sin karriär?
Men det är också mänskligt att tro att man kan prestera bättre än andra. Det är därför aldrig indexfonder kommer ta över hela marknaden.
Därför har jag viktat över lite till Amundi Volatile…![]()