Är det någon som tror att något aktieindex ökar inom 6 månader?

Har själv suttit och spått i kaffesumpen (chatgpt) där jag ställt minst 100 olika scenarion mot varandra. Slutar nästan alltid med samma svar.

Utifrån infon vi har just nu ang tarifferna hur de “bör” påverka företag, privatpersoner, köpkraft, uppsägningar m.m. så spår chatgpt att S&P 500 kommer gå ner 20-30% kommande 6 månaderna (från högsta topp). Nasdaq 100 20-30%, OMX 30 15-25%.

Vad som kan komma att påverka är att centralbankerna/FED kliver in eller kompromisser om tarifferna. Sker inte detta kan vi räkna med en större korrektion kommande året/åren.

Smartaste är att månadsspara. Har man däremot gjort större engångsköp senaste månaden kan det vara smart att sälja av…

Viktigast av allt är att inte stoppa huvudet i sanden utan att ha koll på marknaden och eventuella marknadsändringar

2 gillningar

Är detta ett aprilskämt?

6 gillningar

Dåså. Kommande nedgång är välkänd (tillochmed C-GTP vet) och därmed inprisad, köpläge med andra ord. För du kan väl inte mena att det skulle vara en gratislunch att gå kort nu?

Set till dom klassiska mönstren närmar vi oss konjunktur-botten, det betyder att börsen skall bottna strax innan. Dessutom skall börsbotten komma ungefär vid första räntesänkningarna. Alltså när lågkonjunkturen är bekräftad och centralbankerna börjar stimulera med räntesänkningar.
Antingen har vi redan sett bottnen i höstas eller så kommer den snart.
Jag bortser från förra sänkningarna då jag ser dom mer som “minskad höjning” än stimulanser
Det som stör i index-kurvan är att vi haft ett AI-rally som inte har synkat med konjunkturen, tittar man på klassiska cykliska industribolag är det botten-känning.

2 gillningar

Hur kan vi ha nått botten när vi ännu inte har all fakta? Eller vet du hur tarifferna exakt kommer påverka företagen och privatpersonerna. Hur köpkraften kommer se ut om ett halvår? Att företagen redan gjort nödvändiga uppsägningar osv…

1 gillning

Vad får dig att tro att en LLM tränad på äldre data kan gissa detta bättre?

2 gillningar

Vilken börs tänker du på?
Jag tappade rejält igår (mycket teknikbolag), 6-siffrigt.

Ingen som pratar ner Nordkorea nu pga allt annat som händer. Kanske dags att gå in på deras börs, finns kanske en fin uppsida?

Som sagt spått i kaffe sump. Men att vi skulle nått botten och att börsen redan har inprisat effekten av tarifferna tvivlar jag skarpt på. Vi vet inte till fullo hur vi kommer påverkas.

Upp till var och en att göra sina egna beräkningar och ta sina egna beslut.

Jag har min egen taktik, rätt eller fel återstår att se i framtiden :call_me_hand:

Marknaden vet och sätter oddsen.

Om worst case är en nedgång på säg 20% har marknaden tippat risken för det till 50% därav har börsen gått ned 10%. Det finns inga gratisluncher.

1 gillning

S&P 500, OMXS m.fl. ganska likt på många index. Tror inte många använder din portfölj som referens…

Så det är därför marknaden svänger +/- 2% varje dag? Du menar alltså att om 6 månader om USA rapporterar en ökad arbetslöshet från 4,1 till säg 4,6 kommer marknaden redan ha inprisat det. När större företag börjar rapportera en minskad omsättning på säg 25% så har redan marknaden inprisat det.

Jag köper inte det argumentet. Rätt eller fel återstår att se. Jag tror marknaden just nu är för hoppfull, att Trump ska ändra sitt resonemang angående tarifferna.

1 gillning

Jag menar att marknaden är effektiv nästan varje dag.
Om det finns en möjlighet för 20% nedgång sätter marknsden oddset genom att diskontera en del av den eller hela nedgången. Om du bettar på detta oändligt antal gånger kommer du gå ±0 i förhållande till marknaden.

2 gillningar

Jag är rätt säker på att det kommer att vara väldigt volatilt så länge som Mr Orange är i farten. Åtminstone så länge som han är otyglad pga Republikansk majoritet.

TROR också att det hyfsat snart blir en uppåt rekyl i USA fast först efter ytterligare nedgång.

1 gillning

Marknaden prisar in sannolikheten! Du får tänka som det är odds. Marknaden prisätter sig emellan att det sker och inte sker. Så händer det går marknaden ner lite, händer det inte så går marknaden upp lite.

Du bettar mot oddsen om du bettar på ett av utfallen.

2 gillningar

Se gärna exempel på marknadens “kunskap” här.

4 bolag A,B,C,D var inblandade, ingen visste att felet kom från D. Men genom att någon visste att det inte var A, någon annan visste B var oskyldigt, en ångrade sin blanknig på C o.s.v “röstade” marknaden fram rätt svar.

2 gillningar

Alla får göra sin egen kalkyl. OM man som jag passerat 60 och nu är närmare 70 och hoppas på bra ork fram till 75 och prioriterar den tiden högst ser kalkylen i dagens situation annorlunda ut.
Har klivit av Aktiemarknaden rejält nu.
Tillgångar som tar sig igen om 5+ år kanske är jag måttligt intresserad av.
Kör på det gamla uttrycket.
“Satsa inte pengar du behöver för att kanske tjäna ihop pengar du inte behöver”
Jag förstår att jag troligen går back på metoden en del men med visshet inte rejält så det börjar göra ont.
Det går säkert upp igen som det alltid brukar göra men det kan dröja och ev hålstuckna bubblor kommer nog inte igen.
Vanligt att företag har sin storhetstid och sedan kroknar.
Om man kollar på dom största för 25 år sedan är typ inga av dessa företag kvar i toppen nu 25 år senare. Dom som nu är stora fanns knappt för 25 år sedan.

4 gillningar

Det som stör en hel del är Trump

1 gillning

OMX20 är väl som att köpa Novo Nordisk. Säger inte att det är fel, jag har Novo Nordisk i min lekhink (GAV på 500) men det är väl rätt hög risk :grin:

Allt tyder på att börsen bottnar 16 oktober i år. Sen börjar en skakig resa mot ATH igen. :wink:

2 gillningar

Om Trump ger något april april-besked imorgon kommer börsen reagera positivt, till och med väldigt positivt. Marknaden räknar med att det kommer bli tullavgifter.

Om han går ut med 50% tullar kommer det helt klart bli blodrött imorgon. Ren gamble om man säljer av nu om man tidigare haft som strategi att sitta lugnt i båten.

Ingen vet hur den apelsinfärgade farbrorn tänker, men trots att han är dement och schizofren så finns en möjlighet att hans affärsmässiga sida vaknar till liv under en kort stund. Det hoppas jag på…

Vi i Europa kan ju tacka för hans vansinne å andra sidan, och amerikanerna står glatt och tittar på när han kör deras u-land än mer i botten.