Hur många har pillat på sitt sparande eller sålt under denna turbulens?

Har pillat lite. Säljer absolut inte fonder eller aktier i nuläget. Däremot öppnade jag ett konto på Lysa och satte in en summa pengar där i helgen. 39% aktier, 61% räntor.

Nja, inte ännu :slight_smile:
Men imorgon så! Ska applicera 1.3x hävstång på allvädersportföljen.

1 gillning

Köper en del extra nu, månadssparandet med två köp per månad på 10k per köp rullar på enligt min strategi.

Sparhorisont 20 år. Jag sålde hälften av mitt innehav för 2 månader sen. Sålde ytterligare 20% för 2 veckor sen. Avvaktar nu på köpknappen. Men jag tror vi har mer nedgång att vänta.

1 gillning

Du avgör såklart själv, men varför inte köpa lite efterhand? -15% är rätt bra att försiktigt kliva in på, speciellt om det är vettigt värderade svenska bolag.

Japp, sålde alla aktiefonder för en månad sedan. Brukar inte påverkas av politik och makroekonomi. Men Trumpen gjorde mig klart obekväm. Det kändes ofrånkomligt att skiten skulle hitta fläkten ganska snabbt. Jag var inne på det redan när han tillträdde. Tyvärr tvekade jag lite då.
Men jag har ju ambitionen att återgå till ordinarie sparande inom kort. Men just nu känns det ok att stå lite vid sidlinjen.

1 gillning

Japp sålde av de av mina globalfonder som gått bra hitttills förra veckan. Vill kamma in vinsten i säkerhet. Har ingen lång sparhorisont och anser mig inte ha råd att vänta på en uppgång tillbaka till 0 om några år. Har också sålt av lite aktier. Men kommer nog köpa “tillbaka” lite fonder när de nått botten, och hoppas på att det snart vänder. Men som sagt med 3 varningar om att min portfölj sjunkit med 10% vågar jag inte chansa bort mina förtjänster.

1 gillning

Jag sålde av innan årskiftet och innan Trump blev president. Började om från 0 och månadsparar en summa som gör att man kan sova gott om natten.

2 gillningar

Inte ändrat något utan fortsätter med månadssparandet plus en extra Insättning förra veckan.
Även om det är mycket minus på kontot just nu vill jag tro att forskningen ska ha rätt även på framtiden.

Ökar månadssparandet och flyttar 20% per månad av räntefonderna till Global/Svenskt index nu 5-6månader framåt.
Hoppas på en återhämtning o då flyttar jag tillbaka till räntedelen

Är nog sådär pinsam tråkig i dessa trådar och följer med en dåres envishet den inslagna vägen.
Har sedan jag först upptäckte detta forum (2019) investerat regelbundet i min mellanriskhink (60/40) och sedan 2024 även börjat pytsa in lite i högriskhinken (90/10). Pillar inte alls, faktiskt.
Förutom när livet sparkar en i skrevet och man tvingas sälja 95% i ett dåligt läge för att man inte kan lita på folk i ens närhet. :confused:

Nåja, det om detta. Ont: Visst är det tungt när börsen går ner, speciellt när man tänker på att potentiellt köpa boende framöver, men man får ha is i magen.
Visst, egentligen borde “handpenningen” vara på sparkonto och ej mellanriskhinken men det funkar inte i verkligheten…

Med inflation och ökande bostadspriser så finns ingen chans för en hederlig Arneare inom vårdsektoen att kunna spara till ett hem inom en rimlig tidsram utan att investera i marknaden. Lire jobbigt att allt lyser blodrött men man får ha is i magen och tänka långsiktigt. This too shall pass…

Jag har bara pillat på så sätt att jag vid min senaste ombalansering köpte Europafonder istället för globala. Dock inte som ett försök till marknadstajming utan i protest mot USAs skitstövleri.

1 gillning

Har inte sålt av någonting alls. Har lite ångest över det.

Jag har inte rört något till följd av senaste dagarnas extrema börsoro. Jag hade dock redan innan det, för någon månad sedan, börjat vikta om portföljerna mer mot Sverige och EU p.g.a. upplevd övervärdering av amerikanska tech-aktier och osäkerhet inför följderna av Trumps politik. Den totala risknivån ligger dock kvar då jag är nöjd med den utifrån placeringshorisont (jag är flera årtionden från pension eller FIRE). Ska försöka lösgöra lite kapital för att lägga in mer i aktiemarknaden nu när det är lite rea.

Blåser? Korrektioner och björnmarknader kommer ju alltid. Detta är inget att bry sig om. Har fortsatt spara och inte varit inloggad på en vecka.

1 gillning

Inte pillat eller sålt. Bara investerat de utdelningar jag fått.

Hej!

Ny i forumet, men prenumererat på mailutskicket ett tag!

Har som TS alltid fortsatt spara, även t.o.m höjt; inte pausat.
Har hittills varit bra strategi verkar det som.

Jag har månadssparande i bl.a. PriorNilsson Sverige Aktiv A, bör man öka sitt sparande i denna fond; eller flytta/dela detta med någon fond där råvaror är dominant?
Så som guld, silver, koppar; olja?
Isåfall, några tips på bra fonder att investera i?

Tack på förhand!

Sålt av det lilla jag hade när mr Buffett sålde för mer än 1500 miljarder förra året.
Fler anade något stort och sålde allt.
Stålbadet behövs då detta system inte är hållbart.
Finansbolag/globala bolaghar sänkt industrin i USA men även i Europa

Återinvesterar utdelningar, men det gör jag å andra sidan alltid vid den här tiden på året.

Min sambo frågade häromdagen om hon behövde göra något när hon såg att hennes innehav gått ner en hel del sedan nyår. Frågade henne om hon under de 10år som hon sparat behövt ta ut något från sitt ISK, vilket hon svarade nej på. Påminde henne om att hennes sparhorisont dessutom är ca 30år för att dryg ut pensionen och att vår semesterbuffert (sparkonto) täcker flera års kommande semesterresor. Polletten trillade ner och hon återgick till sitt pussel som hon höll på med. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag ligger kvar som innan. Varken mer eller mindre i sparande just nu.
Känns stabilt att inte stressa, har 17 år till pension :scream::sweat_smile: