Är det någon som tror att något aktieindex ökar inom 6 månader?

Hej,
Jag är positiv av natur och har alltid legat lång men nu ser jag inga positiva signaler alls.
Jag har senaste 6 veckor balanserat om fonder från USA/Global till Guld/silver (cert) samt svenska fonder men 30% i flytten går till sparkonto så minskar exponeringen mot allt.
Aktier har jag balanserat om till försvar som alla andra.
Lysa där jag har 25% av mitt kapital och det är där sedan 10 mars 100% räntor.

Är jag bara nojjig eller tror andra på att vi står inför en bredare långvarig nedgång på börserna?

1 gillning

Nobody, nobody knows. Just keep buying.

6 gillningar

Kan ju bli så att de kommande månaderna/det kommande året, efter att tullarna införts så träffas nya handelsavtal mellan USA och omvärlden. Kanske ger det ett skutt uppåt, kanske inte. Vi får se.

2 gillningar

Som föregående talare, nobody knows. Men:
Jag bettar på att detta är en lugn och sansad korrektion och botten inträffade för 2 veckor sedan. Året slutar +20% för dom flesta index.
(Jag har spått i kaffesump)

5 gillningar

Istanbulbörsen är den jag tror mest på. Med inflation kring 40% och P/E runt 12 har jag svårt att se hur den skulle kunna gå nedåt.

6 gillningar

Hade jag varit 35 så hade jag varit med dig, men jag är 58 och tänkte avrunda arbetslivet vid 62…

3 gillningar

Tung i Turkisk Lira?

1 gillning

Tror själv det kommer vara oroligt på börsen så länge som USAs folkvalda och dess följe yr runt.

Tror jag det kommer vara för evigt?
Nej!

Men kan nog hålla i sig ett par år. Men det är en del av börsens natur, ingen har lovat en rak kurva uppåt.

Så min strategi 2022 är densamma som jag har idag.

• Har automatiskt månadssparande, både till ISK och buffert.
• Har bara pengar på börsen jag inte behöver i närtid och som jag har råd att förlora.
• Investerar brett i globala indexfonder.
• Har en lagom sparkvot.
• Har en buffert och en backup-buffert som krockkudde.
• Har lång sparhorisont.

Så länge mina mål och mitt liv inte förändras, så lär det fortsätta så fram till pension.

Rövhattar, knasiga ledare, kriser, katastrofer och krig har alltid funnits och kommer alltid finnas.

Sen kan börsen haverera totalt, det vet ingen. Men har själv tagit mental höjd för det. Finns värre saker i livet än börskrascher.

6 gillningar

Jag skall kolla i kaffesumpen lite senare.

Eftersom det ser väldigt mörkt ut för ekonomin/samhället på kort sikt framöver så förväntar jag mig en något högre än genomsnittlig börsuppgång f.r.o.m. nu och framåt.

Detta då ekonomin har en svagt negativ till ingen korrelation med börsen.

2 gillningar

Jag håller nog med dig - men precis som du säger (och för mig svårt att bli varse i min egen situation) måste man ändra när livet ändras…
Min sparhorisont är inte som jag plannerade för jag vaknade och det gått 25 år.
Jag går i pension om 5 år (senast)

Jag kanske har otur att “lämna” i dessa tider men givet situationen tror jag inte det är sannolikt med en större uppgång på 5-10 års sikt.
Ni som skirver “kaffesump”, har ni ingen egen bra eller dålig analytisk gissning med någon argumentation?
Tror ni verkligen på kaffesump :slight_smile:

2 gillningar

Min Turkiet-ETF är nere nästan 19% sen köpet 14/1. Jag undrar om den nått botten än. Kanske läge att fylla på lite.

Jag funderade på en semesterlägenhet i turkiet när Liran är under press…
Det är ju oxå en investering men betydligt trevligare att åldras med än sur index - och kanske till och med barnen gillar investeringen :slight_smile:
Kanske dags att ta upp tanken igen!

Jag tror seriöst att mycket skit är inbakat i kurserna nu. Det som gör mig positiv är att det kommit sämre nyheter senaste veckan men börsen dippar mindre än för två veckor sedan. Tycker att det satts en tydlig botten m.a.o.
Finns dessutom ingen panik utan allt går som förväntat dvs högvärderat går ner och defensivt går svagt upp. Inte som en krash där allt säljs urskillningslöst.

1 gillning

Har inga förhoppningar alls den närmaste tiden…eller för den delen tills trumpen är utbytt.

Med det sagt, fortsätter jag köpa till marknadsvikt i min index-portfölj. Det är pengar jag inte behöver på länge så fortsätter bara köpa andelar och gör mitt bästa för att glömma bort och sluta tänka på det!

1 gillning

Ja, MEGA… Make Europe Great Again. Satsa på europäiska aktier, gärna inom vapenproduktion. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Men index har under samma tid ökat (marginellt) eftersom det räknas i YTL, som tappat i värde.

1 gillning

Ahh, du tänker så. I så fall kanske Pakistan och Argentina ligger bra till också. Iaf. om de fortsätter som de gjort senaste året. :slightly_smiling_face:

Fyller möjligen på Tyskland och danska börsen OMX20 (-45% sedan sommaren 2024) borde ju vända snart alldeles oavsett Trumpetens galenskaper.

Jag tror det är viktigt att inse att bara för man tänker sluta jobba om 4 år så har man inte en sparhorisont på 4 år (såvida man inte tänker bränna hela sparkapitalet på några år förstås). Även om man börjar använda pengar istället för att spara, så kommer troligen större delen av kapitalet inte att användas förrän på mycket längre sikt. (Det beror förstås på hur man räknar in framtida pension.)

Visst, ska man börja ta ut pengar om 4 år så bör man nog se till att inte ha allting i aktiefonder, men det innebär ju också att du har 4 år av ytterligare sparande som kan läggas på mer stabila kapitalklasser. Även om du hade 100% i aktier nu innebär det ju inte att du kommer at ha det om 4 år, även om du inte säljer nåt.

Jag tror också det är bra att påminna om att det är väldig skillnad på att ha pengarna direkt i räntebärande medel och i räntefonder. Med pengarna i räntebärande medel kan du inte förlora pengar (såvida inte betalaren går omkull, så risken för det beror ju på) men med räntefonder kan du definitivt förlora pengar då kursen på räntefonder är antikorrelerad med räntan. Om räntan skulle börja stiga igen så kommer alla räntefonder att gå ner. Av denna anledning har vi några års konsumption investerade direkt i US Treasury bills som ger bättre ränta än bankkonton och anses vara otroligt säkra (fast vem vet nuförtiden…) Den strategin är hämtad från https://www.kitces.com/blog/accelerating-the-rising-equity-glidepath-with-treasury-bills-as-portfolio-ballast/

2 gillningar