Vi har mer än 5 årsutgifter på sparkonto för att kunna slippa sälja på botten av en börsnedgång.
Innan dessa är slut finns även allmänna pensionen tillgänglig.
Samma här. Just keep buying. ![]()
Jag köpte lite Nibe idag men sålde av större delen av innehaven innan nyår för hustillträde så pyttesummor som inte känns i magen.
Sitter jättestill i båten. Samma fördelning, samma månadssparande, samma buffert.
Ni som pillar och säljer/köper, har ni någon fast fördelning mellan:
Investerat Kapital / Kapital utanför (buffert t.ex)
,som ni alltid håller er till.
Jag ligger ungefär på 62% börs / 38% buffert efter kommande storköp på nedgången.
”har ni någon fast fördelning mellan:
Investerat Kapital / Kapital utanför (buffert t.ex)
,som ni alltid håller er till. ”
I princip ja men kan ändra de siffrorna en bit baserat på vad som händer i världsekonomin.
Jaa!!
Det är just precis den strategi som boken “Just keep buying” rekommenderar.
Att varje månad köpa för sitt sparkapital dvs ganska små summor.
(Rikatillsammans har ett avsnitt om boken).
Övermodig: Den som köper för stora summor nu, spekulerar i en snabb vändning. Fortsätter nedgången i tre år så har den personen förlorat mycket i fallande trend.
Rädslostyrd: Den som efter förluster gått ur marknaden helt (eller mycket) riskerar att dessutom vara sen tillbaka och därför missa ännu mer när det vänder.
Just keep buying av små summor sparkapital är en väl avvägd strategi så man missar de värsta fallgroparna.
(Sen ska man ju köpa rätt=brett oxå).
Har ett Lysa-konto med 90/10-fördelning som jag tänkt justera till 100% aktier. Känns som ett bra läge att göra nu.
Började bygga extra stor kassa från november och fram för att mycket på börsen såg dyrt ut.
Sålde en hel del investor på toppen, inte för att jag förväntade mig ett ras utan för att jag tyckte att både investor samt deras innehav var dyra (värdeinvestering).
Nu blir det att börja snitta in den buffert jag byggt upp då saker och ting sakta börjar se billigare ut.
Kommer göra likadant med summa från bufferten.
Lön igen i höst när jag jobbar igen, så köp tas därifrån då.
Ca 5 månader att pytsa in summan från bufferten, funderar på 1 köp varje eller varannan vecka, och hoppas på mest nedgångar, bara så att hela summan är handlad när jag återgår i lönearbete igen.
Måste väl vara vettigt eftersom botten är svår att pricka?
Jag höll samma fix-a proportion som du under flera år, men inte ens jämvikts-konstanter (phi/Phi) har magisk effekt på portöljen.
När börserna går ner måste man köpa mer på börsen för att hålla den fixa proportionen.
Men att köpa mer för små summor för att rebalansera får ungefär samma effekt köpa mer för sitt månadssparande enligt “Just keep buying”, det ger ungefär samma effekt.
Det som man diversifierar till ska helst ha låg eller negativ samvariation med börsen, annars tjänar man inte så mycket på diversifieringen.
När börsen sjunker och räntorna samtidigt stiger så blir det en förlust även i långa räntefonder.
Sparkonto eller kort ränta är ibland ett bra alternativ. För att inte förlora i både aktiefonder och räntefonder.
Guld etf har varit bra diversifiering senaste åren, men tappade 30% i värde under några år efter 2011.
Jag har rebalanserat idag.
Jag har ökat på mitt månadssparande. Även om botten är långt borta börjar det lukta lite köpläge.
Jag är bara investerad på Lysa.
Är det smart att omfördela där och köra 50/50 aktiefonder/räntefonder?
Fortsätter det såhär så är jag plusminus noll om någon dag eller två.
Mitt långsiktiga sparande är uppdelat i två delar. Lysa-delen (100% aktier) fortsätter som innan. Den andra delen, på Avanza, var tidigare enbart LF Global. Sålde av allt där för några veckor sedan och håller på att återplacera pengarna i Storebrant All Countries, Europa och FCG Sverige Index. Ville ha en globalfond som innehöll lite mindre USA. Fortfarande övervikt global index - men gått från 100 till ca 70% .
Enligt forskningen bör din sparhorisont avgöra hur du ska agera, inte vad som händer på marknaden en given dag. 10% aktier bör år du har tänkt undvara pengarna brukar vara tumregeln. Visst kan du spekulera i att du kan tjäna på att vikta upp el ner det ena eller andra, men tar då en risk som du enligt forskningen sannolikt inte får betalt för.
Tack för svar. Sparhorisonten är 10år plus. Så med andra ord ska jag sitta lugn i båten
Så hade jag gjort. Tror Lysa är en bra båt. ![]()
Jag drog ner min aktiedel i lysa från 80/20 till 60/40 innan det värsta började, dagen efter Trump förnedrade krigshjälten. Har nog tänkt att dra upp något igen om blodet flyter. Men än sålänge ser jag inte detta som en krasch utan snarare en korrektion/dip, vi får se hur illa der blir, onekligen spännande tider.