Under mitt liv har jag lyckats spara ihop över en miljon kronor utanför börsen, på ett vanligt sparkonto med ränta. (Dumt)
Nu investerade jag mig för första gången i november, 1 miljon kronor som jag vill låta ligga i 7-12 år.
70% Global
15% USA tech
15% Usa Fond
Typ allt usa… så dumt
Gick först bra och va uppe +5%, men nu när fonderna gått ner och dollarns tapp så är jag istället nere -11% från att Trump gick in i vita huset tills idag.
Mår sjukt dåligt över detta och inser att jag inte borde investerat så mycket på börsen på en gång.
Har någon nån positiv tanke, pepp eller idé till mig?
Någon som har liknande jobbig historia?
Känner mig sjukt ensam i detta.
Hade uppskattat om ni skippar elaka kommentarer, mår redan dåligt.
Du ska investera i 7-12 år. Någon gång under den tiden kommer det att komma en krasch. Att den kom nu i början är det bästa som kunde hända. Jag antar att du fortfarande sparar eftersom du skrapat ihop en sådan bra summa, så månadsspara på börsen och gläds år att du får mer för pengarna som om 7-12 år kommer att växa till sig rejält!
Usch då. Förstår att det känns surt att se sina surt förvärvade pengar minska i värde. Men du har gott om tid för att se dem stiga i värde på nytt. Jag har också mest USA så håller tummarna för både dig och mig.
Bra jobbat med ditt sparande. Börsen kan vara tung i början om man är inte van med upp/nedgångar. Börsen kommer alltid att svänga så du måste ha det i åtanke.
Du har en lång sparhorisont framför dig så slappna av och tänk inte på det. Bra jobbat att du har lagt in allt på börsen. Om det känns bättre så är det många på forumet inklusive mig själv som känner av denna nedgång.
Jag vill inte vara elak, men jag vill ändå vara realistisk.
Du har ändå investerat förhållandevis ok, men vill rekommendera marknadsvikt likväl. Det som är största felet är uppenbarligen din risktolerans som det är lätt att glömma bort under längre uppgångar. Du borde justera din risk.
Om man zoomar ut grafen är det här ett hack på kurvan och inte så mycket att bry sig om.
Jag tänker såhär. Under pandemin var jag ner ca 400k, lät bli att logga in på ett tag så det kan ha varit mer vid botten. Även nu, efter att ha backat ca 300k i senaste veckans kaos, har jag mer än dubbelt så dubbelt så mycket som jag hade före pandemin. Det här ordnar sig också.
Mitt tips är att kika eller lyssna igenom RTs börja här avsnitt. Jag själv satt på sidlinjen i 6-7 månader efter jag hittat till RT för att hinna landa i en strategi som passade mig. Satt på sidlinjen i 15+ år innan dess, du vill inte veta vad det kostat i missad avkastning.
Med bättre koll på börsens grunder så bör oron lugna ner sig lite, eller så får man insikt om att man behöver justera sin risknivå och balans mellan aktier och räntor.
Även Småspararpodden är bra för grundläggande sparfakta.
Priset man får betala för den höga långsiktiga avkastningen är kortsiktig volatilitet. Utan att ta risken skulle man inte få ta del av avkastningen.
Några exempel att sätta i relation till dessa 11%:
Mellan 7 mars 2000 och 9 oktober 2002 föll OMXS30 72,6%
Den 19 oktober 1987 föll S&P 500 20,47% på en dag
Mellan 9 oktober 2007 och 9 mars 2009 föll S&P 500 med ca 56,8%
När du varit med om några riktiga fall (40% eller mer) och alltid återhämtat dig kommer det bli lite lättare. Det kommer sådana stora fall även i framtiden.
Men man märker att många kommit in i marknaden nyligen, när de tycker att börsen fallit i år. Absolut ingenting har hänt hittills.
Sitter lite i samma båt. Började investera i November och satte in en större klumpsumma. Men dippar det för hårt tror jag fan Trumps ego får en törn så tillfredsställer han marknaden igen.
Sparat ihop över en miljon är en bedrift, inte dumt! Var stolt och nöjd över det.
Att du påbörjar din investeringsresa i en volatil period har ingen större betydelse med din sparhorisont som du anger.
Viktigt nu att du inte lyssnar för mycket på bruset i media och avviker från din strategi. Det är nu du verkligen behöver den.
Om du säljer nu hade du inte den sparhorisont du först uppgav. Så håll ut, tänk inte på nuläget för mycket.
Som nån skrev i tidigare svar. Sök upp avsnitten i RTpodden som handlar om långsiktighet och risk.
Jag är också en person som är ganska ny på börsen och i början av året bestämde mig för att överföra allt jag har på mitt ISK till en 100% global aktieindexfond. Körde Avanza global med full övertygelse () om att jag envist skulle hänga kvar där och månadsspara intensivt kommande sex år - till jag blir 40. Men sen har mitt innehav gått ner 10% sen dess och jag fick total panik och la en säljorder som ännu inte hunnit gå igenom (men lär göra det på måndag).
Jag VEEEET, det är såhär man absolut inte ska göra… men det är sånt galet elände just nu i världspolitiken och jag tänker att är det någon gång börsen kommer gå ner 50% eller mer så känns det som i år…?
Jag kände i alla fall att nu lägger jag den här säljordern och sen investerar jag i några försvarsaktier framför allt, men sen också sprider risken lite (eftersom just Avanza global var/är så tungt viktad mot USA).
Det skulle du gjort för 2-3 månader i så fall. Det är framför allt det här jag tycker är jobbigt men alla inlägg i denna stil. Ja, det ni säger är logiskt, men korrekt timing saknas. Försvarsaktier har redan gått upp liksom.
Som övriga. Har du lång horisont, logga inte in så ofta. Volatilitet hör till. När pandemin slog till fick jag löpande mail med innebörden ”värdet på ditt konto har gått ner med mer än 10% sen årskiftet”, ”värdet på ditt konto har gått ner 20% sedan årskiftet”. Osv. När jag nu tittar tillbaka är det ett hack i kurvan. Samma sak när Putin fick spel och påbörjade kriget mot Ukraina. Numera ett hack i utvecklingskurvan (fortfarande mänsklig tragedi).
Så logga ut, njut av vårsolen om du kan, och låt tiden ha sin gång.
Stackare! Jag förstår och lider med dig. Jag fyllde på med 100K i December.
Men tänk så här. Det du känner är en högst psykologisk aspekt. Om jag förstår din situation rätt så är du inte i behov av pengarna? Då spelar det egentligen ingen roll vad siffran visar just nu. Sluta logga in och titta, jag är fullt medveten om att det är svårt men det är det du behöver göra i kombination med att tänka rationellt och logiskt.
Jag fyllde som sagt på med 100K extra i December (utöver mitt vanliga månadssparande) samt att jag hade en väldigt hög summa inne sedan tidigare men i ärlighetens namn så kunde jag inte brytt mig mindre om att det gått minus senaste dagarna just pga. Det jag skriver ovan. Håll dig till din urpsrungliga plan.
Ja jag fattar vad du menar också och du är mest förmodligen den som har rätt i slutändan även i just det här fallet. Jag var ju som sagt ”helt övertygad” på att köra billig global indexfond livet ut och så tappar jag nerverna efter bara ett par månader