Köpa när blodet rinner på gatorna

Är det nu man ska växla upp och placera mer på börsen eller ska man backa?
Vad tycker ni?
Blir det värre innan det blir bättre?
@janbolmeson du har ju påpekat detta i några avsnitt tidigare.

Det korrekta svaret kan vi inte veta förrän i efterhand. Jag sparar vidare precis som vanligt med månadssparande. Hade jag haft möjlighet så hade jag om något, ökat sparandet. Men nu sparar vi så pass mycket vi tycker är rimligt i förhållande till vilken livsstil vi vill ha råd att leva just nu. Skulle absolut inte minska eller sluta sparandet om inte spahorisonten plötsligt minskat drastiskt.

4 gillningar

lång sikt blir den förväntade avkastningen högre ju större ett ras är. Se: Avsnitt #260 - Förväntad årlig avkastning vid köp i nedgång baserat på tid för återhämtning

Men på kort sikt kan det som vanligt gå hur som helst!

11 gillningar

Det är många räntehöjningar kvar. Fed siktar på 4.5% och tror att de inte när rantemalet förrän 2025. Ligg likvid eller i obligationsfonder till 2024 och börja köpa då.

1 gillning

Ett sätt att öka sparandet nu för dig som bara har några år kvar till pension och fortfarande jobbar är att börja ta ut delar av pensionen nu och använda det för ett ökat sparande, baserat på att vi tror att börsen börjar bottna. Dock blir det en hög marginalskatt att ta hänsyn till om det är värt risken.

1 gillning

Köper lite här och där men även ökat på sparkontot för alla eventualiteter…
Tak över huvudet och mat i munnen.

1 gillning

Blodet har bara börjat droppa ned på gatan. Vi är halvvägs vad gäller räntehöjningarna så som läget är nu. Sänks inte inflationen globalt kommer räntehöjningarna fortsätta. Kommer företagens intjäning minska i samma takt är det inte läge att köpa nu utan långt senare.

Alternativt fortsätt köp varje månad oavsett vad som händer.

6 gillningar

Permabjörnen Kavastu har talat! Jag går all in och belånar njuren :sunglasses:

11 gillningar

Jag planerar att fortsätta köpa Kina fram tills 2024 H2 eftersom den marknaden har låg korrelation med den globala aktiemarknaden. Då tror jag vi är runt en botten, och säljer av för att köpa globalindex.

Att köpa global/US/SWE i år är alldeles för tidigt. Räntan ska upp mycket mer.

Min egen känsla är att vi har nåt/några björnrallyn kvar innan hopplösheten verkligen infinner sig.

Det är så kul att titta på bottnar i efterhand “xx gick för y kr! helt otroligt”, men hur många har pengar att lägga in i det läget? Många har bränt sig på vägen ner redan, och dom som har cash vågar kanske inte gå in…

5 gillningar

Men räntehöjningsplanerna är ju kända. Varför är de då inte inprisade så gott det går redan nu?

8 gillningar

Hittade ingen bättre bild, men ingen vet hur räntan blir i framtiden allra minst Riksbanken. Det jag skrev är baserat på vad jag läst senaste tiden.

Jag tror att det finns en stor chans att det vänder inom 6 mån, då riksbankerna kommer inse att de höjt räntan för mkt.
Tyckte själv sentimentet var lite väl positivt i våras trots nedgångar, men nu börjar folk känna mer uppgivenhet för framtiden, vilket borde innebära att botten är nära, om den inte redan inträffat.

Länkade denna i en annan tråd också (från Global Macro Investor). En massa grafer som indekerar att Recession är på väg med stormsteg om vi fortsätter på samma sätt: Terrifying Charts…

Tror inte det är läge förrän om ett år minst.

Positivt grundsentiment ändå. Bostadspriser har knappt gått ner, få har förlorat jobbet, folk fortsätter månadsspara. Ska man gå ut på restaurang (i sthlm i alla fall) går det knappt att boka bord, skid och solresor slut populära veckor etc så verkligen inte ekonomisk kris i samhället även om man tror det när man läser tidningarna.

Regeringar fortsätter pumpa ut pengar som kompensation för inflationen, vilket förstås spär på den ännu mer.

Om riksbanken släpper inflationsmålet och inte höjer räntorna är det nog bäst att ligga i aktier dock eftersom alternativen är sämre.

:thinking: jag har förstår från de som prenumererar på hans tjänst att han tidigare i år sålt av allt han behövde för att leva resten av livet … alltså bara kvar det som han kan förlora utan att märka det.

Så jag vet inte om det är läge än att belåna njuren :joy::+1:

3 gillningar

Har ni inget krut kvar så kan ni ju gå med DIs aktietävling som dragit igång igen. Bra chans om man vill leka av sig utan risk/insats men 100.000 SEK till vinnaren. Officiella tävlingen startar 10 Oktober men man kan registrera sin portfölj redan nu. Hur svårt kan det vara? :wink:https://www.di.se/dromportfoljen/

Dock går ju sådana tävlingar emot andemeningen med filosofin på denna blogg.

För att vinna tävlingen behöver man i princip ta enorma risker då alla andra också gör det.
Skulle någon icke insatt investerare lyckas bra på en sådan tävling finns risken att personen tror han/hon är en duktig investerare och tar lika stora risker framöver och bränner sin förmögenhet…

3 gillningar

Så kan det vara eller så klarar man av att skilja på sina investeringsstrategier och denna tävling och se det mer som ett sätt att lära sig hur extremt svårt och riskfyllt det verkligen är med enskilda aktieplaceringar.

En del lär nog få den insikten.
Jag personligen tror att många istället kommer skylla på otur eller säga att det gick dåligt för att man tog för stora risker för man ville vinna. Samtidigt då tro att man hade kunnat göra bra ifrån sig om det inte varit en tävling där man absolut ville vinna.

Ja, det är min syn på “folk” … jag behöver dock inte ha rätt bara för att jag tycker så här.

1 gillning

Så är det nog. Forumets lekhinkstrategi uppmuntrar ju också till risktagande med en begränsad kapitalinsats, 10% eller så, vilket dock kan bli stora belopp beroende på vilket kapital man sitter på. Eventuellt är då DI tävlingen ett bättre alternativ men vem vet hur individen påverkas.

2 gillningar