Det vore kul att få lite ventilering och perspektiv från er som sitter med större summor investerade och antingen redan är i FIRE eller närmar er pension.
Själv har jag hållit mig till min plan och undvikit att försöka tajma marknaden, även om det har varit frestande. Faktum är att jag till och med fortsatt köpa under tider då man mest velat kasta in handduken bara för att få lite andrum.
Ibland undrar jag om det var rätt beslut särskilt när marknaden känns skakig men jag har en horisont på cirka 8 år kvar till pension, så jag försöker tänka långsiktigt.
Är det fler här som känner igen sig i det? Hur tänker ni kring strategi och känslor när det blåser?
Inte pillat nånting på fondinnehavet, däremot lagt till några procent guld för diversifiering ytterligare och viss motvikt.
Är ej nära varken FIRE eller pension, men sålt 2 räntefonder som jag trodde skulle stå emot bättre mot den dipp som varit hittills, men tydligen icke, riskerar ju bli värre, så tar ut 50k i torrt krut och lägger åt sidan, pytsar in i aktiefonderna lite längre fram tillsammans med skatteåterbäring om raser tilltar.
Köper mer så länge det känns vettigt att omplacera eller att använda utdelningar. Antingen var det en bra idé eller så är världen så uppfxxxad att pengar är det minsta av mina problem tänker jag…
Tråkigt att börserna går ner. Ännu tråkigare att världen är så instabil.
Jag har nyligen bytt en mycket liten del CTA mot räntor, mest för att jag inte var nöjd med min SEK-exponering. Skulle göras oavsett men blev påmind om det genom att det gick rätt dåligt.
Jag är FI och hade som plan att gå FIRE till hösten men det ser mörkt ut nu.
Vad det gäller pillande så har jag pillat för mycket. Kan inte hålla mig från shoppande när det blir sån här ”rea”. Snart tömt min buffert
Haft lite mindre summa liggandes som blivit över då räntan på bla bolånet gått ner successivt. Petat in varje dag sedan torsdagens första ras. Följer mina regler i övrigt med månadsspar och köpa extra om jag kan när det fallit 10% och sedan varje ytterligare 5% därefter
Pillar hela tiden! Köpte fonder igår. Går dom till köp idag så “vinner” jag på dagens nedgång. Fortsätter det ner, så blir det väl bra nån gång. Har procentuellt stor kassa. Svårt nu att veta när det rasat färdigt. Men jag missar hellre en hastig uppgång i närtid, än tittar på när innehavet halveras.
Inte pillat något alls. Månadssparandet och strategin ligger lika fast som Trumps tullar. Men ska villigt erkänna att jag brottas ständigt med känslorna “borde jag sålt tidigare?”, “Borde jag sälja nu innan det blir värre?”, “Ska jag ta från sparkontot och köpa mer?”, “Hur mycket kommer det gå ner och var går min smärtgräns”?
Men eftersom jag är ambivalent som person så kommer jag inte fram till något , så jag ligger kvar som tidigare med samma fördelning och strategi
Det finns massor med andra anledningar att “pilla” än att försöka tajma.
Jag har minskat min usa exponering mycket de sista 2 månaderna för börsen var dyr i USA, Trump fattar inte ekonomi och jag tror på fortsatt turbulens i just USA.
Jag har plockat lite från marginalkontot för att investera lite extra. Inga jättesummor relativt investerat kapital, men en ökning av månadssparandet genom att investera oftare och med mer pengar. Gjorde samma sak under coronakraschen, men där studsade börsen upp så snabbt att det aldrig blev någon utdelning på det. Är lite aggressivare nu, men fortfarande långt ifrån att nå ens 10% hävstång. Svårt att veta hur snabb man ska vara. Men det är mest lek och gissningar och kommer knappast att ha någon enorm påverkan på min portfölj. Men kramar man ur några tusenlappar extra tills dess att vi kommer ur dippen (om det blir om en månad eller fem år återstår att se) så är det ju trevligt.
Fick en större summa för några år sen och var då säker på att det skulle gå ner. Har väntat med mycket utanför börsen i flera år nu men har ändå fått lite avkastning på fastränta m.m.
Började DCA in för 1/2 år sen med tanken att om jag har varit utanför så länge så kan jag likaväl vänta ut nergången.
Så nu sitter jag med 70% utanför börsen och går in stort. Nu ligger marknaden ungefär vad den låg på om jag skulle gått in direkt men just nu känns det inte helt oväntat bra att ha väntat. Känns väl inte lika bra om det hinner gå upp innan man har gått in däremot vilket tar lite tid.