Om du är nervös och vill sova bättre så månadsspara i räntefonder en period. Facit får du inte förrän efteråt, men OM det går ner så har du ju en liten slant att fyndköpa för och klappa dig själv på axeln sedan och missar du en fortsatt uppgång så har du i alla fall inte förlorat mer än skillnaden i utveckling ![]()
Tid i marknaden slår timing av marknaden. Du behöver ha rätt två gånger för att tjäna på det. Även om du har rätt i 70% av fallen så har du mindre än 50% chans att få rätt två gånger i rad (0,7x0,7=0,49)
Säg så här: det är väl bättre att du istället för att sälja och omfördela allt du har bara väljer att inte sätta in nya pengar.
Sen är det bästa att bara skita helt i vad som händer löpande och istället låta sparhorisont risktolerans och avkastningskrav styra.
Det där är helt klart det bästa jag läst idag ![]()
Lekhinken - lite som att feströka kanske?
Har du ETF:er så lägg en glidande stopp loss.. Psykologiskt effektivt iallafall ![]()
Absolut det vanligaste misstaget småspararna gör. Köper dyrt och säljer billigt. Gör inte det. Jag inkl många andra har redan gått på den här minan.
Tvärtom, det är när utsikterna ser uppenbart dåliga ut man ska köpa extra hårt ![]()
Fast hur kan man tycka att en uppgång som varat i decennier och en börs som befinner sig runt all time high är att “marknaden lyser rött” ?
Du borde tänka alla pengar jag inte är beredd att förlora 100 % av ska inte vara på börsen.
En vän var för ca 3 år sen helt säker på att S&P500 skulle gå ner minst 30% inom 6 månader och det har ju inte hänt, han är fortfarande utanför börsen. Han har missat väldigt mycket avkastning sen dess..
Det låter vettigt tycker jag. Sälj av allt och in på bankkonto. Sen köper du in dig igen när läget känns bättre.
Strunta i oron. Sälj för att värderingarna och spekulationstendenser dyker upp nästan i varje tillgångsslag. Vi är upp 50% sedan april. Rummet är fyllt med bensin. Ingen som vet vad som blir tändande gnistan.
Tror personligen något relaterat till AI.
Oj vilken curve fitting, om du inte väljer att starta exakt vid panikdroppet förra tullhickan så är siffran ungefär 12% för senaste året.